Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Nu ska jag snart ta tag i de utbildningsfilmer jag ska göra för de elever jag har i pro tools. Har införskaffat nya quicktime med snow leopard och tÀnkte göra det pÄ det sÀttet. Men hur gör jag lÀttast för att ljudet ska komma med?

1. KAn man koppla in en mick och bara ha ljudet i pro tools och quicktime spelar in det ljudet samtidigt som den spelar in filmen?

2. Ska jag annars spela in ljudet i pro tools samtidigt som jag spelar in filmen för att sedan lÀgga ihop ljudfilen med filmen?

EDIT: Kopplade micken till macens egna ljudkort, och det funkar det ju spela in talet iaf nÀr man visar i pro tools, men ljudet i pro tools kommer ju inte med. Antar jag fÄr lÀgga in det i efterhand om ingen kommer pÄ nÄgon smidig lösning.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat
  On 2010-10-29 at 19:35 sa Gizmozis:
Kopplade micken till macens egna ljudkort, och det funkar det ju spela in talet iaf nÀr man visar i pro tools, men ljudet i pro tools kommer ju inte med.
Jag brukar vÀlja Soundflower som ljudkort i min DAW och sedan vÀlja Soundflower som ljudingÄng i Quicktime. DÄ gÄr ljudet frÄn DAW bÄde till skÀrminspelningen och ut till ljudkortet.

Men eftersom ditt interface Àr hÄrdkopplat mot Pro Tools istÀllet för att anvÀnda dess CoreAudio-drivrutin, sÄ kan du heller inte skicka ljudet till Soundflowers virtuella ljudkort.

En gammal hederlig "loopback" till Macens ljudkort skulle jag rekommendera.

Postat

Finns det nÄgon switch kanske som jag kan koppla in ljudkortet och utgÄng frÄn pre ampen och sedan koppla switchen till macens ljudkort? DÄ skulle det ju bli smidigt iaf. Om jag kör via pro tools sÄ funkar det ju koppla ut frÄn ljudkortet till macens ljudkort, men om jag ska visa i menyerna sÄ hörs inte lÀngre micken och dÄ mÄste jag koppla om micen till macens inbyggda ljudkort.

SĂ„ en switch som har:

Stereo in, via rca, XLR eller tele, samt en mono in via tele eller rca

Ut via tele eller rca

Finns det nĂ„gon billig sĂ„dan? Ska söka lite sjĂ€lv ocksĂ„ under tiden 🙂

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.