Jump to content
Annons

Nya lurar!?


1 W (oregistrerad)

Recommended Posts

1 W (oregistrerad)

Vad tror ni om ett st. komplement till mina enl. bild som enl. Gilbert hörs konstigt i mellanreg. Frågan är om dessa Sony MDR-XB700 hörs konstigt i något annat reg? För min del är dom rena och fina i ljudet "tror jag" eftersom den musik som jag lyssnat på än så länge kanske inte är helt distorsion fri vilket kan vara svår att ta hänsyn till.

Enl. bild är jäkligt rena i ljudet som jag ser det, för min del ser jag rent ljud som det största. Man får lova att tycka så bara tyck till.

post-26597-0-18625400-1290872776_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 W (oregistrerad)

Om du spänner ett gummiband och släpper det intill ditt hörselOrgan så upplever du rent ljud. Rent ljud är också sådant ljud som hörs njutbarast för mig eftersom jag inte gillar en massa dist från t.ex. gitarr ej heller från förstärkare eftersom jag med tiden fått förstärkare och vidare i kedjan med nedstigande dist. bara blivit mindre och mindre.

Och enl. mig så har just Sony MDR-XB700 inte mycket av den varan.

Nu Nilsson blev du betydligt klokare när du nu läst vad farbror 1W skrivit heheh, du har en del att lära som vi alla har inte Gilbert undantaget.

Nu är det Gullebranddalens mesost, fy tusan vad gott, finns inte godare tillsammans en Stark Ek. 😄 :D

Man får bygga ut skrivbordet, har det redan i 3:vån, är jobbigt med för mycket grejor men det hindrar väl inte att en förstärkare kan komma till.

Ännu ett plus är att Sveriges radio äntligen fått ljud som man kan lyssna på, för ett halvt år sedan så vara det skit.

post-26597-0-24892100-1290877001_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Nilssom du är en jättekul typ, tror du inte det finns fler här i världen som gillar mesost.

Denne du nämner hade har också .....skulle förvåna mig! Iofs så har inte jag heller, men skulle vilja ha. Pekinglas.

Snacka om att man blir lycklig, jag är inte den enda i världen som är som jag, en sten faller från mina axlar. Tack Nilsson för att du har uppenbarat denna insikt för mig. 😳

Hur många hundra år var denne Analogfreak ... 375 år som Noa? Det är ett måste om han kan ha samma kunnande som jag, man är så att säga rätt bred och djup!!!!!!!!

post-26597-0-30804500-1290878352_thumb.jpg

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Göra musik är blah för mig, det finns där andra som klarar av till mycket mindre penning eftersom jag är sölig på det, så den spenderade tiden blir enorm.

Skall vi ta lite lursnack nu eller all must har runnit av dig Nilsson!? Mitt gebit är "gammalt", det är väl något som jag klarar av rätt bra tror jag, gamla käringar och något konstnärligt från Eldslandet som inte finns.

Det är ett framsteg att Sveriges radio redan 2010 fick bra ljud, vad har hänt? Har nu lyssnat på p3 och det är bra äntligen?

Dom är nog minst 10 år efter DkR men i detta U-landet känns det likväl som ett stort framsteg.

Såsom varande turbulär så kör jag med bara två av mina 5 tuners, en Technics längst ner är ingenting som jag kan skilja (körs nu) från Sony men det är likväl kul att ha bägge inkopplade. post-26597-0-75404100-1290881359_thumb.jpg

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar är lurigt. Köpte nyss Audiotecnicas bästa ATH50 eller vad de nu heter. Är redan besviken på dem. Nästan alla lurar låter ju som gamla diskantlösa vinylskivor. Om jag lyssnar på moderna cd genom mina monitorer + sub låter det helt perfekt om jag hittat nivån på subben. Helt perfekt med cymbaler och basgitarr, känner inte ett dugg att jag vill höja bas, diskant eller dra på loudness som man gjorde med stereogrejerna på 70-talet. Men slår jag av monitorerna och hänger på mig lurarna så är det genast diskantfritt 70-tal igen. Kan inte fatta att det ska vara så ja svårt att få samma ljud i lurar.

Mina Beyerd 150 T är annorlunda, de ger en rent fruktansvärd diskant, skär genom märg och ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Nilssom du hade inte Gammahorn 1,5 meter från skallen som jag hade vid den tiden, iofs så var mitt gammahorn det enda som jag kommit i närheten av. Ett påpekande i dagens läge måste vara att en 50-tioåring får vara glad om han hör 10kHz.

För min del skiter jag i ljudet bara det vid vissa inspelningar framkallar ett stort leende på läpparna och det gör det ibland.

Dessa Sony lurar är jag inte helt "införstådd" med men det skiter jag också i eftersom det är lätt fånget. Och vid viss lyssning fick jag stora leendet.

Har alltid gått efter att.. när man skrattar och slår sig på knäna då är det bra och det får man väl fortsätt med. Ingen skrynklad panna för min del.

Har aldrig lyssnat på 50 lurar eftersom AKG lät så att jag tog dom än om jag beställt just 50 för provlyssning.

Beyerdynamic har jag aldig tänkt på eftersom min gosse har ett par för 3 laknan och dom för mig snarast framkallade sur min.

Har 2st elektostatiska som jag inte kört på ett tag, kanske behöver service men har inte behövt fördjupa mig eftersom det är bra nog nu. Koss ESP-9 minns att det inte var kattskit, men dom har dammat igen.

Lyssnad på ett par från SH som kostade 1000:- på Media Markt i dag, dom var som en dålig rörförstärkare i basen, denna nästan obefintlig.

Nu är det dags för en dalgång i Italien.

Tog fram en OP Andersson som jag nog haft i 4 år och hällde en skvätt i glaset, fy tusan vilket räfgift, än om det bara är en halva så får man nog har kvar den i minst 10 år till med tanke på smaken.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilssom du hade inte Gammahorn 1,5 meter från skallen som jag hade vid den tiden, iofs så var mitt gammahorn det enda som jag kommit i närheten av. Ett påpekande i dagens läge måste vara att en 50-tioåring får vara glad om han hör 10kHz.

För min del skiter jag i ljudet bara det vid vissa inspelningar framkallar ett stort leende på läpparna och det gör det ibland.

Dessa Sony lurar är jag inte helt "införstådd" med men det skiter jag också i eftersom det är lätt fånget. Och vid viss lyssning fick jag stora leendet.

Har alltid gått efter att.. när man skrattar och slår sig på knäna då är det bra och det får man väl fortsätt med. Ingen skrynklad panna för min del.

Du har fina poänger ändå, vacklar lite i mina funderingar huruvida du är AF... Det här med Trini Lopez tycker jag ärligt är bland det bästa jag vet, ljudet är väl nåt, ja, vete fan. Men hela skiten är så bra att jag smäller av, vilken otrolig komppgitarr och vilket underbart lir av allihop, basistens uppsyn och benföring. Denna låt gör mig lycklig. brukar spela orginalinspelningen med samma gäng på krogen och inget annat gör folk lika glada. Ska försöka göra en backtrack med samma fjong på.

http://www.youtube.c...h?v=7SCt8JPAkgU

Jag är 55 år men hör nog hyfsat. Annars kulle jag inte tycka att Beyerlurarna har åt h-e för mycket diskant. Dessutom skulle jag nog vilja spetsa diskanten på mina favoritcd.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Enl. Mig så är det "sämsta ljud" just Trins har, jag har inte hört sämre tidigare och detta innebär att jag inte uppdagade dina "favoriter" men var och en till sitt. Jag är nog en typisk ljud-älskare och struntar i mycket annat bara jag gillar stinget.

Du spelar teater min gode Nilsson för så kass ljud kan bara en halvdöv person gilla och så gravt hörselskadad är väl frågan om du är, skall det utlysas en insamling till stora hörluren?

Jag har ett veckar horn som är en hörlur om det skulle passa, fast den kan vara svårhittad så vi får ta det piano med den.

Nilsson det finns en anledning till att jag har 0,005 IM max mellan 20-20000Hz i effektsteget och 0,003 IM i försteget mellan samma Hz. Det är inte bara att jag har läst dessa data utan även lyssnat mig till dom.

Hör du Teater Nilsson du behöver koppla med lite riktigt ljud om det gåååååår!!!?

Här är väl något bättre ljud från Trini men man får nog har en hel del "nostalgi" i ådrorna för att tycka det bra, jag tillhör inte den så nostalgiska skaran. Såvida man inte räkna tiden innan jag var född för den tiden gillar jag skapt. Tango polonais...- original: Orch. Henryk GOLD !

Jag har 35A huvudsäkringar så länge jag får ha kvar det? Man vill ju inte vara en Svensson eller hur??? 😆😆

post-26597-0-68812400-1290889268_thumb.jpg

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Enl. Mig så är det "sämsta ljud" just Trins har, jag har inte hört sämre tidigare och detta innebär att jag inte uppdagade dina "favoriter" men var och en till sitt. Jag är nog en typisk ljud-älskare och struntar i mycket annat bara jag gillar stinget.

Du spelar teater min gode Nilsson för så kass ljud kan bara en halvdöv person gilla och så gravt hörselskadad är väl frågan om du är, skall det utlysas en insamling till stora hörluren?

Jag har ett veckar horn som är en hörlur om det skulle passa, fast den kan vara svårhittad så vi får ta det piano med den.

Nilsson det finns en anledning till att jag har 0,005 IM max mellan 20-20000Hz i effektsteget och 0,003 IM i försteget mellan samma Hz. Det är inte bara att jag har läst dessa data utan även lyssnat mig till dom.

Hör du Teater Nilsson du behöver koppla med lite riktigt ljud om det gåååååår!!!?

http://open.spotify....HLfrkf3EtcT88F9 Jag har 35A huvudsäkringar så länge jag får ha kvar det? Man vill ju inte vara en Svensson eller hur??? 😆😆

Spelar teater? Det är du som fattar fel. Ljudet på den här stenåldersfilmen är ju verkligen skit. Det ser ut som att han sjunger för publiken helt utan PA-ljud, micken är enbart för inspelning. Trummisen och basisten spelar så otroligt svagt att publiken hör sången utan förstärkning. Därav hörs handklappet så väl också. Det är det roliga framträdandet, låten i sig och det genomsnälla men frenetiska svänget som gör att jag gillar det hela. Du skrev själv så här:

"För min del skiter jag i ljudet bara det vid vissa inspelningar framkallar ett stort leende på läpparna och det gör det ibland."

Därav min parallell-tanke på den där gamla filmen.

Vid lite eftertanke tror jag inte 1W trodde att jag tyckte det där var ett bra ljud. Han behagar försöka driva med mig. Och det uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Ok jag lade av efter att hört bara början eftersom den inte hade någon diskant osv. Får väl i morgon försöka förstå lite bättre. Får tillägga att jag inte analyserar så in i detalj utan skummar, är det bra eller inte.

Sen är det ju också så att vissa "upplevelser" från förr kan påverka vad man tycker, undrar var jag upplevt på jugend-tiden eftersom jag tycker den är toppen.

Min Quad 33-303 på 70-talet var så kass i ljudet som Trini, tror ni det var något fel på den eller var det alla förunnat? Efter den köpte jag Dynaco Matk 111 med förförstärkare och då blev det riktigt ljud i skällan

Link to comment
Dela på andra sajter

Göra musik är blah för mig, det finns där andra som klarar av till mycket mindre penning eftersom jag är sölig på det, så den spenderade tiden blir enorm.

Skall vi ta lite lursnack nu eller all must har runnit av dig Nilsson!? Mitt gebit är "gammalt", det är väl något som jag klarar av rätt bra tror jag, gamla käringar och något konstnärligt från Eldslandet som inte finns.

Det är ett framsteg att Sveriges radio redan 2010 fick bra ljud, vad har hänt? Har nu lyssnat på p3 och det är bra äntligen?

Dom är nog minst 10 år efter DkR men i detta U-landet känns det likväl som ett stort framsteg.

Såsom varande turbulär så kör jag med bara två av mina 5 tuners, en Technics längst ner är ingenting som jag kan skilja (körs nu) från Sony men det är likväl kul att ha bägge inkopplade. post-26597-0-75404100-1290881359_thumb.jpg

Vad är det som ligger på böckerna? (bilden) Ett avhugget ben från nåt djur?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

@ Guitar Nilsson

Om du upplever Audio Technica som diskantfattiga mot dina monitorer

så är dina monitorer troligtvis för vassa.

ATH-M50 är höjd både i diskanten och framförallt i basen.

Själv tyckte jag om dessa lurar vid första lyssningarna men

vid närmare granskning (mot andra lurar och flertal bra monitorer)

tröttnade jag rejält, det är för mkt HiFi-kurva i dom.

Dom låter trevligt men jag skulle inte använda dom i studion, varken

för inspelning eller som hjälpmedel vid mixning.

Men det är jag det... jag är lite knepig.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Guitar Nilsson

Om du upplever Audio Technica som diskantfattiga mot dina monitorer

så är dina monitorer troligtvis för vassa.

ATH-M50 är höjd både i diskanten och framförallt i basen.

Själv tyckte jag om dessa lurar vid första lyssningarna men

vid närmare granskning (mot andra lurar och flertal bra monitorer)

tröttnade jag rejält, det är för mkt HiFi-kurva i dom.

Dom låter trevligt men jag skulle inte använda dom i studion, varken

för inspelning eller som hjälpmedel vid mixning.

Men det är jag det... jag är lite knepig.

Mvh Omni

Enligt Linus här på forumet är mina Event ap6 monitorer väldigt diskantfattiga. "De låter som om man hängt handdukar över dem". Jag tycker de har väldigt lagom diskant.

Byter man runt lite mellan lurar o monitorer blir man ganska van ändå vid de olika ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Nilsson

OK, Linus har bra koll på läget så det är kanske ngt annat i

ekvationen som inte stämmer då.

För, som sagt, ATH-M50 är inte diskantfattiga, kanske känns dom så

för dig då basen är ännu mer överdriven.

Jag tycker mest dom är mellanregisterfattiga, lite loudnesskurva du vet.

Jag har testat Event förrut men inte AP-6, så jag kan inte uttala mig.

Du kanske har för mkt öronhår. 😉

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Djurbenet är en borste till dammsugaren.

Ang. lurar Sony 700 så talas det om höjning i basen, inget som jag har haft obehag av än så länge. Dom har bas och jag kan inte säga att den låter för mycket såvida inte en jämförelse görs med dessa SH (1000:-) som låter så basfattiga så hälften varit nog.

Fy tusan vad bra sveriges sändning har blivit, nu är det fullt godkänt så man kan lyssna på det.

Kom på att mitt minne är så funtat att vad jag lyssnar på så kan jag inte säga att det låter varken sämre eller bättre än det jag har hemma.

Har lyssnat på stora Audio Re... rör som spred värme eftersom den var i 140W häraden (skulle gärna velat ha) och många andra bra grejor med högtalare Pip-hit och dit, + okända röda monster som kostade 400000:-. När det gäller lyssning ute så kör jag alltid med riktiga kanoner. En skillnad kan nog vara att basen "kanske" är mindre än mina lurar men det är inget som jag med säkerhet kan avgöra.

För min del har det inte så stor betydelse om någon bas skulle fattas bara den är fast.

När jag lyssnade in min Onkyo 100w så var det några stora Jon Lab som vara kanon, det var flygel och trummor så öronen kroknade.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Nilsson är du en finsmakare, jag misstänker det eftersom du blev trött på ATH lurarna. Andra verkar rätt nöjda med dom.

Då återstår bara AKG 272 såvida inte finsmakeriet är mycket djupt rotat. För min del undrar jag om diskanten kan vara så kass i dessa ATH.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl. Mig så är det "sämsta ljud" just Trins har, jag har inte hört sämre tidigare och detta innebär att jag inte uppdagade dina "favoriter" men var och en till sitt. Jag är nog en typisk ljud-älskare och struntar i mycket annat bara jag gillar stinget.

Du spelar teater min gode Nilsson för så kass ljud kan bara en halvdöv person gilla och så gravt hörselskadad är väl frågan om du är, skall det utlysas en insamling till stora hörluren?

Jag har ett veckar horn som är en hörlur om det skulle passa, fast den kan vara svårhittad så vi får ta det piano med den.

Nilsson det finns en anledning till att jag har 0,005 IM max mellan 20-20000Hz i effektsteget och 0,003 IM i försteget mellan samma Hz. Det är inte bara att jag har läst dessa data utan även lyssnat mig till dom.

Hör du Teater Nilsson du behöver koppla med lite riktigt ljud om det gåååååår!!!?

Här är väl något bättre ljud från Trini men man får nog har en hel del "nostalgi" i ådrorna för att tycka det bra, jag tillhör inte den så nostalgiska skaran. Såvida man inte räkna tiden innan jag var född för den tiden gillar jag skapt. Tango polonais...- original: Orch. Henryk GOLD !

Jag har 35A huvudsäkringar så länge jag får ha kvar det? Man vill ju inte vara en Svensson eller hur??? 😆😆

Mycket svammel.

Mycket stavfel.

Och dom bifogade miniatyrerna är allt annat än mini, upptar halva inläggen. 😉

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Du var mig en positiv ..., det är inte så att du kommit i målbrottet som frambringar detta positiva?

Klaga är för mig det bästa jag vet men så är jag också en gnällig käring som stafar fel. 😆 :lol:

Att man uppfattar något som svammel visar en brist på förståelse och då kommer man i gott sällskap eftersom man svamlar själv.

Kan vi få stuckit den, om det nu skall stickas?

Man anar en del skramlande tunnor, kan det vara så banalt? :rolleyes:

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Du var mig en positiv ..., det är inte så att du kommit i målbrottet som frambringar detta positiva?

Klaga är för mig det bästa jag vet men så är jag också en gnällig käring som stafar fel. 😆 :lol:

Att man uppfattar något som svammel visar en brist på förståelse och då kommer man i gott sällskap eftersom man svamlar själv.

Kan vi få stuckit den, om det nu skall stickas?

Man anar en del skramlande tunnor, kan det vara så banalt? :rolleyes:

Du är lustig...skramlande trummor ska det vara.

Har du 2 nick här eller är det Analogfreaken som kör sin tusende vända här!?

Edit: Har rättat till mitt stavfel...men vart ska du börja?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Jag skrev i flertal skramlande eftersom sannolikheten att det finns mer av den varan är stor. Det gäller att tänka lite längre vilket helt klart inte skett i detta fallet. Nu när vi har vi fått vissa klarheter så är det kanske dags att sluta spela Hilding Portvakt? 😆 :lol:

Det är inte kul om man bara är bäst på att stafa!!!!! Fast lite kul är det helt säkert.

Är man duktig på att stava så kanske man har fått vara ordnings man i skolan. Det har jag aldrig fått vara så man måste väl hävda sig? Nu har kläderna torkar. Nu går kung på torra land.

Det verkar som om Analog... är den enda här i världen, vad säger sannolikheten?

Ett citat från aROCKER " Analogfreaken som kör sin tusonde". Jag frågar lite bryskt vad fan har du fått tusonde ifrån?

Vad jag vet så heter det tusende. För min del retar det mig med sådana som skall vara så jäkla duktiga när dom inte är det. Så i fortsättningen är det till att gilla läget och inte spela "full tunna". 😉 ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev i flertal skramlande eftersom sannolikheten att det finns mer av den varan är stor. Det gäller att tänka lite längre vilket helt klart inte skett i detta fallet. Nu när vi har vi fått vissa klarheter så är det kanske dags att sluta spela Hilding Portvakt? 😆 :lol:

Det är inte kul om man bara är bäst på att stafa!!!!! Fast lite kul är det helt säkert.

Är man duktig på att stava så kanske man har fått vara ordnings man i skolan. Det har jag aldrig fått vara så man måste väl hävda sig? Nu har kläderna torkar. Nu går kung på torra land.

Det verkar som om Analog... är den enda här i världen, vad säger sannolikheten?

Ett citat från aROCKER " Analogfreaken som kör sin tusonde". Jag frågar lite bryskt vad fan har du fått tusonde ifrån?

Vad jag vet så heter det tusende. För min del retar det mig med sådana som skall vara så jäkla duktiga när dom inte är det. Så i fortsättningen är det till att gilla läget och inte spela "full tunna". 😉 ;)

☺️ problem!?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Dom som har problem får ringa Nisse. För min del är det inte nära förestående.

Och ingen som kan snacka "skit" om Sony-lurarna? Det börjar närman sig jul och frågan är om inte pappa får sådan lur av någon gosse. Ok jag har inte propagerat något nämnvärt men jag tycker dom lurarna skulle vara lite småkul. Fast det som hägrar mest är dom 1000W-en när det gäller egna inköp. Om jag kommer över dom så får jag göra en kåpa över pottarna så inte någon kan vrida dom till "max".

Fast gossen snackar skit om digitalförstärkare vilket jag ser som lite för mycket av den varan eftersom dom låter bra. Om jag kommer att köpa den så kommer jag att ha den absolut häftigaste hörlursförstärkaren denna sidan Jularp. Jul arp det var ett passande namn nu till jul.

Det är spännande, skall jag komma först eller skall någon annan? Eftersom jag inte är såååå intresserad så låter jag kulorna rinna in utan större ansträngning. Jag vet ju att en sådan förstärkare för mig bara är En kul grej." Som egentligen är helt onödig. 🤪

Ingen norr om Jularp som har 1000W hörlursförstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...