Jump to content
Annons

En nybörjare på hal is...


Notknäckaren

Recommended Posts

Möjligt att detta inlägg ligger i fel forum. Hur som helst så...

För några år sedan började jag att lära mig spela piano efter att hela livet gått med en önskan om att kunna läsa noter och förstå mig på musikens språk. Har alltid betraktat mig som en musikalisk analfabet men gav mig fanken på att jag måste väl kunna lära mig något litet i alla fall och sedan se vad det leder till. Köpte mig då ett keyboard och lite senare även ett digitalpiano. Började sedan med att ta lite pianolektioner men har mestadels övat på egen hand. Teori via nätet och i böcker och praktik i dator och på piano. Att lära sig noter är inte så svårt men att spela efter noter i rätt tempo är en helt annan sak. Första tiden ägnade jag mig mest åt melodispel för att träna upp kopplingen mellan notläsning-hjärna-fingrar. Här krävs det enormt mycket övning och säkert en hel del medfödd talang och jag inser att jag aldrig kommer att bli någon virtuos men med tålamod och träning märker jag att jag hela tiden utvecklas. Detta är verkligen stimulans för själen.

Som grabb gillade jag även rytmer väldigt mycket och när radion var på där hemma så kunde jag inte låta bli att trumma med fingrarna på bordskanten eller på något annat. Mor och Mormor blev ibland tokiga över detta och bad mig: -Snälla sluta med det där trummandet hela tiden! Det gick inte att helt låta bli 🙂 Rytmkänsla har jag nog mer av än renodlad musikalisk talang. Har haft det på känn liksom och därför införskaffade jag mig ett digitaltrumset för snart ett år sedan, för att se hur jag kunde utvecklas på detta instrument. Där går det mycket bra tycker jag själv och man får hela tiden mycket bra feedback på att man utvecklas snabbare på trummor än på piano.

Under resans gång har jag då och då ägnat lite tid åt att försöka lära mig använda FL Studio. Fick upp ögonen för detta program som jag tycker är helt suveränt. Är absolut ingen expert på FL Studio men har skrapat mycket på programmets många ytor och förstår hur kraftfullt det är.

Efter ytterligare en tid fick jag för mig att det vore kul att kunna spela in lite egna trumkomp på datorn och kanske även lägga på lite eget pianospel ovanpå. Införskaffade mig därför ett externt ljudkort, EZ drummer och ett par enkla monitorer. Cubase LE följde med ljudkortet och programmet funkar fint när man vill spela in sig själv med ett instrument. Några månader senare införskaffades även en elgitarr och en liten multieffekt dessutom. Basen då? -Nej den får vara för där tror jag nog att datorn gör ett lika bra jobb som en riktig bas.

Nu hade jag allt för att börja skapa egen musik:) Whoooops!!!? Skapa egen musik? -Jag vill, jag vill, jag vill...men hur gör man?🙂 Det är något helt annat och ett nytt ämne än att lära sig noter och lära sig ett instrument lite halvtaskigt. En helt annan aspekt i musikskapandet skulle man kunna säga.

Hur som helst så har ovanstående gjort att jag har fått ett stort behov av att utvecklas vidare och det ena leder till det andra och plötsligt står man där med helt andra och lite större mål än vad man hade från början. Från början var det just att lära sig spela piano efter noter och nu är målet att kunna skapa musik och blanda instrument och i harmoni med varandra dessutom så att det låter bra i mina öron och förhoppningsvis i andras öron också. Vad är bl.a. viktigt att kunna förstå lite bättre då? -Jo betydelsen av hur skalor och ackord hänger ihop i sitt sammanhang.

Sagt och gjort. Ut på Internet, Youtube...lite böcker...lite övningar...lite forum och så mitt första staplande försök efter "konstens alla regler" att göra en enkel snutt med en enkel, simpel melodi i G-dur. Bifogar filen med detta inlägg. Notknäckaren.mp3 22 takter lång. Bara två instrument och en liten effekt på melodin. Målet var att få det att låta bra och att det ska vara harmoniskt. Jag är nöjd med resultatet men frågan är om du är det? Lyssna gärna. Melodin är simpel och jag kan nog inte åstadkomma så mycket mera melodi än så här just nu i alla fall för jag har upptäckt att det är svårare att skapa en bra melodi en att skapa musik i harmoni. Det krävs talang för det och det har jag inte men det roliga är att jag har lärt mig mycket under resans gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är mycket sällan som en supervirtuos kommer med intressant musik överhuvudtaget. jag gillar iallafall bäst när det spelas med hjärtat. föredrar t.ex. Ron Asheton framför Eric Clapton vilken dag som helst. Skit i att tänka på talangen och gör musik du tycker är bra/cool/intressant o.s.v. så ska du se att allt annat får du på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du här presenterar är ju ett intro till en ballad.

Helt ok.

☺️

Kul att du tyckte den var ok 🙂 Roligt att få någon slags respons och då helst positiv sådan 🙂 Sånt blir man uppmuntrad av och då känns det som om man är inne på rätt linje. Man vill ju inte att lyssnaren ska börja skratta i alla fall. Av den anledningen känns det som om harmonierna i en låt är viktiga att hålla sig till även fast stycket jag gjorde är enkelt och amatörmässigt i grund och botten. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så blev jag nöjd över vad jag lyckades åstadkomma för att för egen del uppnå någon slags tillfredställelse. Är ju i 40+ åldern och började med musik i samma ålder och med tanke på det så känns det stimulerande att det går att lära sig förstå "lite" av musikens språk trots att man börjat sent i livet. Betänk att jag faktiskt fick börja på en 6-årings nivå. Eftersom jag alltid har betraktat mig (och gör väl forfarande) som en notanalfabet och faktiskt även som omusikalisk. Utifrån det så får jag gå den hårda vägen, i musikens virrvarr, för att försöka få ett grepp om några, för mig använbara regeler som hjälper mig på vägen i mitt taffliga skapande...och det är väl på det sättet introt på min sk. ballad 🙂 kom till när jag igår lekte lite med FL Studio i min laptop. På någon halvtimme så var jag klar och det enda jag gjorde var att tillämpa dom regler jag tillgodogjort mig. Svårast var det ju med melodin för där finns egentligen inga regler som går att tillämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt att göra en melodi är att först skapa en trevlig harmonigång och sen sjunga vad som faller dig in till den..

Så gör Paul McCartney ☺️

Det var väl lite så jag gjorde trots att jag inte kan sjunga alls 🙂 Har en hemskt röst tycker jag själv. Jag gjorde ungefär som du skrev fast istället för att sjunga så nynnade jag fram melodin, eller kanske mera doade fram den och översatte den till toner i G-dur skalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men din lilla låt låter helt ok. Du ska inte låta dig styras av jante-lagen. 'Ne jag kan inte sjunga, jag..'

Tycker du ska prova att spela in låten med sång. Du sjunger säkert helt ok.

Jag menar, kan Mark Knofler, Dylan och andra, så kan säkert du med... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men din lilla låt låter helt ok. Du ska inte låta dig styras av jante-lagen. 'Ne jag kan inte sjunga, jag..'

Tycker du ska prova att spela in låten med sång. Du sjunger säkert helt ok.

Jag menar, kan Mark Knofler, Dylan och andra, så kan säkert du med... 😄

Tack ska du ha 🙂 -Jag har faktiskt inget behov av att sjunga utan det som styr mig är behovet att lära mig göra lite musik och förhoppningsvis bli bättre på det efter mina egna förutsättningar. Först och främst ska det låta bra i mitt öra, i andra hand låta bra i andras öron. Skulle det bli aktuellt någon gång att spela in sång så får nog någon annan stå för rösten men jag håller med dig lite...kan Dylan så borde det ju gå🙂

Hur som helst så ska jag försöka göra en treminutare av min lilla låt. Men just nu vet jag inte hur melodin ska fortsätta utan att förlora grunden i melodin. Sedan vilka instrument jag ska komplettera med, om jag överhuvudtaget ska ha med något mer instrument. Trummor känndes absolut inte meningsfullt att inkludera i låten. Tycker väl inte heller att basen skulle göra någon större nytta heller faktiskt. Det är inte så lätt som man skulle vilja att det skulle vara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat!

Lägg gärna på bas och trummor efter första melodi slingan där du spelar melodin så du spelar alltså melodin två gånger. Sen kan du lägga på en refräng som matchar melodin på nåt sätt. Lyssna dig fram till vilket ackord som skulle passa i refrängen till sista ackordet i melodin och börja där lägg på en refräng. Sen kör du din nya ref två gånger så har du en liten melodi! Sen längre fram kan du lägga in ett stick oxå men det behöver du inte göra nu.

Lycka till!

Redigerat av Omb
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat!

Lägg gärna på bas och trummor efter första melodi slingan där du spelar melodin så du spelar alltså melodin två gånger. Sen kan du lägga på en refräng som matchar melodin på nåt sätt. Lyssna dig fram till vilket ackord som skulle passa i refrängen till sista ackordet i melodin och börja där lägg på en refräng. Sen kör du din nya ref två gånger så har du en liten melodi! Sen längre fram kan du lägga in ett stick oxå men det behöver du inte göra nu.

Tack så mycket och tack för dom goda råden 🙂 Jag ska försöka gå vidare enligt din modell men det kan ta lite tid för jag behöver läsa in mig lite mer på vad som är karaktäristiskt för en refräng och kanske lyssna in mig på några låtar. Behöver också låta dina råd sjunka in ordentligt då jag känner att jag inte riktigt är med till 100% på hur du menar...men som sagt får det sjunka in så fattar jag nog efter ett tag. Tack så mycket 🙂

Redigerat av Notknäckaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men din lilla låt låter helt ok. Du ska inte låta dig styras av jante-lagen. 'Ne jag kan inte sjunga, jag..'

Tycker du ska prova att spela in låten med sång. Du sjunger säkert helt ok.

Jag menar, kan Mark Knofler, Dylan och andra, så kan säkert du med... 😄

och fler kan nämnas...

När jag hörde låten så hörde jag för mitt inre hur fortsättningen skulle gå. Lite otäckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...