Jump to content
Annons

OPTIMAL ROOM DIMENSIONS


krillepille

Recommended Posts

använd room eq. du får inte ut spesiellt mycket användbart i vawelab.

sedan för att hitta rikting på frekvenser så kan du lyssna på frekvenser/toner som är starka/svaga på mätning och gå runt i rummet. leta äfter svaga punkter och gå sedan i sidled och lyssna i vilekn rikning det går.

tex lägsta(axial mode 1, leght i ett kubiskt rum) mode/resonans frekvens kommer ha en fasutsläning mitt i rummet mellan längsta väggarna.

andra resonans frekvens har 2(helften så kortljudvåg som första) svaga(ur fas) och tredje har 3 svaga osv.

samma i alla 3 riktningar(axial i kubiskt rum).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här nere postar jag två svep som jag undrar om jag kan få hjälp av någon att analysera med en FFT. Jag får inte wavelabs fft att göra en fin kurva över hela svepet. Hittade något gratisprogram men kurvan blev inte bra då dess "referenspunkter" (upplösning, vet inte vilket ord jag söker riktigt..) gav otillräcklig information.

Så om någon skulle kunna tänka sig att analysera åt mig och lägga upp en skärmdump etc skulle jag vara oerhört tacksam!! Det tar så mycket tid och energi att leta/installera program när man har tusen andra saker att göra.

http://www.speedyshare.com/files/26063946/SINUS_SWEETSPOT.wav

http://www.speedyshare.com/files/26063945/SINUS_BAKREV_GG.wav

http://www.speedyshare.com/files/26063944/BRUS_SWEETSPOT.wav

Gilbert: Jag förstår nu fördelarna med att använda rev. Så snart jag får ordning i allt stök ska jag försöka mig på att köra det på mitt interna ljudkort. Klippte även upp bruset och tittade på det i wavelab. Får ganska fina 3D grafer dock utan dB referens. Bruset ligger iaf också här.

Tack och bock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att jag i framtiden kommer bygga Helmholtz absorbent till mitt rum. Har några funderingar jahg skulle vilja ha input och åsikter på.

1: Borde jag i första hand försöka absorbera 35Hz eller den andre axiala (ca 68 Hz)?

Det känns spontant efter lite filosofering att 35Hzaren kanske inte befinner sig i ett större problemområde, då jag A: Inte har någon subwoofer. B: Inte (rimligtvis) kommer generera frekvenser i detta låga register? Vad tror ni? Ska jag inte bry mig så mycket om den första mooden och istället lägga energi på att få bukt på 68Hzaren och området runt omkring?

2: Vad sker i det område antinoder uppstår om man dämpar amplituden på en stående våg? Kommer det fortfarande vara ett undertryck där eller kommer jag kunna förvänta mig att dippen blir jämnare?

Tackar ödmjukast för tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade definitivt sett till 68 Hz och hanterat den!

Massa baskagge energi ligger där som du kommer bli supertrött på efter att ha tyckt det varit kul med Tommy Lee kaggar i en månad!!!

Hur ser grafen ut och RT 60?

Om du minns i min tråd så använde jag ett muskelberg utan dess like få att få bukt med min buse vid 43 Hz.

Ryska modellen är bra om man har plats att avvara!

Kom igen och upp med lite mätningar nu så vi får se vart hän det barkar!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade definitivt sett till 68 Hz och hanterat den!

Massa baskagge energi ligger där som du kommer bli supertrött på efter att ha tyckt det varit kul med Tommy Lee kaggar i en månad!!!

Hur ser grafen ut och RT 60?

Om du minns i min tråd så använde jag ett muskelberg utan dess like få att få bukt med min buse vid 43 Hz.

Ryska modellen är bra om man har plats att avvara!

Kom igen och upp med lite mätningar nu så vi får se vart hän det barkar!

Piiiz!

/Cruncharn'

Jag har inte kunnat göra ordentliga impulsmätningar men titta på sida ett i denna tråd så har jag lagt upp lite bilder från wavelab. Där kan du få ett litet hum om hur rummet låter. Ska kasta upp en enkel graf sedan där man ser reverbsvansarna också med brus från Gilbert. Dock utan dB referens, då det bara är ett inspelat brus. Brus-svansen ligger även här som en speedyshare högst upp sida två om du vill kolla. Annars kommer en bild i dagarna.

Har du något svar på fråga två? Ang vad som sker med antinoderna.. Har en dipp på 68Hzaren just nu precis i sweetspot...(suck)

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt säga att jag i framtiden kommer bygga Helmholtz absorbent till mitt rum. Har några funderingar jahg skulle vilja ha input och åsikter på.

1: Borde jag i första hand försöka absorbera 35Hz eller den andre axiala (ca 68 Hz)?

Det känns spontant efter lite filosofering att 35Hzaren kanske inte befinner sig i ett större problemområde, då jag A: Inte har någon subwoofer. B: Inte (rimligtvis) kommer generera frekvenser i detta låga register? Vad tror ni? Ska jag inte bry mig så mycket om den första mooden och istället lägga energi på att få bukt på 68Hzaren och området runt omkring?

2: Vad sker i det område antinoder uppstår om man dämpar amplituden på en stående våg? Kommer det fortfarande vara ett undertryck där eller kommer jag kunna förvänta mig att dippen blir jämnare?

Tackar ödmjukast för tankar.

Jag citerar mig själv här så får vi se om det är fler som har åsikter om mina funderingar. Jag undrar verkligen vad jag kan förvänta mig av antinoden (68Hz) om/när jag bygger Helmholtz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...