Jump to content
Annons

Cubase Pitch Correct - Skalorna är ju helt fel


4056E

Recommended Posts

Trodde det skulle vara jättesnack på Cubase.net men hittade bara en futtig tråd om det.

Är det inte fler som retar sig på att skalorna är helt galna i Cubase pitch correct-pluggen?

Jag har faktiskt inte hittat en enda skala som stämmer. Man kan väl leva med att göra en egen custom-skala men det är ändå lite störigt.

Skulle precis använda en Bb-moll skala. Då talade den om för mig att tonen A# ligger på tangenten för G#. Dessutom struntade den i att inkludera F#.

Det blev en konstig Bb-skala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gratch (oregistrerad)

Nu berättar du inte hur du använder det när detta händer men det verkar som du gör det krångligare än det är?

Spela in, välj tonart och hur hårt den ska jobba så brukar allting bli "klockers"! 😉

Redigerat av Gratch
Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

Jag kan teori men jag ser inte det här som ett problem eftersom att den faktiskt fattar att den ska finjustera mina toner och gör det rätt än så länge. Om den skulle få för sig att höja varje "fel" ton ett helt tonsteg eller så vore det en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade det och skalorna ligger helt modalt inbördes verkar det som. Skall testa när jag kommer hem ikväll..

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

skalorna är inget fel på, men det är moll melodisk skala.

Mycket konstigt val, det kan jag hålla med, men det funkar ändå inte att jobba med en skala. Har man en låt som är någorlunda "vanligt" har man alltid några toner som skiljer sig från original skala, dvs noter som har tillfälliga tecken (till exempel förekommer noten Bb ofta i en låt i C).

Typ musikteori på två rader blir aldrig bra...

men fel är det inte, udda skulle jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...