Pantzerwagen Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Hej! Sitter med kompressorn Stillwell Bombardier och skruvar och kÀnner att jag inte riktigt vet vad jag hÄller pÄ med. Kompressorn har ett sÀrskilt reglage för Gain reduction Range, och jag förstÄr inte vad som menas. För mig sÄ Àr gain reduction den gain som man reducerar genom att öka Threshold och Ratio. sÄ varför en extra parameter för det? NÀr jag drar pÄ den parametern sÄ lÄter det som att det Àr en limiter som bara klipper transienter vid en viss db, fast den effekten kan man ju fÄ genom att bara vÀlja en riktigt hög ratio som tex 20.00:1 eller?? Ja, jag vill egentligen bar begripa vad jag hÄller pÄ med, den kÀnns enklare sÄ. Tack pÄ förhand!
SIRR Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 (redigerat) Hej! Sitter med kompressorn Stillwell Bombardier och skruvar och kĂ€nner att jag inte riktigt vet vad jag hĂ„ller pĂ„ med. Kompressorn har ett sĂ€rskilt reglage för Gain reduction Range, och jag förstĂ„r inte vad som menas. För mig sĂ„ Ă€r gain reduction den gain som man reducerar genom att öka Threshold och Ratio. sĂ„ varför en extra parameter för det? NĂ€r jag drar pĂ„ den parametern sĂ„ lĂ„ter det som att det Ă€r en limiter som bara klipper transienter vid en viss db, fast den effekten kan man ju fĂ„ genom att bara vĂ€lja en riktigt hög ratio som tex 20.00:1 eller?? Ja, jag vill egentligen bar begripa vad jag hĂ„ller pĂ„ med, den kĂ€nns enklare sĂ„. Tack pĂ„ förhand! Gain reduction finns dĂ€r eftersom nĂ€r du komprimerar materialet, dvs trycker ihop dynamiken, sĂ„ minskar ju ocksĂ„ amplituden. DĂ„ kan du öka den igen med Gain reduction sĂ„ att du kommer upp pĂ„ den nivĂ„n dĂ€r du vill ligga. Och ja, det smĂ€ller pĂ„ rĂ€tt bra nĂ€r du ökar, speciellt den kompressorn du anvĂ€nder som frĂ€mst Ă€r till för t.ex busskompression. Ăka lite försiktigare pĂ„ GR och ratta vidare med ratio och threshold för att hamna dĂ€r du vill, alternativt kan du ju pröva en annan kompressor? Redigerat 16 september 2010 av SIRR
Gilbert Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Gain reduction finns dÀr eftersom nÀr du komprimerar materialet, dvs trycker ihop dynamiken, sÄ minskar ju ocksÄ amplituden. DÄ kan du öka den igen med Gain reduction sÄ att du kommer upp pÄ den nivÄn dÀr du vill ligga. ? Nu har jag inte anvÀnt denna kompressor men det du beskriver brukat kallas "makeup gain". "Gain reduction" betyder just "gain reduction", d v s hur mycket kompressorn jobbar.
henk2055 Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag hajjar inte riktigt, men om man ladda ner PDF manualen frĂ„n tillverkarens hemsida kan man lĂ€sa följande: "Gain reduction range  This control sets the level at which the amount of gain reduction is limited. Move the control fully left to disable this feature.  When mastering audio with a healthy dynamic range, carefully setting the Gain Reduction range allows a meaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without applying overly large amounts of gain reduction in louder passages.  Similarly, but on shorter time scale, balancing a low threshold with fast time settings and judicious use of this control will allow you âdraw outâ low level detail between drum hits while preserving the louder transients. This technique is very effective at preparing a mix for a second round of compression with a second Bombardier, set for smoother full-mix compression."
SIRR Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 ? Nu har jag inte anvÀnt denna kompressor men det du beskriver brukat kallas "makeup gain". "Gain reduction" betyder just "gain reduction", d v s hur mycket kompressorn jobbar. Nej assÄ du har rÀtt, blev lite fel förklarat. Ja, gain reduction pÄverkas av thresholden, ju lÀgre thresh ju mer gainreduction. Menade pÄ att hitta den kompressionen han vill Ät, och sedan öka pÄ make-up gain för att komma till den nivÄ han vill, sen fÄr man ju ofta tweka igen efter det.
Claes Holmerup Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Ja - Gain reduction range Àndrar mellan vilka vÀrden det ska gÄ att justera Ratio.
SIRR Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Haha det roliga Ă€r att jag har slutprov (gĂ„r ljudutbildning) om en vecka. Har suttit och pluggat hela dagen. Efter pluggandet rullade jag en sp**ff för att ta det lite lugnt, surfar in pĂ„ studio forum och svarar fel nĂ€r man ska hjĂ€lpa nĂ„n haha, dont smoke kids.. Verkar ju lovande inför provet đđ€Ș
henk2055 Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 (redigerat) Ja - Gain reduction range Àndrar mellan vilka vÀrden det ska gÄ att justera Ratio. Behöver man verkligen en kontroll för det? LÄter inte vÀl enkelt tycker jag. "Gain Reduction range allows ameaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without applying overly large amounts of gain reduction in louder passages." Det kÀnns mer som att det handlar om att man kan fÄ olika mycket gain reduction i olika partier i en lÄt. edit: Om man tittar pÄ bilden ovan Àr det nog sÄ att man inte kan fÄ mer gain reduction Àn -8,64 db hur mycket man Àn gasar pÄ med threshold och ratio. Redigerat 16 september 2010 av henk2055
Claes Holmerup Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 đ Lycka till med provet Ă€ndĂ„. Nu glömmer du i alla fall inte hur kompressorn funkar... đ
Claes Holmerup Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 (redigerat) Behöver man verkligen en kontroll för det? LÄter inte vÀl enkelt tycker jag. "Gain Reduction range allows ameaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without applying overly large amounts of gain reduction in louder passages." Det kÀnns mer som att det handlar om att man kan fÄ olika mycket gain reduction i olika partier i en lÄt. Det handlar nog snarare om att man fÄr en grövre eller finare justering att labba med - nÄgot som kan vara bra nÀr man har tystare passager som behöver regleras lite noggrannare. Typ att du vÀljer att kunna reducera 0-10dB eller 0-20dB eller liknande... Redigerat 16 september 2010 av Claes
henk2055 Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Det handlar nog snarare om att man fÄr en grövre eller finare justering att labba med - nÄgot som kan vara bra nÀr man har tystare passager som behöver regleras lite noggrannare. Typ att du vÀljer att kunna reducera 0-10dB eller 0-20dB eller liknande... Ja det lÄter vettigt, sÄ om man tittar pÄ bilden ovan sÄ kan den ligga mellan 0-8,64 om jag fattat rÀtt.
Pantzerwagen Postat 16 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 16 september 2010 (redigerat) Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag hajjar inte riktigt, men om man ladda ner PDF manualen frĂ„n tillverkarens hemsida kan man lĂ€sa följande: "Gain reduction range  This control sets the level at which the amount of gain reduction is limited. Move the control fully left to disable this feature.  When mastering audio with a healthy dynamic range, carefully setting the Gain Reduction range allows a meaningful amount of compression to be dialed in for quieter sections, lifting and fattening them without applying overly large amounts of gain reduction in louder passages.  Similarly, but on shorter time scale, balancing a low threshold with fast time settings and judicious use of this control will allow you âdraw outâ low level detail between drum hits while preserving the louder transients. This technique is very effective at preparing a mix for a second round of compression with a second Bombardier, set for smoother full-mix compression." Precis!, det var det hĂ€r jag inte heller riktigt hajade nĂ€r jag lĂ€ste pĂ„ deras hemsida, men det kĂ€nns bĂ€ttre och lite klarare nu efter era svar. En parameter man kanske i huvudsak anvĂ€nder pĂ„ bussar med flera spĂ„r eller Masterbussen för att inte fĂ„ mer dynamiska eller tystare partier i en lĂ„t att lĂ„ta överkomprimerade,....Har jag förstĂ„tt det rĂ€tt? Det Ă€r alltsĂ„ inte parametern "make up gain",volymkompensation för den komprimerade signalen jag Ă€r ute efter, utan Gain reduktion range, som syns pĂ„ bilden Claes lagt upp i trĂ„den. Tack för svaren och för att ni gör min nattsömn lite mera grubbelfri đ Direkt dunder! Redigerat 16 september 2010 av Pantzerwagen
Demonproducenten Postat 17 september 2010 Postat 17 september 2010 edit: Om man tittar pÄ bilden ovan Àr det nog sÄ att man inte kan fÄ mer gain reduction Àn -8,64 db hur mycket man Àn gasar pÄ med threshold och ratio. Àr inne pÄ det ocksÄ det blir ingen mer gain reduction Àn 8,64 dB sÀtter man dÄ kompressorn att jobba i lite tystare partier med en viss gain reduction som följd sÄ kommer starkare partier inte totalkvÀvas eftersom den maximala gain reduction man tillÄter Àr grÀnssatt gain reduction range = volymminskningsintervall volymen kommer beroende pÄ materialet att kapas nÄnstans mellan 0 Ä 8,64dB beroende pÄ hur man stÀller ratio Ä thresh men aldrig bli mer Àn 8,64
Pantzerwagen Postat 17 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 17 september 2010 Ă€r inne pĂ„ det ocksĂ„ det blir ingen mer gain reduction Ă€n 8,64 dB sĂ€tter man dĂ„ kompressorn att jobba i lite tystare partier med en viss gain reduction som följd sĂ„ kommer starkare partier inte totalkvĂ€vas eftersom den maximala gain reduction man tillĂ„ter Ă€r grĂ€nssatt gain reduction range = volymminskningsintervall volymen kommer beroende pĂ„ materialet att kapas nĂ„nstans mellan 0 Ă„ 8,64dB beroende pĂ„ hur man stĂ€ller ratio Ă„ thresh men aldrig bli mer Ă€n 8,64 Bra förklaring!, Gain reduction Range gĂ„r dock att justera mellan -40db och upp till 0. Min hjĂ€rna Ă€r tyvĂ€rr trög đ och vill inte riktigt greppa hur detta funkar till fullo Ă€nnu, men ni har absolut gjort ljuset klarare!
Demonproducenten Postat 17 september 2010 Postat 17 september 2010 (redigerat) Bra förklaring!, Gain reduction Range gÄr dock att justera mellan -40db och upp till 0. egentligen Àr det lite missvisande av dom att skriva minustecken framför gain reduction om minskningen av en volym skrivs med minustecken skulle det bli en ökning av volymen en gain reduction beskrivs i antalet decibel man minskar signalen har man den stÀlld pÄ 40 (eller enl deras skala -40) sÄ begrÀnsar man alltsÄ inte hur stor gain reduction man tillÄter kompressorn göra (eller rÀttare sagt gÄr grÀnsen vid 40dB vilket i praktiken kan ses som obegrÀnsat) det hÀr Àr en ganska ovanlig finess sÄ att om man inte greppar den direkt Àr inte sÀrskilt konstigt Redigerat 17 september 2010 av Demonproducenten
Pantzerwagen Postat 17 september 2010 TrÄdstartare Postat 17 september 2010 egentligen Àr det lite missvisande av dom att skriva minustecken framför gain reduction om minskningen av en volym skrivs med minustecken skulle det bli en ökning av volymen. Jo precis!, och det var just detta med minustecknet som gjorde att jag började skruva bort mig nÀr jag började anvÀnda Gain Reduction Range funktionen. Det Àr ju tydligen sÄ att funktionen Àr helt inaktiverad nÀr reglaget stÄr max till vÀnster (-40 db)
Gilbert Postat 17 september 2010 Postat 17 september 2010 LĂ„ter som samma tĂ€nk som t ex ârangeâ regeln i Waves Renaissance DeEssern.
Pantzerwagen Postat 18 september 2010 TrĂ„dstartare Postat 18 september 2010 LĂ„ter som samma tĂ€nk som t ex ârangeâ regeln i Waves Renaissance DeEssern. Okej, har inte den De-essern, men jag börjar förstĂ„ hur den funkar nu, har testat den pĂ„ en extremt ojĂ€mt inspelad ack gura, och genom att dra regeln en bit mot 0 sĂ„ lyfter den fram dom lĂ„gt inspelade partierna pĂ„ ett vĂ€ldigt trevligt och naturligt sĂ€tt tycker jag, âșïž Ă ter igen, Tack för svaren đ
Masarin Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 (redigerat) Jo precis!, och det var just detta med minustecknet som gjorde att jag började skruva bort mig nÀr jag började anvÀnda Gain Reduction Range funktionen. Det Àr ju tydligen sÄ att funktionen Àr helt inaktiverad nÀr reglaget stÄr max till vÀnster (-40 db) Och i Cytomics 'The Glue' om jag inte har fel vill sÀga. Redigerat 14 oktober 2010 av Masarin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.