Jump to content
Annons

Zoom H4 eller Olympus LS-11?


jaaakob

Recommended Posts

Tjena! Jag är en sångare (av den klassiska skolan) som letar efter en portabel inspelningsmick.

Jag har fått tag på annonser om Zoom H4:an och Olympus LS-11 till samma pris, och vet nu inte vilken jag skall lägga bud på. Båda går för 2500 kr, vilket är tillräckligt långt under butikspris för min del.

Jag kommer nästan uteslutande spela in akustiskt, röst plus piano, och är således ute efter den av dessa som bäst återger rösten i första hand. Vet ej om någon har detaljkunskap om dessa, men hoppas hursomhelst att nån kan råda mig i detta!

Tack på förhand/

Jakob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du tänker använda kondensatormikrofoner som kräver fantommatning så kanske du ska fundera på Zoom H4, men om du framförallt ska använda de inbyggda mickarna är Olympus LS11 klart trevligare att jobba med. Bra användargränssnitt, hög kvalitetskänsla och bra ljudkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt och vettigt svar 🙂

Jag satsar nog på Olympus då, för jag har inte tänkt att ta till några externa mikar, utan bara ha den som smidigast möjliga inspelningsmedie. Det du sa låter som det jag söker, plus att jag efter lite luskande fått höra att den fångar just (den mänskliga) rösten väldigt bra.

Ha det gott

Jakob

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänk på att oavsett ZOOM, Olympus osv, så spelar det stooor roll hur du monterar upp inspelaren. Hitta först ett bra ställe där pianot låter som bäst, sen sjunger du till och testar olika avstånd mm. Jag antar att du i största möjliga mån vill slippa joxa med tekniska grejer, men att lägga ner en del tid på att hitta den ultimata spoten för mickarna ger nog stooor utdelning sen i form av bättre ljud. I en lokal med bra akustik kan ni med dessa enkla medel få till värsta proffsljudet. Och när ni en gång hittat var ni ska ställa mick plus er själva så kan ni koppla bort detta mindre krångel en gång för alla och koncentrera er helt på att sjunga o spela bra!

Vi vill gärna höra lite hur det blev sen! Jag personligen är mkt svag för all musik som görs rakt av utan pålägg.😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...