Jump to content
Annons

Hjälp! Bara dist & oljud med E-MU 0404 USB.


Klaatu

Recommended Posts

Hej studioexperter! Hoppas någon kan hjälpa mig.

Köpte E-MU 0404 2.0 USB och Studio Projects B1 (bägge begagnade). Kopplade in micken i ljudkortet, på med fantommatning, in med hörlurar direkt i kortet också. Till en början funkade det hur bra som helst. Lät bra, kunde spela in osv.

Men framåt kvällen började saker och ting att spela apa. Det går stundtals att få bra ljud på (alltför) låg inputnivå, men när jag vrider upp gain för micken till en viss nivå, börjar det dista hejvilt. Och då menar jag inte dist som i fög hög volym, utan ljudet låter helt trasigt, som från ett sprucket högtalarelement, och man måste nästan skrika för att något alls ska gå fram. Ibland, när fantommatningen är av, brummar det och tjuter högt som fan. Detta gäller i stort sett för bägge XLR-ingångarna, fast de beter sig aningen olika. B-ingången brummar och tjuter även med fantommatning på.

Måste tyvärr erkänna, att jag gjorde nybörjarmisstaget att dra ur och koppla in micken med fantommatning påslagen några gånger (inte många). Men inte kan jag ha bränt micken p.g.a. detta -- jag får ju fortfarande ljud från den? Kan jag ha stekt något i ljudkortet? Eller låter det som om det vore fel på kabeln (nyköpt idag)?

En gammal billig dynamisk mick, som dock funkar bra med andra apparater, ger inget ljud alls. Så det känns ju som om något skulle ha hänt med ljudkortet. Men vad? Någon som förstår detta bättre eller har liknande erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan vara en trasig mikrofonkapsel, men om ingen mikrofon funkar verkar det ju som du har problem med ljudkortets ingångar..

Tackar! Men exakt vad är en mikrofonkapsel, och går den att byta?

Och hur kan bägge ingångarna samtidigt ha drabbats av samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men framåt kvällen började saker och ting att spela apa. Det går stundtals att få bra ljud på (alltför) låg inputnivå, men när jag vrider upp gain för micken till en viss nivå, börjar det dista hejvilt. Och då menar jag inte dist som i fög hög volym, utan ljudet låter helt trasigt, som från ett sprucket högtalarelement, och man måste nästan skrika för att något alls ska gå fram. Ibland, när fantommatningen är av, brummar det och tjuter högt som fan. Detta gäller i stort sett för bägge XLR-ingångarna, fast de beter sig aningen olika. B-ingången brummar och tjuter även med fantommatning på.

Hm,

Mitt EMU 0404 USB kunde göra så här.

Det var när CPU'n hade "spikat" (CPU mätaren blinkade till rött i Cubase). Kortet kom då aldrig "i fas" igen.

Lite svårt att förklara MEN lösningen för mig var i normalfallet att starta om kortet och ibland att starta om datorn.

Jag trodde först att detta var normalt för "musikljudkort" och sen att det var pga min dator. Sålde kortet till en kompis och tror inte att han har felet. Ska kolla (pinsamt om det strular för honom och jag inte vet om det).

Har du de senaste drivrutinerna från EMUs hemsida?

Berätta hur det går!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var när CPU'n hade "spikat" (CPU mätaren blinkade till rött i Cubase). Kortet kom då aldrig "i fas" igen.

Lite svårt att förklara MEN lösningen för mig var i normalfallet att starta om kortet och ibland att starta om datorn.

Har startat om kortet en massa gånger samt uppdaterat firmware. Felet förekommer även om kortet inte alls är kopplat till datorn.

Men den kanske viktigaste frågan är: Kan jag ha orsakat detta genom att koppla i och ur micken med fantommatning påslagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ladda hem denna lilla testapp:

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Den testar din dators förmåga att spela med låg latency.

Får du spikar så är det kanske så att man kan ha IRQ konflikt eller så stökar Intel Speedstep till det, stäng av alla strömsparfunktioner.

Det finns en strömspar funktion på USB poertarna som skall stängas av också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har startat om kortet en massa gånger samt uppdaterat firmware. Felet förekommer även om kortet inte alls är kopplat till datorn.

Men den kanske viktigaste frågan är: Kan jag ha orsakat detta genom att koppla i och ur micken med fantommatning påslagen?

OK,

"Felet förekommer även om kortet inte alls är kopplat till datorn"?

Hur kopplar du micken då?

Hur funkar din gamla mick nu?

Får du den att funka med/utan nya kortet?

"Men den kanske viktigaste frågan är: Kan jag ha orsakat detta genom att koppla i och ur micken med fantommatning påslagen?"

Jag tror inte det. Jag har själv kopplat i och ur med fantommatningen på ett antal gånger utan problem.

Cheers!

EDIT:

Kör testet som DrLoop tipsade om!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

"Felet förekommer även om kortet inte alls är kopplat till datorn"?

Hur kopplar du micken då?

Kopplar micken i antingen A- eller B-ingången via XLR och lyssnar på medhörningen i lurar kopplade till ljudkortet. Ljudet är exakt samma skräp där som när jag spelar in i Audacity, och som sagt samma antingen jag kopplat in USB-kabel eller ej. Så jag har svårt att tro att det har något ALLS med datorn att göra -- eller?

Hur funkar din gamla mick nu?

Får du den att funka med/utan nya kortet?

Som sagt, gammelmicken (dynamisk) ger inget ljud alls i nya kortet, men funkar i såväl gamla (interna) ljudkortet som i bandaren.

EDIT: Ska till musikaffär idag och testa så att det inte är micken som fallerar. När jag kommer hem, testar jag väl programmet det tipsades om ovan, men är som sagt skeptisk ... men vad vet jag :-)

Redigerat av Klaatu
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag att det inte är något fel på vare sig mick eller kabel. Upptäckte även att ljudkortet spelar UPP ljud alldeles utmärkt, och jag har inga latency-problem. Så felet verkar ligga i mickportarna på något vis, skadad preamp eller så. Ska lämna in apparaten på koll nästa vecka. Hoppas bara att det inte är jag som har stekt skiten genom mitt oerfarna handhavande med fantommatningen. :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som varit med om att detta ljudkort, eller ett liknande, har pajat p.g.a. slarv med fantommatningen? Eller tvärtom, någon som fantomslarvat tusen gånger utan att något hänt? Hur sannolikt är det att det är jag som orsakat felet?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon här som varit med om att detta ljudkort, eller ett liknande, har pajat p.g.a. slarv med fantommatningen? Eller tvärtom, någon som fantomslarvat tusen gånger utan att något hänt? Hur sannolikt är det att det är jag som orsakat felet?

Ingen alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej studioexperter! Hoppas någon kan hjälpa mig.

Köpte E-MU 0404 2.0 USB och Studio Projects B1 (bägge begagnade). Kopplade in micken i ljudkortet, på med fantommatning, in med hörlurar direkt i kortet också. Till en början funkade det hur bra som helst. Lät bra, kunde spela in osv.

Men framåt kvällen började saker och ting att spela apa. Det går stundtals att få bra ljud på (alltför) låg inputnivå, men när jag vrider upp gain för micken till en viss nivå, börjar det dista hejvilt. Och då menar jag inte dist som i fög hög volym, utan ljudet låter helt trasigt, som från ett sprucket högtalarelement, och man måste nästan skrika för att något alls ska gå fram. Ibland, när fantommatningen är av, brummar det och tjuter högt som fan. Detta gäller i stort sett för bägge XLR-ingångarna, fast de beter sig aningen olika. B-ingången brummar och tjuter även med fantommatning på.

Måste tyvärr erkänna, att jag gjorde nybörjarmisstaget att dra ur och koppla in micken med fantommatning påslagen några gånger (inte många). Men inte kan jag ha bränt micken p.g.a. detta -- jag får ju fortfarande ljud från den? Kan jag ha stekt något i ljudkortet? Eller låter det som om det vore fel på kabeln (nyköpt idag)?

En gammal billig dynamisk mick, som dock funkar bra med andra apparater, ger inget ljud alls. Så det känns ju som om något skulle ha hänt med ljudkortet. Men vad? Någon som förstår detta bättre eller har liknande erfarenheter?

Hur gick det? Vad var fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Undrar hur bra ljud ett ljudkort kan prestera när man kör det direkt till lurar? Pumpar det full bas vid t.ex. 55 ohm?

Har aldrig provat men det är nog dags nu i kväll, skall bli spännande.

Mycket snack om värde när det gäller förstärkare men minimalt i förhållande när det gäller ljudkort.

Får man ett headroom på 15dB vid 95dB så är det väl bra men i annat fall så kanske.....

Är jag ute i det blå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...