Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle behöva hjĂ€lp med hur jag ska göra för att skicka midikommandon frĂ„n min dator till mitt digitalpiano. Jag har ett Casio Privia PX-720 och kör Cubase Studio 5. Jag brukar vĂ€xla mellan att ansluta pianot direkt till datorn via en Midi-USB-adapter och att ansluta det med midikablar via mitt externa ljudkort, som Ă€r ett EMU 0404 USB. Det brukar fungera bĂ€ttre att ansluta via USB Ă€n att gĂ„ via ljudkortet, eftersom jag till och frĂ„n har stora problem med ljudkortet (det brusar, hakar upp sig, ljudet försvinner). Bortsett frĂ„n ljudkortskrĂ„nglet har jag dock aldrig haft nĂ„gra problem med att lyckas skicka midi frĂ„n pianot till datorn. DĂ€remot vet jag inte alls hur jag ska göra för att skicka midi Ă„t andra hĂ„llet, dvs frĂ„n datorn till pianot (sĂ„ att jag sedan kan lajna pianot, vilket förstĂ„s Ă€r slutmĂ„let). Alla idĂ©er Ă€r vĂ€lkomna – jag kĂ€nner mig helt lost. 🙂

Annons
Postat

Det mesta om Midi finns förklarat HÄR, men ett snabbt svar pĂ„ frĂ„gan Ă€r att du har tvĂ„ midikontakter pĂ„ pianot; en Midi Out och en Midi In. För att skicka frĂ„n pianot till datorn, sĂ„ kopplar du en Midikabel frĂ„n pianots Midi Out till ljudkortets/Midiinterfacets Midi In - och för att kunna skicka midi till pianot, sĂ„ mĂ„ste du koppla en Midikabel frĂ„n Midi Out pĂ„ ljudkort eller Midiinterface till pianots Midi In.

Postat

Anslut med USB-adaptern och i Cubase markerar du det aktuella MIDI-spÄret och vÀljer MIDI/USB-adaptern som "out" till vÀnster pÄ kanalinstÀllningarna.

Midi-sladden som gÄr in i keyboarden mÄste naturligtvis sitta i MIDI-IN kontakten. Om det bara finns en kontakt för midi sÄ mÄste detta stÀllas om med nÄgon instÀllning pÄ keyboarden sÄ att den blir en IN istÀllet för en OUT (lÀs i manualen). USB kan skicka data Ät bÄda hÄllen men MIDI kan bara skicka Ät ett hÄll itaget, sÄ antigen behövs separata IN/OUT kontakter, eller sÄ fÄr man Àndra instÀllning för den kontakt man har.

Hoppas det hjÀlpte lite...

Postat (redigerat)

Anslut med USB-adaptern och i Cubase markerar du det aktuella MIDI-spÄret och vÀljer MIDI/USB-adaptern som "out" till vÀnster pÄ kanalinstÀllningarna.

Det Àr det hÀr som Àr problemet. Alla sladdar Àr korrekt kopplade, men Cubase verkar inte hitta anslutningen. Midi/USB-adaptern gÄr att vÀlja i listan över inputs, men inte i listan över outputs.

Har konsulterat pianots manual, men den sÀger mig i princip ingenting.

Redigerat av Borghild
Postat

Det Àr det hÀr som Àr problemet. Alla sladdar Àr korrekt kopplade, men Cubase verkar inte hitta anslutningen. Midi/USB-adaptern gÄr att vÀlja i listan över inputs, men inte i listan över outputs.

Har konsulterat pianots manual, men den sÀger mig i princip ingenting.

Kan det kanske vara emulerade portar som spökar för dig?

Kolla i den klistrade trÄden om emulerade portar i Cubase-avdelningen, sÄ kan vi hoppas att det Àr dÀr problemet ligger...

Postat

Vad heter adaptern du anvÀnder?

Finns det nÄgra reglage pÄ den som kan Àndras?

Adaptern heter Cakewalk UM-1G. Den har ett reglage för "advanced drivers" och ett för "midi thru". Nu har jag installerat nya drivrutiner till den och har med detta nÄtt resultatet att min dator har bytt namn pÄ den frÄn "USB-ljudenhet" till "UM-1G", vilket borde vara nÄgot sorts framsteg.

Kan det kanske vara emulerade portar som spökar för dig?

Kolla i den klistrade trÄden om emulerade portar i Cubase-avdelningen, sÄ kan vi hoppas att det Àr dÀr problemet ligger...

Provade detta och fick upp nÄgra alternativ till i inputs-listan, men ingenting nytt i outputs-listan.

Jag vet inte om den hÀr bilden sÀger nÄgot, men sÄhÀr ser det i alla fall ut i Cubase under "MIDI Device Manager".

yec20.jpg

Tusen tack för all hjĂ€lp förresten! Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att jag skĂ€ms lite Ă„ mitt problems vĂ€gnar – jag tycker att det Ă€r lite otacksamt av det att inte lösa sig. â˜ș

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.