Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Använder just nu en mixer, Mackie 1202-VLZ (4 mic/line in + 4 stereo in) kopplat till internt ljudkort, M-Audio Audiophile 2496 (2 analog in + 2 analog ut). Mixern täcker behovet av ingångar för mina hårdvarusyntar, 4 st. stereo och 2 st. mono.

Jag ska köpa ny PC (W7, troligen 64-bitar, stationär) och nytt ljudkort. Kommer att använda Cubase 5. Behöver kunna spela in max 2 (stereo) instrument samtidigt, alternativt mic (preamp med fantommatning) + 1 instrument.

Har surfat runt lite på forumet och erfarenheterna av interna ljudkort verkar vara att de, förutom lägre latency, också generellt är stabilare än USB- och firewirekort? Jag har inte haft många problem med mitt enkla 2496-ljudkort under fem år. Det verkar också som att firewire är att föredra framför USB (undantaget RME). Vad tycker ni?

Med nya datorn vill jag nu ha ett ljudkort med bättre kvalitet, så jag tror mina alternativ är :

- externt firewire-kort (inbyggd mixer + fx) med tillräckligt många ingångar typ MOTU 828 mk3 och skippa analogmixern

- Mackie-mixern + internt PCI/ PCIe-kort. Har kollat på RME HDSPe, men den svaga länken är väl då mixern/ brus? Man har så att säga inte så stor nytta av ett internt ljudkort med hög kvalitet. Eller?

- Internt ljudkort med breakout- box/kablar

Vad tycks? Stabiliteten och tillförlitligheten är hög prio, så det lutar just nu åt internt ljudkort. Öppen för förslag och lösningar. Ljudkort i prisklass enligt ovan.

Annons
Postat

Om du inte har gått och blivigt kräsen med låg latency så kan du kolla på FW-kort men jag skulle vílja slå ett slag för interna ljudkort (då de är ganska överlägsna gällande latency och CPU-belastning).

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du inte har du något funktions behov du vill tilgodo se, så ser jag ingen anledning att byta ut det du har.

Köp nåt annat kul istället.

Men några tankar har jag om ditt val:

Har du, eller har tänkt att använda en del analoga syntar utan midi så är Motukortet ett bra val. Du kan använda detta som Gate/CV till analoga syntar.

Vill du har lägsta latency köper du ett PCI kort från RME.

Jag kör själv ett 2496 och kör hela tiden på 64 samples buffer.

Latencyn är så låg för mig att jag äntligen kan börja spela in som jag gjorde förr på portastudion,

dvs med kompressor och effekter utan att få irriterande latency när man sjunger.

Lycka till med ditt val.

Redigerat av drloop
Postat

Varför inte ta steget fullt ut? Kombinera mixer med ljudkort (hoppa över steget med ljudkort). Skaffa en lite Mackiemixer ur Onyxserien. Personligen tycker jag att mic-preampen t.om låter bättre än de ur VLZ serien.. Och mycket trevligare EQ. Kolla in http://www.mackie.com/products/onyxiseries/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.