Pluffo Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Funderar kraftigt på att slänga ut min väsnande stationära PC-dator och införskaffa mig en vacker liten Ibook 12" istället. Firewirehårddisk ( Förslagsvis min Ipod ) samt mer RAM-minne ( åtminstone 256+512MB ) kommer jag att ha. Jag kör med M-Box, Pro Tools LE samt Reason via ReWire. Vad jag har förstått så kommer Ibooken klara detta. Frågan är bara hur väl. Jag har vant mig vid att kunna köra med en inställning på 128 samples på min PC och jag vet inte om jag kommer att klara av att gå upp till högre siffror. Mööööööjligtvis 256 men då kommer jag nog tjura en del. Så, vad har herskapet att säga om detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Jag säger behåll PC:n och köp en iBook ändå. Det bästa av båda världar kan aldrig vara fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Att använda iPoden som Firewire-hårddisk är tyvärr ingen bra idé. Den snurrar långsamt (troligen <4200 rpm, dvs långsammare än den interna disken) och är inte lämplig att spela in direkt på. Men den är ju givetvis utmärkt som backup och transportdisk. Bättre är att skaffa en 7200 rpm Firewire-disk att spela in audio på. Vad gäller Reason och PT så tror jag inte du kommer ha problem. Jag tycker det går utmärkt att koppla ihop Logic och Reason iaf... utan någon större latency. Link to comment Share on other sites More sharing options...
milton Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 (edited) Tror inte det ska vara nåt problem. Kan inte uttala mig om PT, men min ibook 12" snurrar bra med Logic Express. Edited January 22, 2005 by milton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluffo Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 (edited) Vectro: Det skulle jag gärna göra...men 1. Jag är inte gjord av pengar och 2. Min PC är så stor och ful 😠 MusicNixon: Attans! Det tänkte jag inte på. Men nu när jag tänker efter så kan jag faktiskt dra mig till minne att Ipoden rätt ofta knappt hinner med om man växlar mellan låtar fort. Aja, då blir det till att köpa en FireWireHårddisk då. MusicNixon & milton: Ni kör alltså båda Logic. Jag ska ta mig en liten googletur och försöka hitta lite värden om hur mycket datorkraft PT gör av med i förhållande till Emagics dito. En sak till; Vad har ni för ljudkort? Edited January 22, 2005 by Pluffo Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicNixon Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 M-audio Firewire 1814 Link to comment Share on other sites More sharing options...
milton Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 M-audio Duo USB... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jivegard Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Är du nöjd med ditt DUO-kort? JJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
milton Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 (edited) Jag är nöjd, den har tuggat på som förväntat sen jag köpte den, aldrig bråkat, jag gillar mikförstärkarna och jag behöver inte något större (kör max två kanaler in samtidigt). Så det funkar fint. Ska det va nåt att klaga på är det att den inte går att driva med ström från usb-sladden. Men jag skulle nog inte använda en sån funktion ändå. Edited May 9, 2005 by milton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts