Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej jag ska just beställa en ny förstärkare till hemabion/studion. (B&W 805D är framtida studiomonitorer).

Vad ska man tänka på vi köp av förstärkare om jag köper en begagnad? Eller ska man alltid köpa nytt när det är sådan elektronik? Jag vet att det är en flerkanalsförstärkare. 7 monoblock med andra ord. Massiva 44kg 😄.

nadm25si1.jpg

Varför det? Jo, för vill kunna bygga ut för surround. Andra tips är varmt välkomna. Max pris 30.000. Nad m25 29900:-. Frågan var alltså, kan man köpa begagnat eller är det dumt. Har nämligen funnit ett för 18.000.

Kanske lite fel forum men tänkte att det finns ljud galningar som kan det här med?. Eller hoppas.

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Begagnat går kanon. Oftast har de stått på samma ställe och behandlats väl, då dyra prylar oftast är hemma hos entusiaster. Jag hade satsat på begagnat. Du får helt enkelt pröva så att prylarna fungerar innan köp.

Postat

Begagnat går kanon. Oftast har de stått på samma ställe och behandlats väl, då dyra prylar oftast är hemma hos entusiaster. Jag hade satsat på begagnat. Du får helt enkelt pröva så att prylarna fungerar innan köp.

Det låter vettigt 🙂.

Postat

Tja.. Det enda jag skulle tänka på när det gäller såna bestar är att om dom har ventilerade elektrolytkannor (kondensatorer) att kolla så det inte jäst över i ventilöppningen.. Då måste du byta ut kondensatorerna.. Som tur är brukar kondingarna i sånna stärkare vara toppmatade så du behöver inte löda sönder nåt krestkort i alla fall.. 🙂

Postat

Tja.. Det enda jag skulle tänka på när det gäller såna bestar är att om dom har ventilerade elektrolytkannor (kondensatorer) att kolla så det inte jäst över i ventilöppningen.. Då måste du byta ut kondensatorerna.. Som tur är brukar kondingarna i sånna stärkare vara toppmatade så du behöver inte löda sönder nåt krestkort i alla fall.. 🙂

Det är 5års garanti. Så det borde ju gå på det i värsta fall.

Postat

Jo fast elektrolyterna brukar hålla i ca 5 år.. Om dom inte överbelastas så hårt.. Fast dom kan jäsa på 1 år också i värsta fall.. Normalt så brukar en ventilerad elektrolytkondensator torka ut på ca 7 år om dom används häftigt... Du vet hur dom ser ut va? Annars får du spana efter nåt sånt här (bilden visar en uttorkad konding) 579154247.jpg

Postat

För den som undrar. Det blev en Ny Nad M3. Fan ska jag med 7kanaler till 😛. Nu väntar jag bara på högtalarna 😄

Postat

Ähh...vad ska du med högtalare till ☺️

haha.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.