Jump to content
Annons

Engelska vägguttag och stickkontakter


AnthonyS

Recommended Posts

Hej,

Är på g att beställa ny gitarrförstärkare från England, eftersom jag handlat där en del tidigare och därför får en busbra deal. Det slog mig dock, som en blixt från en klar himmel, att jag inte har någon aning om hur Engelska vägguttag eller kontakter ser ut. Passar en Engelsk nätkabel i ett Svenskt uttag? Nätspänningen är väl den samma, så transformatorn är ju identisk. Då borde det väl vara så enkelt som att bara byta till en Svensk nätsladd, eftersom det rör sig om standardiserad femkantad nätkabelanslutning i stärkaren?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I England har de sådana här kontakter:

elkontakt7stor.gif

Bra, va? 😉

Nåja - eftersom det är samma spänning här hemma, så är det bara att köpa en vanlig elkabel och koppla in den istället för den som följer med. 🙂

Det är värre med prylar från USA, där de kör med annan spänning och som man därför måste skaffa en trafo till för att kunna köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja vilken tur! Den passar ju perfekt i våra svenska uttag 😉

Då är det ju grönt att beställa stärkaren och dunka i en Svensk nätsladd. Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant. Tack Åke! Problemet är att jag har en närmast neurotisk föreställning om att det i min rigg ska finnas så absolut lite plast och mellankontakter som möjligt... Jag blir liksom nervös av såna grejer 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...