Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har suttit och kollat runt ett tag nu efter ett relativt billigt digital-kit MEN som ändå fungerar bra i triggningen till plugins i datorn. Jag är lite kluven till vad jag behöver.

Jag äger redan en Alesis Trigger så frågan är om jag ens behöver bry mej om modulerna som medföljer trummorna med tanke på att jag redan har en sån.

Så nu sitter jag och jämför billigare Mesh Head set mot typ standard set som Yahama dtxplorer.

Min fråga är egentligen om det bara handlar om skillnad på spelkänslan, eller om det faktiskt är skillnad på hur bra padsen triggas eller om allt det sitter bara i modulen? Någon som har erfarenhet av detta?

Annons
Postat

Jag vet inte om mesh heads i sig gör att triggningen blir bättre än om man använder "vanliga gummiplattor" givet att modulen är densamma. Kan bara uttala mig om sistnämnda då jag själv sitter på ett Yamaha DTXpressIV Special

vilket jag tycker fungerar utmärkt till att trigga AD o.d. Hänger både på padsens mickuppsättning och modulen samt programmet antar jag. Allt i fungerande symbios.

Postat

Jag har en DM5 med Alesis 'real-feel' plattor. Det är nylonskinn(?) som ser ut och känns som vanligt trumskinn.

I mitt tycke så känns de ändå aningens lite för stumma, eftersom skummet triggern sitter i ligger an mot hela baksidan. Att pressa fram en virvel går skapligt, men det funkar inte riktigt för snabbt och för löst. Visserligen verkar det då som det är DM5-modulen som inte riktigt hänger med.

Mest för skojs skull provade jag ett mesh-skinn från Thoman på virveln. Inte gick det att dra en virvel något rappare, snarare tvärtom. Själva triggningen påverkades nog inte så mycket, men spelkänslan är helt annorlunda. Fast jag låter det nog sitta kvar ändå, dels för att det känns lite distinktare vid enkelslag, och dels är jag lat.

Får väl tillägga att jag inte har någon större erfarenhet av vanliga gummiplattor, förutom de få gånger man petat på några i någon butik. Min gissning blir då att störst betydelse ligger i triggerburken, och plattor det väljer man något man trivs med att slå på. Det finns väl ändå inget som går upp mot ett par riktiga trummor.

Fast det beror kanske lite på vad man spelar, och framför allt hur man spelar det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.