Jump to content
Annons

Nu vet vi hur det skulle vara att enbart kunna använda höger hjärnhalva


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Vill tipsa om detta. Det här måste ni se 🙂

Välj "swedish" där det står "39 languages (off)"

Bland det coolaste jag sett!

Jag har asperger och vi använder nog vänstra hjärnhalvan för mycket, det här är en föreläsning av en hjärnforskare som fick en stroke så vänstra hjärnhalvan slutade fungerade. Men hon tog sig tillbaka och blev normal och kan nu berätta om hur det var när hon bara kunde använda den högra hjärnhalvan:

"Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rna

Väldigt coolt, nästan religiöst och gripande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter lite förövrigt som jag har hört folk beskriva LCD, Extacy, eller svamp-trippar. Kommer inte ihåg vilken av drogerna, men jag kommer ihåg hur folk har beskrivit det. Och det är väldigt likt det hon beskriver tycker jag. Men jag vet inte om det är samma sak. Troligtvis inte. Sen vet man ju inte hur mycket pundare överdriver. Men men. Kanske LCD och såna hallucinogena droger slår ut vänster hjärnhalva..? Jag vet att de använde dessa droger i terapi förut. Eller ja, inte svamp vad jag läst.

Detta ämne angränsar till detta:

http://www.youtube.com/watch?v=AbASOcqc1Ss

Fast föreläsningen var mycket coolare. Men iaf, har läst att vissa forskare tror att alla skulle kunna ha savantförmågor.

Hjärnan är cool, apor är ju typ 9 ggr starkare än människor eller nåt sånt, alltså om de har exakt lika mycket muskelmassa. Tydligen är det en begränsning i hjärnan som gör att vi inte kan utnyttja våra muskler fullt ut. Precis som hur myror kan bära mer än sin kroppsvikt etc. Har läst om nån kvinna som lyft en minibuss eller nåt liknande, för att rädda sitt barn som låg under.

Ett annat angränsande område är ju hur kortisol (har jag för mig), ett stresshormon, styr vår tidsuppfattning. Kallblodiga djur kan man typ bitchslappa utan att de reagerar innan de värmt upp sig i solen. Tiden går mycket saktare för dem då. Och flugor hinner flyga undan för att deras tidsuppfattning går mycket fortare än vår. De upplever alltså sin livstid mycket längre än vad den ter sig i vår tidsuppfattning. För att de hinner se och registrera så mycket mer på samma tid. Jag krockade och voltade med en bil en gång och då gick tiden sakta, och det beror på detta hormon.

... Jaja, kan flumma hur mycket som helst om detta, ni kanske tycker att det är irrelevant för forumet, eller tråden, men jag har en hel del tankar om musikskapande som angränsar till det här med hjärnan och olika former av medvetande. Skulle vara intressant att få en diskussion om detta. Kan förklara den (kanske) osynliga röda tråden med mina exempel. Om nån ber mig. Det handlar om hur jag tror att man inte kan vara känslomässigt kreativ om man är för "medveten". Ibland har det känts som om låtarna jag skriver redan finns, som om man bara får kontakt med de "färdigskrivna" låtarna i stratosfären och får se till att vara snabb att skissa fram de suddiga bilder av detta som man kan få kontakt med.

Vore intressant om nån annan har liknande upplevelser.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteintressant tråd! Jag menar det verkligen.

Särskilt att det skulle vara en begränsning i hjärnan som gör att vi inte kan använda våra muskler fullt ut.

Tankarna om du känner att låtarna som görs redan finns i stratosfären gränsar till de teorier som finns om att allt redan finns fast i något annat universum eftersom det finns flera, många, universum och alla har "kommit" olika lång i tidshänseende. I ett av dem är jorden på år 3000 nu t.ex. och i ett annat vid 2 år innan Kristi födelse. Som exempel.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillade tråden 🙂

Ja, det finns många begränsningar i hjärnan. Det finns olika sätt att uppleva samma saker, som är så olika att berättelserna kan bli helt olika, som hjärnforskaren visade med sin föreläsning.

Delfiner kan ju se med en sorts röntgensyn, har du cancer i kroppen, eller är gravid, så kan de se det lika tydligt som vi kan se dataskärmen framför oss. Man undrar ju hur världen skulle uppfattas, hur mkt man skulle påverkas av att se sånt.

Men främst så är det intressant att det troligtvis finns tusentals andra saker att se i världen som vi inte kan se. Men som är där jättetydligt framför oss. Om delfiner har ett extra sinne, så blir det ju ganska sannolikt att det finns massvis med andra sinnen som inga djur på evolutionstegen ännu fått. Om de nånsin får dem.

Ibland när jag gör låtar så bara vet jag intuitivt hur låten ska fortsätta, men det krävs nästan "meditiation" för att kunna få tillgången till "ritningen", låtens struktur. Men nån sorts vad heter det, intuition, kan ändå skrika i kroppen att det finns en bestämd ritning, men det är som typ en TV med extremt suddig mottagning, det framstår inte tydligt och ju mer man tänker på det desto otydligare blir det, för det är andra sinnen som klarar av att se detta.

Så upplever jag det iaf. Vet inte om jag utrrycker mig flummigt och abstrakt för er andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjärnan är cool, apor är ju typ 9 ggr starkare än människor eller nåt sånt, alltså om de har exakt lika mycket muskelmassa. Tydligen är det en begränsning i hjärnan som gör att vi inte kan utnyttja våra muskler fullt ut. Precis som hur myror kan bära mer än sin kroppsvikt etc. Har läst om nån kvinna som lyft en minibuss eller nåt liknande, för att rädda sitt barn som låg under.

Ett annat angränsande område är ju hur kortisol (har jag för mig), ett stresshormon, styr vår tidsuppfattning. Kallblodiga djur kan man typ bitchslappa utan att de reagerar innan de värmt upp sig i solen. Tiden går mycket saktare för dem då. Och flugor hinner flyga undan för att deras tidsuppfattning går mycket fortare än vår. De upplever alltså sin livstid mycket längre än vad den ter sig i vår tidsuppfattning. För att de hinner se och registrera så mycket mer på samma tid. Jag krockade och voltade med en bil en gång och då gick tiden sakta, och det beror på detta hormon.

Kortisol har inget med det att göra, det är adrenalinpåslaget från den sympatiska delan av autonoma nervsystemet (fight-or-flightsystemet), som kan påverka vår tidsuppfattning. Kortisolpåslaget är alldeles för långsamt, och har som främsta uppgift att reglera immunsförsvaret och metabolismen. Det är också adrenalin man tror kan ge människor "superkrafter" i extremt trängda situationer. Nån "spärr" i hjärnan finns mig veterligen inte.

Flugor hinner flyga undan för att de proessar sina synintryck mycket snabbare än vad vi gör, eftersom de inte är beroende av samma jämförelsevis långsamma rhodopsinbaserade signaltransduktion i ögat.

Nu må jag framstå som petig och grinig, men när det gäller kroppen är det viktigt att folk vet vad som är vad 🙂

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Kortisol har inget med det att göra, det är adrenalinpåslaget från den sympatiska delan av autonoma nervsystemet (fight-or-flightsystemet), som kan påverka vår tidsuppfattning. Kortisolpåslaget är alldeles för långsamt, och har som främsta uppgift att reglera immunsförsvaret och metabolismen. Det är också adrenalin man tror kan ge människor "superkrafter" i extremt trängda situationer. Nån "spärr" i hjärnan finns mig veterligen inte.

Flugor hinner flyga undan för att de proessar sina synintryck mycket snabbare än vad vi gör, eftersom de inte är beroende av samma jämförelsevis långsamma rhodopsinbaserade signaltransduktion i ögat.

Nu må jag framstå som petig och grinig, men när det gäller kroppen är det viktigt att folk vet vad som är vad 🙂

Adrenalin påverkar ja, helt riktigt, jag skrev ju att jag inte var säker på exakt vilket stresshormon det var, men det gör kortisol också

Several measures reflecting time perception were significantly changed

by cortisol in a direction comparable with a slowed "internal clock"

http://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/32/1/39.pdf

även fastän du bensäkert hävdade att det inte gjorde det.

Det jag ville få fram var att tidsuppfattningen är olika, ~ "tiden kan gå olika snabbt" (vilket regleras av hjärnan, genom olika hormoner). Dvs att vår hjärna styr hur vi uppfattar världen, och att saker som vi tar för givna, inte behöver vara det:

Flies, for example, need to process more information per second in order to fly so quickly but still avoid common obstacles; therefore, they perceive time as going slower. To us, a fly's perception of time would look like slow motion. Flies only live for a few days, or a few weeks as a maximum, and to a human, this is a very short lifetime. But to a fly, this feels a lot longer.

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A3577241

Orangutanger, t.ex, är ca. 7 ggr starkare än människor med samma kroppsvolym och det är inte adrenalin som förklarar den skillnaden. Bl.a. tror de att orangutanger har färre motoriska neuroner, och att styrkesamlingar då tenderar att bli "allt eller ingenting", men hur mycket kroppen ska ta ut sig regleras av hjärnan.

Men även om det skulle handla helt och hållet om adrenalin, så vore det absurt att påstå att binjuremärgen, som tillverkar hormonet, agerar på egen hand. Det implicerar att binjurarna skulle kunna tolka situationer, processa hot och trigga igång systemet. Som du kanske vet så är det ju hjärnan som sätter igång detta, hypotalamus signalerar till främre hypofysen, hypofysen tillverkar adrenokortikotropt hormon (ACHT):

It’s your brain’s signal to the adrenal glands, telling them to make cortisol.

http://www.endocrineweb.com/conditions/addisons-disease/addison-disease-causes

vilket styr mängden adrenalin i blodet.

Dvs, även om du hade rätt, så hade du fel. Det är nämligen hjärnan, i en längre kedja, som reglerar mängden adrenalin. Men nu är det som sagt inte adrenalin som gör att t.ex. apor och myror får ur mer kraft ur sina muskler än vi.

Jag uttryckte mig kanske lite infalls-artat i mina första ad(h)d-inlägg, men ja, du är petig och skriver ett inlägg som riskerar att leda tråden i en helt annan riktning än vad som var tanken. Jag har läst en hel del artiklar om detta och även sett dokumentärer om det. Även om det var ganska många år sen, så är detta inget jag fabulerar ihop. Och jag är inte sugen på att detta skall bli en gnabbtråd om off-topic-detaljer på vanligt forum-manér.

Jag ville delge ett oerhört intressant klipp från en föreläsning, som gav mig väldigt mycket känslomässigt, och sen starta en filosoferande tråd med (eller utan) anknytning till musikskapande. Mina inlägg var inte noggrant vägda ordformuleringar lämpade för peer review.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Adrenalin påverkar ja, helt riktigt, jag skrev ju att jag inte var säker på exakt vilket stresshormon det var, men det gör kortisol också

http://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/32/1/39.pdf

även fastän du bensäkert hävdade att det inte gjorde det.

Det jag ville få fram var att tidsuppfattningen är olika, ~ "tiden kan gå olika snabbt" (vilket regleras av hjärnan, genom olika hormoner). Dvs att vår hjärna styr hur vi uppfattar världen, och att saker som vi tar för givna, inte behöver vara det:

Men även om det skulle handla helt och hållet om adrenalin, så vore det absurt att påstå att binjuremärgen, som tillverkar hormonet, agerar på egen hand. Det implicerar att binjurarna skulle kunna tolka situationer, processa hot och trigga igång systemet. Som du kanske vet så är det ju hjärnan som sätter igång detta, hypotalamus signalerar till främre hypofysen, hypofysen tillverkar adrenokortikotropt hormon (ACHT):

Mina inlägg var inte noggrant vägda ordformuleringar lämpade för peer review.

Du får säga precis vad du vill om att mitt inlägg riskerar att leda tråden i "fel" riktning, men jag tycker att ett avstamp i tveksamma vetenskapliga fakta är vilseledande, och definitivt riskerar att föra tråden i fel riktning. Bara för att man startar en tråd kan man inte bestämma vad folk ska skriva i den.

Jag är verkligen inte ute efter att tävla i kunskap, men man ska vara försiktig med vad man säger och vad man presenterar som fakta. Jag litar betydligt mer på min kurslitteratur från 2008 än på en artikel från 1969 när det kommer till perceptionsteorier...

Ja, lol, jag vet mycket väl hur ACTH utsöndras, från var, hur det fungerar osv. Och - framför allt - att binjurarna inte agerar på egen hand ☺️

Kortisol skulle däremot kunna, enligt nyligen (2009) publicerade artiklar, samverka med adrenalin för att skapa såkallade blixtminnen av traumatiska händelser. Dessa kan eventuellt sedan tolkas av hjärnan som "långsam tid" när man minns dem i efterhand. Studien bygger tyvärr på teoretiska modeller, men vem vet. Kanske ligger det något i det.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2680862/?tool=pmcentrez

Tyvärr är forskningen på området alltför tunn, men det är ruggigt intressant 🙂

Men du ska få ha din tråd ifred. Det är ett mycket intressant ämne, jag är själv väldigt intresserad av perception och har faktiskt mycket seriösa funderingar på att påbörja mitt ex-jobb på SBI. Synaptisk plasticitet och formationsteorierna är oändligt spännande...

Jättekul att fler är intresserade! 🙂

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...