Jump to content
Annons

Bas på 50l som jag vill ha ljud från enbart genom "rör".

Recommended Posts

1 W (oregistrerad)
Postat

Hur kan man dämpa denna låda "extra", frågan är om jag skall göra en tredje baffel? När jag använder lådan så klagar frun på att det överröstar tvn trots denna är i annat rum. Kan man väl säga: är ett problem jag har?

Kom på i förrgår att ljudet i AKG lurarna blev ännu njutbarare då min låda inte kom på skam längre och jag som trodde den var ute.

Annons
1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dämpningen har tagit fart i hjärnan, frågan är om jag skall behöva sätta in en kondensator så jag bara får ut max 100Hz. Som det nu är går den väl upp till 200Hz.

Talade med gossen igår och det visade sig inte vara så enkelt som med en kondensator. Visserligen har jag klarat det på egen hand tidigare men... nu var det ett lågpass filter på gällde. Och inte tusan fick jag ut något mer, konsten att krångla till saker och ting råder för omgivningen så nu är det "mekanisk" dämpning som hägrar. Det blir en tredje baffel med blymatta emellan.

Redigerat av 1 W
1 W (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu är det 3st bafflar framför högtalaren, får nog räcka eftersom den blir för framtung om jag fortsätter i den stilen. Spelar denna nu

och pukor osv går att höra bra i gyttret av andra bastunga instrument, man får vara glad åt det lilla.

Vid låga partier hör man ton från inspelningsutrustningen någon som vet vad som framkallar detta ljud?

Samma fast förmodligen från fläktsystem kommer från Köpenhavns konsertsal, ett bas ljud.

Redigerat av 1 W

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.