Nikk Dust Postat 8 november 2010 Postat 8 november 2010 (redigerat) Varför blir det skillnad på ljudet på ett spår när jag ändrar spåret från mono till stereo? Jag har mono signaler(gitarr), som om jag pannar ut den/dom säg 30% åt ngt håll så låter det på ett sätt. Men när jag ändrar spåret till stereo(även fast det är monospår) så låter det helt annorlunda... Har jag missat nått? Skall monospår somm pannas ut vara mono eller stereo? Ni vet säkert vad jag menar... MVH/Niklas Redigerat 9 november 2010 av Nikk Dust
android Postat 8 november 2010 Postat 8 november 2010 (redigerat) Vet inte varför det blir skillnad. Men om spåren är i mono så finns det ju ingen anledning att göra om till stereo bara för att panorera. Redigerat 8 november 2010 av android
Vallhagen Postat 9 november 2010 Postat 9 november 2010 Om jag får gissa (betonar "gissa"), så finns det lite olika algoritmer för hur panoreringen sker (hur vänster-höger-krämet fördelas) i mono och stereo. På min mixer står det "pan" på monokanalerna och "bal" (balance) på stereokanalerna, det antyder ju nån sorts skillnad i tanken. Jag tror (igen, betonar "tror") att skillnaden du hör BARA är en nivåskillnad. Det blir lite högre ljud (3 dB?) när du kör mono?
Nikk Dust Postat 9 november 2010 Trådstartare Postat 9 november 2010 Ok, Misstag av mig, förlåt. Dum man är ibland. Jag hade stereo inserts(vst) på mono kanalerna. Där var felet... MVH/Niklas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.