Jump to content
Annons

okej kvallite på röst?


alltarkaos

Recommended Posts

Annons

Rent generellt så tänker jag mig att hobbynivå inte direkt kräver någon så hög kvalite.

Däremot så behöver du jobba med stödet ifall du ska få något tryck i rappen.

Micken var okej, men kanske inte topkvalite, vad har du för mål med musiken??

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt så tänker jag mig att hobbynivå inte direkt kräver någon så hög kvalite.

Däremot så behöver du jobba med stödet ifall du ska få något tryck i rappen.

Micken var okej, men kanske inte topkvalite, vad har du för mål med musiken??

just nu hobby nivå, om 3-4 år serriöst:)

hur menar du med mål med musiken? mål me musiken som jag tar de, typ komma långt just nu, bli lite bättre och komma längre senare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gammal är du? Tänkte mest med inspelningen.. Den tycker jag duger för att kunna höra sig själv för att utvecklas eller skicka till vänner.

Vill du bli proffs så rekommenderar jag att skaffa sång coach. De kommer att hjälpa dig få ett bra tryck i rappen och använda rösten och luften på ett bra sätt.

Sen att det inte känns så coolt att göra andnings övningar och diverse konstiga ljud.

Men redan efter ett år kommer du märka en stor förändring.

Jag har själv utvecklats jätte mycket i min egna sång efter att jag började ta lektioner, dessutom har jag haft många härliga skratt med mina sångpedagoger på vägen när man total misslyckas med vissa övningar osv.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gammal är du? Tänkte mest med inspelningen.. Den tycker jag duger för att kunna höra sig själv för att utvecklas eller skicka till vänner.

Vill du bli proffs så rekommenderar jag att skaffa sång coach. De kommer att hjälpa dig få ett bra tryck i rappen och använda rösten och luften på ett bra sätt.

Sen att det inte känns så coolt att göra andnings övningar och diverse konstiga ljud.

Men redan efter ett år kommer du märka en stor förändring.

Jag har själv utvecklats jätte mycket i min egna sång efter att jag började ta lektioner, dessutom har jag haft många härliga skratt med mina sångpedagoger på vägen när man total misslyckas med vissa övningar osv.. 🙂

fyller 15 21december:) låterbra, va kostar en sångpedagog?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte satsa stort på en gång?

Jag vill bli bra.. senare... Varför inte vilja bli bra på en gång?

för de första har jag inte pengarna till bättre sakerm, just nu kör jag på en jjlabs me en preamp

sen senare så kommer jag börja sommarjobba, nästa eller nästnästa sommar o pengarna kommer gå

till att bygga i mitt rum tror jag:)

Redigerat av alltarkaos
Link to comment
Dela på andra sajter

fyller 15 21december:) låterbra, va kostar en sångpedagog?🙂

Tyvärr ganska mycket... Men kolla ifall musikskolan har några sångkurser, då kan man ju börja där och sen ta lektioner av proffesionella sångpedagoger för att finslipas ytterligare om några år..

Det du kan göra är att försöka få mindre rumsreflektioner i inspelningen, då kan du få det att låta mycket bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det var väl okej men det behövs mer närhet till mikrofonen för ett fylligare ljud.

Det är ju uppenbart att du är närmre miken i introsnacket än när du gör rappen.

Hur långt bort från mikrofonen står du?

Har du EQ:at/skurit bort mycket bas?

Om du bara rappar, en bra handmik precis intill läpparna kan passa dig bättre än en stormembransmik på stativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs tråkigt att köpa en ny mick när man har en storembransmick att behöva lägga ut mera pengar..

Skaffa ett puffskydd! Och så har du munnen precis vid puffskyddet hela tiden och är ganska nära micken, då kommer det låta mycket bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det var väl okej men det behövs mer närhet till mikrofonen för ett fylligare ljud.

Det är ju uppenbart att du är närmre miken i introsnacket än när du gör rappen.

Hur långt bort från mikrofonen står du?

Har du EQ:at/skurit bort mycket bas?

Om du bara rappar, en bra handmik precis intill läpparna kan passa dig bättre än en stormembransmik på stativet.

hur ska jag göra för att få bort de här rumsekot i låtarna? jag har inga hörn o ställa mig i, o morsan vill nog inte att jag sätter upp massa skit på väggar o sånt, tänkte om man kan bygga ngt änkelt typ som detta -

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-----------------------untitled.bmp

så sätterman stativet i "golvet" av de jag visa och micken centrerad i själca "boxen"

jag va säkert 30cm ifrån micken, just för att inte få dom dära "Puffen" men jag ska köpa ett aldeles snart frågan är om de värkligen hjälper så mycket? skulle du kunna adda msn? andreas95.l@live.se

Redigerat av alltarkaos
Link to comment
Dela på andra sajter

Här förklaras ganska bra och enkelt om hur man mickar sång.. Lite av det kan du redan säkert, men där ser du hur nära micken man bör vara, vad puffskyddet gör osv..

Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=eXnXKm5qYWY

Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=sOSqTbSaraM&feature=related

Skit i ljudreflektionerna än så länge. Börja få en bra mickteknik, när du sjunger närmare så blir det högre sång volym förhållande till rumsljudet, vet inte vad du använder för program, men vill du göra något åt rumsljuden kan du försöka mixa bort de i efterhand.

Håll det enkelt i början är mitt tips, börja på nästa problem när du har grepp på inspelningen av sången osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Här förklaras ganska bra och enkelt om hur man mickar sång.. Lite av det kan du redan säkert, men där ser du hur nära micken man bör vara, vad puffskyddet gör osv..

Skit i ljudreflektionerna än så länge. Börja få en bra mickteknik, när du sjunger närmare så blir det högre sång volym förhållande till rumsljudet, vet inte vad du använder för program, men vill du göra något åt rumsljuden kan du försöka mixa bort de i efterhand.

Håll det enkelt i början är mitt tips, börja på nästa problem när du har grepp på inspelningen av sången osv..

tack så mycke, men jag gjorde ett misstag idag som förstörde min mikrofon, jag råka dra ur den utan att stänga av strömmen.

så jag har bara en usb mick- jjlabs, går de få bra ljud me en sån?

jag spela in denna efter min mick gick sönder (med usb mick)

http://www.youtube.com/watch?v=wVTbBu3hoxs

låter de bättre? jag usade en socka (jag ska köpa puffskydd klaga inte!) och ställde mig närmare dock e texten inte nå vidare

Redigerat av alltarkaos
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lite bättre!

Men om micken paja så kan du köpa en Shure SM58/ Shure SM58 beta och köra in i ljudkortet.

De är mycket enkla och du behöver inget puffskydd, inte ljudanpassa rummet heller, bara tuta och köra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lite bättre!

Men om micken paja så kan du köpa en Shure SM58/ Shure SM58 beta och köra in i ljudkortet.

De är mycket enkla och du behöver inget puffskydd, inte ljudanpassa rummet heller, bara tuta och köra!

'

jag har en akg mick hemma http://www.production-room.com/gfx/products/large/akg-d5---1.jpg

duger den?

btw! hur funkar en sån här? http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

kopplas in i usbn o du kan koppla in en vanlig mikrofon? en kompis kikade på den o frågade mig, jag visste inte så jag frågar er

Redigerat av alltarkaos
Link to comment
Dela på andra sajter

Den saken du visade fungerar som ett litet ljudkort. Med phantonpower, så man kan koppla in en kondensator mick.

Men jag tror akgn funkar bra, låter det bra så är det bra!

Om man inte själv tycker det låter dåligt så duger det för hobbyverksamheter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...