Jump to content
Annons

Vad behövs - to get started


Mrkhorne

Recommended Posts

Hejsan!

Det är så att jag ska börja lite analog inspelning, och jag är väldigt oerfaren när det kommer till inspelningar i allmänhet, Och jag undrar lite allmänt, Vad som behövs i helhet för att få en inspelning fungerande, alltså vad för utrustning som behövs 🙂

Det jag har lyckats funnit hittils är:

-Rullbands spelare. (Undrar vad det är för skillnad på en 4tracks och en 8tracks)

-Mikrofon (2st) (Undrar om det går att faktiskt spela in på 1 mikrofon? Har sett dock att det är rekommenderat att ha två så att man kan få mer dynamik på ljudet)

-Mixningsbord

-Peramp

Är Det verkligen något mer än det här som krävs, eller är jag helt ute och seglar?

Vad jag lyckades ta reda på vart att iallafall så är analogt tydligen lite knepigare att jobba med, då man jobbar mer på det fysiska planet, och att det är generellt lite dyrare (och såklart inte lika lätt att klippa runt)

Det som fick mig att vilja prova iallafall Analogt är att från vad jag verkade se, så får man ett mer vintage(varmt?)ljud, Samt producenten Tomas skogsberg, Med sin Sunlight studios som är känd försina analoga urtustning som dem spelade in med väldigt många svenska Death metal band i tidiga sena 80tal till tidiga 90 tal

Redigerat av Mrkhorne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan.

Ville bara säga lycka till. Det är alltid spännande att börja på nåt nytt och mycket att lära sig.

Du glömmer berätta om vad du vill spela in och vad du vill göra med inspelningarna. Det gör att det blir närmast omöjligt att ge några svar.

Bara några exempel:

- ska du spela in ett trumset så räcker det inte med två mickar

- ska du "klippa" i materialet så rekommenderar jag inte band, man får då skära med rakblad och sen klistra ihop. Sånt är mycket lättare i en dator

- du kan inte räkna med att det kommer låta bättre bara för att du hänger in en bandspelare, det blir inte nåt "vintage ljud" av sig själv utan det kräver en hel del kunskap också och det är tyvärr så att de billigare bandspelarna inte låter särskilt bra.

- glöm inte att största delen av det bra "vintage"-ljudet är saker musikern som spelar och hans instrument, kunskap hos teknikern, rummet man spelar in i, mikrofonteknik och mikrofoner. Det är mycket lite som kommer från mixer o bandare i jämförelse.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar Gunnar!

När jag menade två mikrofoner så syftade jag såklart på bas + gitarr, Korkat av mig att inte nämna 🙂

Vad jag hade tänkt då var att jag spelade in trummorna på ett enskilt ställe med mitt band, och tar sång, gitarrer och bas här 🙂

När man spelar in meed band så är det väl inte ljudet själv som blir "vintage" så som jagg menade? Är väl mer snarare hur man mixar det hela och går tillväga på inspelningen, med mickinging, osv kan jag tänka mig.

Går det att spela in i dator då och fortfarande använda ett analogt mixerbord för detta? 🙂

Undrar om det är några vitala utrustningar som saknas i det hela för att spela in?

Gör då troligtivs så att jag bygger ettt isolerat område där jag kan spela in eller så flyttar jag allt till en stuga där jag kan spela in med det och få ett okej rumsljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till jungeln!

Kul att du ska ge dig på analog inspelning! Vad gäller bandspelare och dess kvalite har jag ingen aning om men jag testade att gå den vägen en gång och tyckte att det blev väldigt omständigt och tidskrävande så bytte till mac och ett bra ljudkort istället. Nuförtiden gör jag mest elektronisk musik så det kvittar ändå.

Något att tänka på är ju signalkedjan i sig. Att få ett vintage ljud betyder olika saker för olika människor. Vintageljud kan helt enkelt vara spelstilen från musikerna alltså vissa låtar och vissa harmonier. Ett vintage ljud kan också betyder att man använd tidiga EQ's, kompressorer, bandreverb osv osv.

Så om du är ute efter det första alternativet så hänger det ju på vilka musiker du "anlitear". Vill du komma åt det andra alternativet finns det fruktansvärd bra programvara till en dator. ska du köpa den gamla utrustningen bör du nog ta ett besök hos banken först =)

Nåväl, jag tänkte bara önska dig lycka till och väntar med spänning på vad som hända skall!

... Att spela in från analogt mixerbord till dator kräver en omvandlare. Behringer (märkte med varningtecknet) har gjort en ok variant för ett par tusen... (8 kanaler)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många kanaler du har avgör hur många mickar du kan spela in med. Har du två kanaler kan du tex spela in en gitarr och sång.

Har du 4 kanaler kan du spela in ytterligare två till, tex en bas och ett piano. Det är bäst att ha en mick (kanal) för varje instrument.

Att spela in analogt skulle jag inte rekommendera. Det är bättre att skaffa tex ett billigt externt ljudkort till datorn med runt två ingångar. Och sen köpa mickar.

Basen kan du ofta koppla in direkt i ljudkortet eller på många förstärkare finns en utgång från förstärkaren som du kan koppla in till ljudkortet ifrån. Det är oftare enklare.

I datorn behöver du ett inspelningsprogram, ett gratis sådant är audacity som är mycket enkelt att börja med. Sen så kan man gå på mera avancerade program när man börjar lära sig allt detta.

Att lära sig spela in bra kan vara både svårt och dyrt, men det är väldigt roligt.

Så lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

-Rullbands spelare. (Undrar vad det är för skillnad på en 4tracks och en 8tracks) Är att du kan spela in på 4 eller 8 spår "men" man kan spela in hur många instrument som helst om man vill och har en mixer dvs , man kan tex. spela in på 6 av spåren och mixa ner det till 2 sista spåren och då har man 6 nya spår att spela in på ,sen spelar man in på 4 av dom 6 spåren, mixar över dom tillsammans med de 2 spår som man mixade först till 2 sista spåren och då har man 6 nya spår osv. så kan man göra om och om igen , fast ca 3-4 gånger brukade man göra det sen kan det bli mycket brus. När man gör så här, får man försöka att få tyst på förstärkar bruset mm typ med en gate. men det är bra att lära sig på om man inte har annat , man lär sig bland annat vad bandmättnad är. Det finns 4 och 8 kanaler på, (1/4") (kvarttumsband) och (1/2") (halvtumband) bandspelare.

(1/2") halvtum låter bättre för spåren på tonhuvudet är bredare och det blir inte så mycket overhörning om bandet är bredare. lite och läsa ® http://www.learning4sharing.nu/rullbandspelare-179558.html

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns många ljud som mår gott av att passera lite tape, om man vet vad man håller på med.

Du kan ta och ladda hem Record som är en fullt fungerande demo där du kan testa att spela in, Record liknar väldigt mycket det gamla sättet att spela in på. Stor mixer + outboards.

http://www.propellerheads.se/download/

Kolla in dessa videos för att få lite hjälp på traven:

http://www.propellerheads.se/substance/record-u/

Record har en kopia av ett av dom mest berömda analoga mixerborden som man använder i studios, SSL.

Så i Record kan du bekanta dig med hur det är att jobba med ett SSL.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...