Jump to content
Annons

Kulturförmedlingen/Arbetsförmedlingen Kultur Media


Dreamtones

Recommended Posts

Det finns en instans inom Arbetsförmedlingen där alla som är inriktade inom Kulturområdet kan bli inskrivna, om man antingen varit yrkesverksam inom musikbranschen och/eller "...fullgjort en för yrket lämplig högre konstnärlig eller motsvarande utbildning. Med lämplig utbildning avses akademisk konstnärlig utbildning vid högskola/universitet eller övrig utbildning enligt arbetsförmedlarens bedömning."

Jag har gått Musikmakarna, en KY utbildning på 2 år inom låtskrivande/musikproduktion och det verkar inte som om den fanns med på deras lista. Detta är anmärkningsvärt då utbildningen jag har gått har funnits sen 90-talet och har ett mycket gott rykte i branschen. Däremot så skulle jag få besöka denna förmedling, med mitt Examensbevis, så skulle jag få besked sen.

När ja kollar in deras "hemsida" (http://www.arbetsfor...gen-Kultur.html) så radar dom upp följande: "t ex koreografer, dansare, skådespelare, regissörer, kompositörer, tonsättare, utövande musiker och sångare inom klassisk- och underhållningsmusik, journalister, översättare, fotograf, radio- och TV-producenter."

Alltså musiker och journalister är välkomna, men låtskrivare och musikproducenter är något helt annat? Nu stod det visserligen "t ex", men Sverige ligger i topp 3 som musikexportland genom just låtskriveri, så återigen ganska anmärkningsvärt då det lämpligtvis borde vara inom Kultur i alla fall.

Jag ska inte säga så mycket förrän jag varit där och fått besked dock, men min fråga är om någon här har någon erfarenhet kring denna förmedling, och om detta kan vara något för mig eller om jag är ute och cyklar?

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har erfarenhet av Af Kultur (och har varit inskriven där).

Vad jag kommer ihåg från deras kriterier är att antingen ska man ha en högskoleutbildning, 3 år (dvs teaterhögskolan, musikhögskolan, mm) eller typ minst 3 års yrkeserfarenhet - så gällde det för mig.

Men, hur man lägger fram sitt 'fall' till handledaren kan också spela roll, t.ex du har gått 2 år KY och har yrkeserfarenhet inom musikområdet.

Det står kompositör; en låtskrivare är en kompositör.

Tonsättare 'får' man bara kalla sig om man har examen från tonsättarutbildningen på KMH, alla vi andra är 'bara' kompositörer.

☺️

Det gäller att uppfylla vissa kriterier som sagt; är man producent och har t.ex spelat in och mixat så är man ljudtekniker (det låter mera 'rejält' och hantverksmässigt än producent - desto fler kriterier du kan uppfylla desto mer är din chans att bli betraktad som en seriös arbetssökande.)

Men man behöver inte vara inskriven på AF för att söka jobb, däremot om man vill kunna gå på deras kurser, få rätt till olika bidrag, få starthjälp till att starta eget, hjälp om man har funktionshinder så är det nödvändigt att vara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...