Borghild Postat 23 augusti 2010 Postat 23 augusti 2010 Hej! Jag skulle behöva hjĂ€lp med hur jag ska göra för att skicka midikommandon frĂ„n min dator till mitt digitalpiano. Jag har ett Casio Privia PX-720 och kör Cubase Studio 5. Jag brukar vĂ€xla mellan att ansluta pianot direkt till datorn via en Midi-USB-adapter och att ansluta det med midikablar via mitt externa ljudkort, som Ă€r ett EMU 0404 USB. Det brukar fungera bĂ€ttre att ansluta via USB Ă€n att gĂ„ via ljudkortet, eftersom jag till och frĂ„n har stora problem med ljudkortet (det brusar, hakar upp sig, ljudet försvinner). Bortsett frĂ„n ljudkortskrĂ„nglet har jag dock aldrig haft nĂ„gra problem med att lyckas skicka midi frĂ„n pianot till datorn. DĂ€remot vet jag inte alls hur jag ska göra för att skicka midi Ă„t andra hĂ„llet, dvs frĂ„n datorn till pianot (sĂ„ att jag sedan kan lajna pianot, vilket förstĂ„s Ă€r slutmĂ„let). Alla idĂ©er Ă€r vĂ€lkomna â jag kĂ€nner mig helt lost. đ
Claes Holmerup Postat 23 augusti 2010 Postat 23 augusti 2010 Det mesta om Midi finns förklarat HĂR, men ett snabbt svar pĂ„ frĂ„gan Ă€r att du har tvĂ„ midikontakter pĂ„ pianot; en Midi Out och en Midi In. För att skicka frĂ„n pianot till datorn, sĂ„ kopplar du en Midikabel frĂ„n pianots Midi Out till ljudkortets/Midiinterfacets Midi In - och för att kunna skicka midi till pianot, sĂ„ mĂ„ste du koppla en Midikabel frĂ„n Midi Out pĂ„ ljudkort eller Midiinterface till pianots Midi In.
Steelham Postat 23 augusti 2010 Postat 23 augusti 2010 Anslut med USB-adaptern och i Cubase markerar du det aktuella MIDI-spÄret och vÀljer MIDI/USB-adaptern som "out" till vÀnster pÄ kanalinstÀllningarna. Midi-sladden som gÄr in i keyboarden mÄste naturligtvis sitta i MIDI-IN kontakten. Om det bara finns en kontakt för midi sÄ mÄste detta stÀllas om med nÄgon instÀllning pÄ keyboarden sÄ att den blir en IN istÀllet för en OUT (lÀs i manualen). USB kan skicka data Ät bÄda hÄllen men MIDI kan bara skicka Ät ett hÄll itaget, sÄ antigen behövs separata IN/OUT kontakter, eller sÄ fÄr man Àndra instÀllning för den kontakt man har. Hoppas det hjÀlpte lite...
Borghild Postat 23 augusti 2010 TrÄdstartare Postat 23 augusti 2010 (redigerat) Anslut med USB-adaptern och i Cubase markerar du det aktuella MIDI-spÄret och vÀljer MIDI/USB-adaptern som "out" till vÀnster pÄ kanalinstÀllningarna. Det Àr det hÀr som Àr problemet. Alla sladdar Àr korrekt kopplade, men Cubase verkar inte hitta anslutningen. Midi/USB-adaptern gÄr att vÀlja i listan över inputs, men inte i listan över outputs. Har konsulterat pianots manual, men den sÀger mig i princip ingenting. Redigerat 23 augusti 2010 av Borghild
Steelham Postat 24 augusti 2010 Postat 24 augusti 2010 Vad heter adaptern du anvÀnder? Finns det nÄgra reglage pÄ den som kan Àndras?
Claes Holmerup Postat 24 augusti 2010 Postat 24 augusti 2010 Det Àr det hÀr som Àr problemet. Alla sladdar Àr korrekt kopplade, men Cubase verkar inte hitta anslutningen. Midi/USB-adaptern gÄr att vÀlja i listan över inputs, men inte i listan över outputs. Har konsulterat pianots manual, men den sÀger mig i princip ingenting. Kan det kanske vara emulerade portar som spökar för dig? Kolla i den klistrade trÄden om emulerade portar i Cubase-avdelningen, sÄ kan vi hoppas att det Àr dÀr problemet ligger...
Borghild Postat 25 augusti 2010 TrĂ„dstartare Postat 25 augusti 2010 Vad heter adaptern du anvĂ€nder? Finns det nĂ„gra reglage pĂ„ den som kan Ă€ndras? Adaptern heter Cakewalk UM-1G. Den har ett reglage för "advanced drivers" och ett för "midi thru". Nu har jag installerat nya drivrutiner till den och har med detta nĂ„tt resultatet att min dator har bytt namn pĂ„ den frĂ„n "USB-ljudenhet" till "UM-1G", vilket borde vara nĂ„got sorts framsteg. Kan det kanske vara emulerade portar som spökar för dig? Kolla i den klistrade trĂ„den om emulerade portar i Cubase-avdelningen, sĂ„ kan vi hoppas att det Ă€r dĂ€r problemet ligger... Provade detta och fick upp nĂ„gra alternativ till i inputs-listan, men ingenting nytt i outputs-listan. Jag vet inte om den hĂ€r bilden sĂ€ger nĂ„got, men sĂ„hĂ€r ser det i alla fall ut i Cubase under "MIDI Device Manager". Tusen tack för all hjĂ€lp förresten! Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att jag skĂ€ms lite Ă„ mitt problems vĂ€gnar â jag tycker att det Ă€r lite otacksamt av det att inte lösa sig. âșïž
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.