Jump to content
Annons

Spela in med analog synt i Reason?


Kexchokladen22

Recommended Posts

Hej!

Jag det senaste kollat runt på lite olika syntar, och efter att ha läst en hel del på forum och liknande så verkar det som en analog är ett bättre köp!

Uppfattningen jag har fått är att de analoga syntarna är lättare att kontrollera effekter på och har bättre ljud. "...och att alla som har lite erfarenhet tycker att alla digitala syntar som görs i dagsläget är plastiga leksaker"

Kan tilllägga att syntarna jag har läst om har oftast varit Juno-60 eller SY-85an.

Men jag undrar om jag kan koppla in en analog synth till Reason och spela med den som en midi-klaviatur? 🙂

Annars så får jag väl köpa en midi-klaviatur senare.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ja du kan styra Reason med en synt som har midi ut.

Däremot kan du inte spela in synten i Reason, eller styra synten från Reason.

Då får du använda tex Cubase.

SY85 och Juno60 låter väldigt olika, SY85 är faktiskt en digital synt...

Tänk på att gamla syntar är just gamla, dom kan vara slitna. Om du skall köpa en begagnad äldre synt se till att kolla om allt funkar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första, lyssna aldrig på "omdömen", folk som klagar över att dagens synthar låter plast är samma folk som sitter hemma och polerar sin 100k+ samling av Prophet 5or och Minimoogs och svär den dag DX7an gjorde debut.. Lika idiotiskt är det att påstå att någon synth skulle vara "svårare" än den andra, visst har alla olika gränssnitt och är man nybörjare så kanske subtraktivt är lättare att behärska än t.ex. FM (vars "svårighetsgrad" för övrigt är grovt överskattad), men dessa påståenden folk kommer med som snabbt blir accepterade som allmän fakta är väldigt tröttsam och hjälper ingen annan än dessa människors ego. INGEN synth är värdelös, INGET instrument är värdelöst, allt kan komma till användning, instrumentet är ALDRIG bättre än dig själv (användaren). Med vad jag sagt ovan i åtanke borde du inte lyssna på mina "omdömen" heller, men jag blir bara så trött på så kallade "proffs" som tror att bara de analoga, dyraste, äldsta, största osv osv osv är värt ett skit för någon, jag vet mer än en som sitter på en flera år gammal PC, med slitet midi-klav och lurar som sparkar skiten ur dessa stora fläskiga studios, tänk bara på detta.

Förlåt för min rant men nu ska jag gå on topic iaf, ska du ha en bra MIDI-klav och inte planerar att använda de inbyggda ljuden så mycket så skulle jag satsa på Korg M1 eller Yamaha DX7, båda finns för struntsummor numera och har riktigt proffsiga tangenter (velocity och aftertouch), värt att notera är att DX7 har en max-velocity på 99 pga dess synth-arkitektur, men i en DAW kan detta kringgås ganska lätt med musen. Vet inte om du är medveten om detta men Reason kan ej spela in ljud i programmet, så om planen var att spela in "analoga" ljud direkt in i programmet så kan du skrota planen redan här, Reason saknar även MIDI OUT, vilket även gör synking/extern kontroll omöjlig. Slutligen, om du ska gå för Juno så titta på en MIDI-modifierad 6/60, det är stor skilldnad på ljudet jämtemot 106an, därav är 106an inte dålig men hade du tänkt använda synthens egna ljud så erbjuder 6/60 mer krut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! 🙂

Får se vad jag väljer, just nu så står det mellan att köpa en juno-60 eller en Roland Gaia Sh-01.

Problemet med en juno-60 är ju dock att hitta en till salu.

Men jag håller fortfarande på att kolla på olika syntar!

Redigerat av Kexchokladen22
Link to comment
Dela på andra sajter

"...och att alla som har lite erfarenhet tycker att alla digitala syntar som görs i dagsläget är plastiga leksaker"

Äsch, det där ska du inte lyssna så mycket på 🙂

Det finns hur mycket välproducerad musik som helst som är gjord med mjukvarusynthar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analoga synthar i all ära, men näää... been there, done that!

Du måste tänka på att dessa slutades bygga i mitten av 80-talet, och är alltså minst 25 år gamla.

25 år gammal elektronik HAR problem! Visst det går alltid att laga/fixa, men en Jupiter 8 som tar 2 timmar på sig innan nominal värme uppnåtts så att dess oscillatorer spelar i korrekt pitch, Juno 106'or som röster brukar dö på, brusiga utgångar p.g.a. ärgade kontakter/lödningar, för att inte prata om elkostnad. Betalade 9000:- el för min 1'a! Samt att den mer eller mindre alltid höll 30 grader + på sommar halvåret!

Men visst, en o annan gammal relik är alltid kul att ha. Men om jag endast skulle ha en synth och jag fick välja så skulle det ända bli något nytt o fräscht som en Access Virus TI2, DSI Prophet 08 eller Korg Radias. Är budgeten lägre, så kolla på t.ex. Virus B/C, Nord Lead 2/3 grymt mycket bang for the buck idag.

I en mix kommer du mer eller mindre aldrig höra skillnad på om det är en JUNO-60 eller en JUNO 106!

Du gör förstås hur du vill, försöker bara upplysa! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...