Jump to content
Annons

Lagring av projekt


Certones

Recommended Posts

Utrymmet på min Macbook Pro-hårddisk börjar sakta men säkert tryta och jag har planer på att investera i någon form av masslagring för mina Logic och Pro-Tools projekt, samt mitt samplebibliotek. Jag vill självklart kunna köra allt direkt ifrån disken (vet att det kan uppstå vissa problem i Pro-Tools) utan att behöva flytta runt en massa filer och för att kunna flytta mina projekt mellan arbetsstationer.

Är typen bärbara USB 2.0-diskar tillräckligt snabba för ett bra arbetsflöde eller ska man definitivt köra på Firewire? Kör med ett firewire-interface så en USB-disk hade varit det smidigaste för mig.

///Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utrymmet på min Macbook Pro-hårddisk börjar sakta men säkert tryta och jag har planer på att investera i någon form av masslagring för mina Logic och Pro-Tools projekt, samt mitt samplebibliotek. Jag vill självklart kunna köra allt direkt ifrån disken (vet att det kan uppstå vissa problem i Pro-Tools) utan att behöva flytta runt en massa filer och för att kunna flytta mina projekt mellan arbetsstationer.

Är typen bärbara USB 2.0-diskar tillräckligt snabba för ett bra arbetsflöde eller ska man definitivt köra på Firewire? Kör med ett firewire-interface så en USB-disk hade varit det smidigaste för mig.

///Calle

Om du ska jobba mot disken, absolut FW (helst E-sata, då går det undan). Om bara för lagring så spelar det givetvis mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej 🙂 är det bara något jag har fått för mig eller kan man med vissa hårddiskar koppla sitt interface först direkt in i hårddisken och sen hårddisken vidare till datorn?

Min erfarenhet (även om jag kör PC, inte mac): Jag har en FW-disk och ljudkortsdito. Jag provade att koppla dem som du beskriver (det går, rent "fysiskt"), men det funkade inte bra. Lagg och knaster. Min lösning blev ett PCMCIA-kort för att få ytterligare FW till datorn.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du Gigabit LAN, så kan det också vara ett alternativ med en LAN-disk. Interfacet är något snabbare än Firewire400, så det borde funka bra, även om det kanske kan bråka om inte drivrutinerna för nätverkskortet är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre välja en USB-disk än en NAS/LAN-disk.

Jag brukar starkt rekommendera Western Digital MyBook Studio Edition II. Två hårddiskar i RAID. Firewire 800 + USB + eSATA-kontakter

Prova Firewire-kontakten först. Om överföringen inte räcker till, flytta till USB-porten istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre välja en USB-disk än en NAS/LAN-disk.

Jag brukar starkt rekommendera Western Digital MyBook Studio Edition II. Två hårddiskar i RAID. Firewire 800 + USB + eSATA-kontakter

Prova Firewire-kontakten först. Om överföringen inte räcker till, flytta till USB-porten istället.

Jag skulle definitivt prova eSATA-kontakten först. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle definitivt prova eSATA-kontakten först. 😉

Men det finns visserligen inte på trådskaparens MBP 😉

Är det 17" MBP finns det ExpressCard om han vill stoppa i ett kort med eSATA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är typen bärbara USB 2.0-diskar tillräckligt snabba för ett bra arbetsflöde eller ska man definitivt köra på Firewire? Kör med ett firewire-interface så en USB-disk hade varit det smidigaste för mig.

USB 3.0 är ju på ingång, men 2.0 är inte långsamma, borde inte lagga så värst mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekomenderar trådskaparen att läsa informationen som står att finna i följande tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=80364&st=0&p=1146485&&do=findComment&comment=1146485 INNAN denne skaffar sig en FireWire-disk.

Borde inte vara några större problem att köra via USB 2.0 men skiter sig allt via FireWire föreslår Linus en utmärkt produkt som tillåter vidare expansion för trådskaparens MBP 🙂 Har inte koll på om eSATA käkar mängder av CPU eller inte men det finns det säkert någon annan som har bättre koll på. FireWire käkar inte CPU-kraft i vilket fall men om trådskaparen vill använda FireWire bör denne skaffa sig ytterligare en FireWire-kontroller via ett PCMIA-kort till sin MBP 17".

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte koll på om eSATA käkar mängder av CPU eller inte men det finns det säkert någon annan som har bättre koll på.

eSATA fungerar precis som en vanlig intern disk, eftersom den sitter kopplad direkt på en SATA-kontakt på moderkortet. Ingen extra belastning, utan den tveklöst snabbaste och bästa varianten för externa diskar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma sorts diskar som sitter inbyggda i datorerna, så de är varken mer eller mindre ömtåliga än andra.

Man bygger helt enkelt in valfri disk i ett externt kabinett, som t ex detta: http://www.revoltec.net/revoltec.net/index.php?StoryID=7&ArticleID=87&WorldID=4&websiteLang=en .

Link to comment
Dela på andra sajter

eSATA fungerar precis som en vanlig intern disk, eftersom den sitter kopplad direkt på en SATA-kontakt på moderkortet. Ingen extra belastning, utan den tveklöst snabbaste och bästa varianten för externa diskar. 🙂

Tack för förtydligandet Claes! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma sorts diskar som sitter inbyggda i datorerna, så de är varken mer eller mindre ömtåliga än andra.

Man bygger helt enkelt in valfri disk i ett externt kabinett, som t ex detta: http://www.revoltec.net/revoltec.net/index.php?StoryID=7&ArticleID=87&WorldID=4&websiteLang=en .

Okej! Så för att detta ska fungera för mig behöver jag köpa en intern hårddisk, ett externt kabinett och ett express card för SATA. Något tips på var man kan få tag på ett sådant express card?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Så för att detta ska fungera för mig behöver jag köpa en intern hårddisk, ett externt kabinett och ett express card för SATA. Något tips på var man kan få tag på ett sådant express card?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=629#rparams=l=s60119474

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1335#rparams=l=s60119576

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=336#rparams=l=s60119667

Link to comment
Dela på andra sajter

Av dessa är det bara Lycom EK-102R5 jag skulle rekommendera eftersom det även tillverkas Macdrivrutiner för det.

(Jag har den kontrollern själv i en kartong, men använder numera ett kontrollerkort med 1 FW400+2 USB istället. Det passade lite bättre för mitt behov.)

Jag skulle undvika Hitachi.

Jag skulle välja WD Caviar Black, i andra hand Samsung SpinPoint F3.

Jag skulle undvika Mapower, har sett och själv haft för många chassin från dem där kontrollern gått sönder och sabbat innehåll på en annars fungerande disk.

Jag noterar också att det inte finns några chassin där som har både eSATA och Firewire.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så illa att alla de andra inte funkar till Mac överhuvudtaget?

Jag såg sen att ytterligare en modell hade Sil3132 i namnet, då är det SiliconImage 3132 chipset och då finns det Macdrivrutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...