Jump to content
Annons

Har dator. har MIDI-keyboard. Now what?


MagnaWolf

Recommended Posts

Ja, Now what? Vill ha tips på billigaste möjliga verktygen för att göra elektronisk musik. Vill gärna höra om bra freeware/open Source-alternativ till dyra programvaror. Har låtidéerna men inte kapitalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med Hjorten, Reaper kan du testa i 30 dagar (fullversion). När det gäller instrument och effekter googla runt lite på free VST och VSTi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjorten! Reaper en seq, för $40 var billigt & ok.

Men frågan är om inte jag skulle lägga till att köpa Cubase som många använder. Har man någon kompis som har köpt en sån där liten inspelare brukar en Cubase LT4 ingå.

KVRaudio.com tyckte jag att det var svårt att hitta något freeware eller billigt. Kan du hjälpa att navigera i KVRaudio?

Glöm inte att du bör att ett hyggligt ljudkort i datorn. De som brukar sitta på moderkorten är sällan tillräckliga.

MIDI interface har du redan till datorn antar jag. Eller är du lycklig att ha ett modernt keyboard med USB anslutning, då behöver du inget MIDI interface.

Om du skulle få lite pengar har IK multimedia bra VST instrument, till vettiga priser. Du köper direkt från IK multimedia via nätet och leverans ett par dagar senare.

Thomann.de har allt vad en musiker, studio och prylhamstar behöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

KVRaudio.com tyckte jag att det var svårt att hitta något freeware eller billigt. Kan du hjälpa att navigera i KVRaudio?
Gör en sökning i plugindatabasen.

Önskas en lista över instrumentpluggar till Cubase?

1a, välj enbart Instruments.

1b, välj en instrumenttyp eller lämna kvar på all för att få med allt.

2, välj pluggformatet som din DAW/sequencer använder. Cubase använder VST.

3, Windows antar jag att du använder.

4, Free

9, antalet sökresultat per sida. Har du en bra internetuppkoppling, slå på stort från början och rada upp 100 pluggar per sida så slipper du scrolla+ladda in ny sida+scrolla+ladda in ny sida osv.

...och ut kommer en lista på =i&type[]=0&f[]=vst&win=1&free=1&sf=0&receptor=&de=0&sort=1&rpp=100"]VST-instrument för PC som är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjorten! Reaper en seq, för $40 var billigt & ok.

Men frågan är om inte jag skulle lägga till att köpa Cubase som många använder. Har man någon kompis som har köpt en sån där liten inspelare brukar en Cubase LT4 ingå.

Det är många som använder Reaper också. Visst, kanske inte lika många som använder Cubase, Logic, etc, etc. Personen ville ha tips på gratis/billiga DAWs och mig veterligen kostar Cubase liiiiiiiiiite mer än Reaper.

KVRaudio.com tyckte jag att det var svårt att hitta något freeware eller billigt. Kan du hjälpa att navigera i KVRaudio?

Beror väl på vad man är ute efter. Jag brukar söka på något slumpmässigt ord, eller t.ex "distortion" i "Quick plugin search" där till höger och sen gå igenom dom träffar som verkar intressanta. Eller så kan man göra som Linus skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Glöm inte att du bör att ett hyggligt ljudkort i datorn. De som brukar sitta på moderkorten är sällan tillräckliga.

MIDI interface har du redan till datorn antar jag. Eller är du lycklig att ha ett modernt keyboard med USB anslutning, då behöver du inget MIDI interface.

Om du skulle få lite pengar har IK multimedia bra VST instrument, till vettiga priser. Du köper direkt från IK multimedia via nätet och leverans ett par dagar senare.

Thomann.de har allt vad en musiker, studio och prylhamstar behöver...

Har tyvärr bara det ljudkortet som sitter i laptopen just nu sen så har jag ett Edirol PC-50 MIDI keyboard, that's it.

Vad sägs om detta paket?

Min länk

Redigerat av MagnaWolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket till ljuddator du har, men det duger, var lugn. Många fastnar i prylarna och glömmer det viktigaste att skapa material.

Visst är det trevligt med en bra ljudkort, men du får inte sämre ljud till slutprodukten eftersom du skapar en ljudfil som du exporterar till wav eller mp3 (320k). Vitsen ett bra ljudkoret är du kan lyssna live samtidgt som du skapar hur det kommer att låta. Nu får du alltså istället exportera til din mp3 spelare och lyssna på det färdiga resultatet.

Nu såg jag att ditt keyboard har ett inbyggt ljudkort och VST m.m. så du behöver inte vara särskilt ledsen. Så du har inget att skylla på Du kan inte säga: "att jag måste ha den där prylen för att börja skapa för då skull jag kunna göra det där. bla bla..."

Redigerat av remote
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket till ljuddator du har, men det duger, var lugn. Många fastnar i prylarna och glömmer det viktigaste att skapa material.

Visst är det trevligt med en bra ljudkort, men du får inte sämre ljud till slutprodukten eftersom du skapar en ljudfil som du exporterar till wav eller mp3 (320k). Vitsen ett bra ljudkoret är du kan lyssna live samtidgt som du skapar hur det kommer att låta. Nu får du alltså istället exportera til din mp3 spelare och lyssna på det färdiga resultatet.

Nu såg jag att ditt keyboard har ett inbyggt ljudkort och VST m.m. så du behöver inte vara särskilt ledsen. Så du har inget att skylla på Du kan inte säga: "att jag måste ha den där prylen för att börja skapa för då skull jag kunna göra det där. bla bla..."

Det är inte den keyboarden jag har. Jag funderar på att köpa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om detta paket?

Min länk

Varför ska du ha det paketet om du redan har en 10ggr så bättre klaviatur i PC-50?

Behringerklaviaturen innehåller jättemånga olika saker men den är inte tillräckligt bra på något, det är lägsta möjliga pris och kvalitet därefter.

Om du har de pengarna skulle jag hellre sätta dem på ett Cubase Essential istället för att staka sig fram med open source.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska du ha det paketet om du redan har en 10ggr så bättre klaviatur i PC-50?

Den innehåller jättemånga olika saker men den är inte tillräckligt bra på något, det är lägsta möjliga pris och kvalitet därefter.

Tänkte att det kunde vara bra om jag ändå köper ett ljudkort. Men du har nog rätt. Får fundera vidare...
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Linus på alla punkter.

Jag kollade lite på de ljudkort som sitter i bärbara och upptäckte att vissa var riktigt bra, iallafall duger de om man har en mkt begränsad kassa. Men å andra sidan behöver du någon typ av seq. t.ex Cubase och då kan de ju vara lika bra att köpa ett ljudkort och få med cubase.

Redigerat av remote
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Linus på alla punkter.

Jag kollade lite på de ljudkort som sitter i bärbara och upptäckte att vissa var riktigt bra, iallafall duger de om man har en mkt begränsad kassa. Men å andra sidan behöver du någon typ av seq. t.ex Cubase och då kan de ju vara lika bra att köpa ett ljudkort och få med cubase.

Ser ut som att jag blir tvungen att köpa ljudkort. Har en irriterande fördröjning när jag spelar på keyboarden och vad jag har förstått så beror det på det inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fördröjningen (latency) beror ofta i första hand på ljudkortet. Bättre (för ca 800:- och uppåt) ljudkort har ofta mkt kort fördröjning 10-20ms eller så. 20 ms är ofta accepterbart. Men datorn snabbhet påverka också latency dvs om datorn inte hinner leverera data till ljudkort i den tack som ljudkortet kräver.

Att latency variera beror på hur stor databuffert som datorn läger upp mellan datorn processor och ljudkortet. Buffern används då dator inte hinner med, en stor buffer blir då också fördröjningen längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fördröjningen (latency) beror ofta i första hand på ljudkortet. Bättre (för ca 800:- och uppåt) ljudkort har ofta mkt kort fördröjning 10-20ms eller så. 20 ms är ofta accepterbart. Men datorn snabbhet påverka också latency dvs om datorn inte hinner leverera data till ljudkort i den tack som ljudkortet kräver.

Att latency variera beror på hur stor databuffert som datorn läger upp mellan datorn processor och ljudkortet. Buffern används då dator inte hinner med, en stor buffer blir då också fördröjningen längre.

Jag vet inte riktigt hur detta funkar på min dator, men den är ny, har en i5 Intel och har 3GB RAM. Så om jag köper ett externt ljudkort (behöver förresten få tips om vilket) så borde alltså mina latency-problem försvinna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag köper ett externt ljudkort (behöver förresten få tips om vilket) så borde alltså mina latency-problem försvinna?
Ja, om du köper ett ljudkort med officiella ASIO-drivrutiner så löser det sig.

En PC antar jag? Är det en bärbar dator, eller varför just externt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektronisk musik säger du. Enbart instrumentalt eller har du behov av mikrofon för instrumentinspelning?

Till en början så är det enbart instrumentalt. Sen så skulle jag nog behöva en mentor också :-) Har lyssnat mycket på EBM och industrimusik på senaste tiden och har egentligen inte en aning om hur man programmerar beats, bassgångar eller liknande. Det är ju som att lära sig ett helt nytt instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa reason 5 demot det är grymt bra !

Känner en kille på Propellerhead och var med i Beta-testningen av Reason 5. Dessvärre hade jag då ingen dator som klarade systemkraven 🙁 Men Reason , av det jag har fått demonstrerat för mig, är riktigt lockande. Dock är priset på tok för högt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...