Jump to content
Annons

Waves effekter på mitt sång spår


jim

Recommended Posts

Hallå på er!

Jag har gått från logic till Nuendo. Nu har jag installerat Waves Diamond Bundle. Mycket effekter ser jag, men har ni några tips på vad jag ska lægga på sången? I logic fanns fin fina presets på Reverb, Delay, comp deesser etc. Har inte fått till det riktigt. Visserligen har jag inte gått igenom alla effetkter men tænkte att jag kanske skulle kunna få lite tips. Jag vill ha en bra reverb och delay i førsta hand.

Spelar svensk pop/rock så det ska låta lite "snyggt" om man sæger så.

Stæmmer det sen att waves L2 eller L1+maximizer ær fin fin før att lægga på slutkanalen..

Sen har jag ett litet problem ibland med min B4 samt Hypersonic. De liksom hænger sig. Jag ser att det kommer in signal till dom nær jag spelar på klaviaturen men jag får inget ljud. Men om jag spelar på B4:ans klav så låter det. Lite strange, nån som vet nåt om det? detta hænde aldrig i logic...

En gamal logic anvændare tackar før hjælp!!

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Reverb = RVerb och TrueVerb. RVerb har fler presets, och TrueVerb har fler inställningsmöjligheter. Båda låter schysst.

Delay = SuperTap.

Och L2 är min personliga favorit vad beträffar slutlimitering. Har testat L3 också, men den mosar sönder ljudet totalt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nær jag installerade B4:an så frågade den om jag ville installera en specfik midi kanal (eller liknande) tror att jag valde nej. Spelar det någon roll vilken midikanal det ær? Førklara gærna mer, kan ligga nåt i det du sæger! Vad menar du med skicka midi kanal. Jag har bara øppnat ett nytt midispår och valt B4:an som instrument. Som man gør med virtual guitar tex...

Tack

Jimmy

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående B4,

Har spelat en del på B4 - en grym orgel.

Jo, du kan faktiskt själv välja vilka midikanaler

som de tre klaviaturraderna på B4:an skall ha.

Öppna bara direkt B4 och gå under "System"

och välj sedan "Midi settings...".

Där kan du välja vilka "Midi input channels"

du vill använda. Stäng sedan av B4 och öppna

den sedan i Nuendo. Välj dessa tre midikanaler

i programmet.

Voila - nu kan du spela med B4!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Reverb = RVerb och TrueVerb. RVerb har fler presets, och TrueVerb har fler inställningsmöjligheter. Båda låter schysst.

Delay = SuperTap.

Och L2 är min personliga favorit vad beträffar slutlimitering. Har testat L3 också, men den mosar sönder ljudet totalt tycker jag.

Härligt att se en till som inte gillar för krossade/pumpande slutmixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb = RVerb och TrueVerb. RVerb har fler presets, och TrueVerb har fler inställningsmöjligheter. Båda låter schysst.

Delay = SuperTap.

Och L2 är min personliga favorit vad beträffar slutlimitering. Har testat L3 också, men den mosar sönder ljudet totalt tycker jag.

Härligt att se en till som inte gillar för krossade/pumpande slutmixar.

L3:an tycker jag personligen inte "mosar" sönder ljudet lika mycket som L2:an. Ptjaa...smaken e väl som baken I guess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb = RVerb och TrueVerb. RVerb har fler presets, och TrueVerb har fler inställningsmöjligheter. Båda låter schysst.

Delay = SuperTap.

Och L2 är min personliga favorit vad beträffar slutlimitering. Har testat L3 också, men den mosar sönder ljudet totalt tycker jag.

Härligt att se en till som inte gillar för krossade/pumpande slutmixar.

L3:an tycker jag personligen inte "mosar" sönder ljudet lika mycket som L2:an. Ptjaa...smaken e väl som baken I guess.

Jag syftade på maximizing generellt.

L3 an har jag bara testat snabbt och tyckte att den utförde multibandskomprimering. Har jag fel? Kommer ihåg att jag inte gillade att den ändrade ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

öppna pluggen, dra ner threshold och out ceiling till -1. tada.

sätt - 0.3 dB i output istället!

-1 i threshold går ju inte att ha som standard direkt, beror ju på hur starkt materialet är innan.

Gör det på alla mina beats. Skulle aldrig kunna tänka mig något annat. Standard om något. (Funkar på allt jag gör.)

Link to comment
Dela på andra sajter

öppna pluggen, dra ner threshold och out ceiling till -1. tada.

sätt - 0.3 dB i output istället!

-1 i threshold går ju inte att ha som standard direkt, beror ju på hur starkt materialet är innan.

Gör det på alla mina beats. Skulle aldrig kunna tänka mig något annat. Standard om något. (Funkar på allt jag gör.)

Om jag alltid skulle sätta -1 i threshold skulle inte limitern göra särskilt mycket nytta i de flesta av fallen.

Tror faktiskt att jag i stort sett aldrig ställt en limiter på -1 i threshold när jag tänkter efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

öppna pluggen, dra ner threshold och out ceiling till -1. tada.

sätt - 0.3 dB i output istället!

-1 i threshold går ju inte att ha som standard direkt, beror ju på hur starkt materialet är innan.

Gör det på alla mina beats. Skulle aldrig kunna tänka mig något annat. Standard om något. (Funkar på allt jag gör.)

Om jag alltid skulle sätta -1 i threshold skulle inte limitern göra särskilt mycket nytta i de flesta av fallen.

Tror faktiskt att jag i stort sett aldrig ställt en limiter på -1 i threshold när jag tänkter efter...

Öh, va? Sätter du den lägre med L2 får du ju bara skit. Vad menar du? Limiters är till för att plocka overshoots...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...