Jump to content
Annons

Recommended Posts

am1Go (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Jag har precis migrerat till Logic från Cubase. Har även tidigare jobbat mycket med ableton. Är några motsvarigheter från cubase som jag inte riktigt hittat i logic än vilket jag trodde var självklara. Det allra viktigaste är att man inte kan duplicera midinoter i pianorollen med snabbkommando. I cubase görs detta genom CTRL+D. Har letat i manualen, google, snabbkommando-listan o massvis me forum men hittar ingen lösning. Alternativet i logic verkar vara att man alt+musklickar me musen o drar noten, detta är ganska otympligt då ja planerar jobba på en macbook pro. En sån här sak är ju otroligt viktig för mitt arbetsflow och är på gränsen för att ja ska diskvalificera logic.

Lite mer off-topic, finns det ingen sampler i Logic som är lika intuitiv och snabb som abletons "simpler"? Är trött på att behöva köra ableton i rewire...

Vore otroligt tacksam för en lösning!

MVH Amir H.

Annons
am1Go (oregistrerad)
Postat

Vet inget om Abletons sampler men i Logic medföljer EXS24 som är en av dom bästa samplers på marknaden.

Jo den verkar riktigt bra, problemet jag har med den är att jag inte snabbt kan byta ut och provlyssna olika samplingar i den, utan måste korrigera zonen och root-noten för varje gång osv. Sen fattar jag inte grejen med att den alltid frågar om man vill spara så fort man dragit in egna samplingar i den. Kanske är jag som inte lärt mig använda den smidigt än, så jag tar gärna åt mig om du har tips på hur man kan arbeta snabbare med den...

Postat (redigerat)

Om du håller in alt och drar regioner/midi-noter/sektioner så kopieras dom samt blir kvar där de ursprungligen låg.

/såg att du skrev det själv nu.

btw, usb-möss fungerar med en laptop 😉

Att jobba med en touchpad kan inte vara bra för något arbetsflöde alls.

Redigerat av Freddy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.