Jump to content
Annons

Ingen bas i höger kanal. Förstärkare


grimmer

Recommended Posts

Tjo!

Jag har fått tag på en äldre fet stereo Pioneer förstärkare ur deras gamla Reference serie (25 kg muskler).

Dessa puttrar på rätt fint, jag har en ur samma serie fast billgiare variant som jag varit väldigt nöjd med.

Så jag tänkte att det vore fiiint att få den här att rulla helt.

Fick tag på den billigt pga den är lite defekt. Någon hade "tappat" den så att nedre högtalarskruv kontakterna gått av.

Ljudet skrapa ordentligt och högra kanalen påverkas inte av bas ratten, men diskantratten påverkas båda kanalerna av.

I direct läge låter båda likadant. Så felet misstänkte jag låg i tone kontrollen på nåt vänster och hoppades på att det (som det ofta gör)

skulle gå att lösa med lite elektronik spray i pottarna samt bara fixa till de nedre skruvkontakterna.

När jag öppnade upp den såg jag att två 10 ohms motstånd hade gått av (som satt nära kontakterna), dessa bytte jag ut mot två fräsha motstånd

och lödde ihop både dom och högtalar ledningarna som lossnat, samt limmade fast skuvkontakterna ordentligt.

Kollade runt och allt annat verkade se OK ut. Sprayade även pottar och lite annat med el spray, samt fräshade upp lite allmänt (en miljard skruvar).

Startade upp den med (ganska övertygad om att felet låg hos motstånden då de satt nära delningsfiltret, som ju då kan påverka basen).

Men felet kvarstår i högra kanalen. Den påverkas inte av hur jag vrider på BASS ratten, dock så påverkas den lite av LOUDNESS knappen.

Vänstra kanalen låter bra, men högra alltså som att basen är vriden så långt åt vänster det går (ungefär off), alltså knappt nån bas alls.

Skrapet i högtalarna blev jag dock iaf av med. Bortser man från att högra kanalen inte kan påverkas av basratten så låter allt bra.

Vrider jag ner basen helt så att även vänstra låter klent, så låter båda likadant.

Som sagt så fungerar båda i DIRECT läge (då den bypassar ljudkontrollerna), så nåt fel i tone kontrollen måste det ju nästan vara.

Eller eventuellt på delningsfiltret.

Någon som har något förslag? Vore kul att få den här gamla pansarvagnen att rulla fint igen.

Mvh Alex

Redigerat av grimmer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"delningsfiltret" ?

Lösningen är uppenbar; kör i direct-läge och var glad. Vad ska du med tonkontroller till?

Hahaha... eh, NEJ.

Lyssnar i direct läget gör bara äldre herrar som inte längre kan höra samma frekvensomfång som de en gång kunde.

Även en del veta-sig-på audiofiler (ofta gubbar det med) påstår att de ärligt talat föredrar directläge och ett helt platt ljud.

Jag använder directläge vid studioinspelning, i stort sett ALDRIG annars.

Det är oundvikligt att man får sämre hörsel ju äldre man bli, jag hamnar där också till slut. Men TILLS DESS,

så vill jag ha drag i musiken! Jag vill kunna vrida på basratten precis hur mycket jag vill. Kappisch!? 😄

Ljudet blir platt och jättetråkigt i directläge. Musik skall vara kul att lyssna på.

Såå... jo, jag vill verkligen ha igång tonekontrollen.

Jag vill kunna få TRYCK i ljudet när det är fest 🙂 Jag vill att min stärkare ska fungera till 100%.

Ni "tycker basratt är blasfemi" människor, behöver INTE bemöda er att svara. Alls. Överhuvudtaget. Farewell.

Men du som kan komma med ett förslag på lösning på mitt problem, Du som är lite kunnig, får gärna skriva svar på mitt inlägg!

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha... eh, NEJ.

Lyssnar i direct läget gör bara äldre herrar som inte längre kan höra samma frekvensomfång som de en gång kunde.

Även en del veta-sig-på audiofiler (ofta gubbar det med) påstår att de ärligt talat föredrar directläge och ett helt platt ljud.

Jag använder directläge vid studioinspelning, i stort sett ALDRIG annars.

Det är oundvikligt att man får sämre hörsel ju äldre man bli, jag hamnar där också till slut. Men TILLS DESS,

så vill jag ha drag i musiken! Jag vill kunna vrida på basratten precis hur mycket jag vill. Kappisch!? 😄

Ljudet blir platt och jättetråkigt i directläge. Musik skall vara kul att lyssna på.

Såå... jo, jag vill verkligen ha igång tonekontrollen.

Jag vill kunna få TRYCK i ljudet när det är fest 🙂 Jag vill att min stärkare ska fungera till 100%.

Ni "tycker basratt är blasfemi" människor, behöver INTE bemöda er att svara. Alls. Överhuvudtaget. Farewell.

Men du som kan komma med ett förslag på lösning på mitt problem, Du som är lite kunnig, får gärna skriva svar på mitt inlägg!

Tack på förhand.

Oh, sorry. Värst vad du tog illa upp. Ett annat tips är att uppgradera högtalarna så kanske du inte behöver tonkontrollerna men får bra "tryck" ändå. Lycka till med tonkontrollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...