Rasmus321 Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 Hej! Jag har för ett tag sen införskaffat mig en Mesa dual rectifier och kopplar dÄ min boss gt-8 multieffekt till denna. Dock skulle jag vilja koppla gt-8:ans amp control till min rectifier för att slippa trycka pÄ tvÄ pedaler nÀr jag ska byta effekt, men jag vet inte hur ja ska koppla för att göra detta möjligt. Gt8an har en utgÄng som heter amp-ctl som man kan koppla en telekabel till (tror att det Àr vanlig mono), vet dÀremot inte var ja ska sÀtta in sladden pÄ rectifiern? Det finns 5 ingÄngar under rubriken "External switching" pÄ rectifiern, Ch1, ch 2, ch 3, solo och loop. Kan det hÀnda att jag behöver en splitter av nÄgot slag? NÄgon som vet hur man kan lösa detta? Tack pÄ för hand! //Mvh Rasmus
AnthonyS Postat 28 september 2010 Postat 28 september 2010 (redigerat) Du behöver en extern switchare som kan skicka ivÀg fler signaler Àn en. Med en switchkabel kan du bara vÀxla frÄn den kanal som Àr default till den kanal dÀr du vÀljer att sÀtta in sladden, ex. mellan kanal ett och tvÄ. Du kan inte splitta en switchsignal frÄn en monotele vad jag vet. Redigerat 28 september 2010 av AnthonyS
Rasmus321 Postat 28 september 2010 TrÄdstartare Postat 28 september 2010 okej, med en extern switchare, betyder det att jag trots allt fÄr 2 pedaler att trycka pÄ nÀr jag ska byta effekt?
AnthonyS Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 (redigerat) Ja, dessvĂ€rre. Om du ska ha förmĂ„ga att byta mellan alla dina kanaler frĂ„n din multieffekt mĂ„ste du ha tre utgĂ„ngar för extern switching frĂ„n den. Edit: TvĂ„ utgĂ„ngar rĂ€cker om din stĂ€rkare har en kanal som Ă€r default, alltsĂ„ alltid Ă€r den kanal man switchar tillbaka till. En mycket enkel företeelse som jag mĂ€rker var vĂ€ldigt svĂ„r att tydligt beskriva i ord đ Redigerat 29 september 2010 av AnthonyS
Rasmus321 Postat 29 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 september 2010 hmm okej, men ja tror ja förstĂ„r vad du menar đ Men eftersom kanal 2 och kanal 3 bĂ„da Ă€r distkanaler, sĂ„ skulle det rĂ€cka om ja kunde byta mellan 1 o helst 3 men mellan kanal 1 och 2 funkar med. GĂ„r det att byta mellan 2 kanaler utan en extern switcher tro? sĂ„ att jag med andra ord slipper 2 pedaler för att byta effekt.
AnthonyS Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Ja, det borde gÄ. Du pluggar in kabeln i "Channel 2" och dÄ borde kanal tvÄ aktiveras nÀr switchen Àr on, och defaultkanalen - som jag tror Àr kanal ett pÄ din Rectifier - aktiveras sÄledes nÀr switchen Àr off.
Rasmus321 Postat 29 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 september 2010 Tack för hjĂ€lpen! ska strax ge mig ivĂ€g till replokalen för att testa đ
AnthonyS Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Yes! Givetvis kan du plugga in den i "Channel 3" ocksĂ„, för att istĂ€llet switcha mellan default och kanal tre âșïž
Rasmus321 Postat 29 september 2010 TrÄdstartare Postat 29 september 2010 Va i replokalen tidigare idag och testade detta, verkade inte fungera alls. Det bara brummade om det nÀr ja satte i kabeln och ingen kanal byttes. LÀste dock det hÀr i ett engelskt forum: "If you get a groun loop hum then cut the ground in the cable you will use for the amp switching and LABEL IT!" FörtÄr inte exakt vad han menar med det.. I ett annat forum lÀste jag om en som hade anvÀnt sig av nÄt som heter "Mini amp gizmo" http://www.rjmmusic.com/miniampgizmo.php som tydligen ska kunna kontrollera de flesta funktioner pÄ rectifiern via gt-8an. Hur detta fungerar vet jag dock inte, NÄgon som vet nÄgot om "mini amp gizmo" eller kanske har nÄgot annat förslag pÄ vad jag kan testa?
AnthonyS Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Med MiniAmpGizmo kan du genom att skicka ut switchingen frÄn din Gt-8 via midi in i MiniAmpGizmo för att sedan skicka ut den frÄn MiniAmpGizmo som vanlig teleswitch. Den klarar Ätta switchkablar, sÄ det lÀr absolut fungera. Kopplingen blir dÄ som följer: Gt-8 --> MIDI --> MiniAMpGizmo --> 3xtele --> Rectifier
Rasmus321 Postat 29 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 september 2010 hmm okej, sĂ„ detta leder till att ja kan byta effekt med ett pedaltryck? đ
AnthonyS Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Byta effekt med ett pedaltryck kan du vÀl redan?
Rasmus321 Postat 29 september 2010 TrÄdstartare Postat 29 september 2010 jo, de e sant, men som de e nu sÄ mÄste jag Àven byta kanal pÄ footswitchen om ja tex. ska byta frÄn disten till en clean effekt., men detta slipper jag alltsÄ med MiniAmpGizmo?
AnthonyS Postat 29 september 2010 Postat 29 september 2010 Ja, jag tĂ€nkte vĂ€l att det var sĂ„ du menade đ Ja, om du till exempel ska byta frĂ„n din vĂ€rsta chugga-chuggadist med lite kompressor och en touch av reverb till ditt vackra cleanljud med delay, reverb, chorus och allt möjligt, sĂ„ kan du i teorin göra det med en MiniAmpGizmo kopplad mellan din Gt-8 och din Rectifier. Du byter bĂ„de kanal och effektpatch med ett tryck. Detta förutsĂ€tter givetvis att din Gt-8 kan skicka denna typ av kommando via MIDI, nĂ„got som jag inte vet nĂ„got om.
Rasmus321 Postat 29 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 29 september 2010 kanon! jo midi kan den skicka đ NĂ„gon som har ett lite billigare förslag att lösa detta problem?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.