Jump to content
Annons

EMU APS

Melodicrocker (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Häromdagen dog då slutligen min PC som jag använt till ljudinspelning. Den höll ångan uppe i över tio år. Vackert så, men problematiskt såtillvida att jag trivdes i den gammaldags miljön (Cubase Vst 32) och undrar nu; Finns nån möjlighet att använda mitt gamla ljudkort i nyare miljö?

Funkar det i senare versioner än ex. 98:an? Kommer det gamla Cubase att funka i samma miljö? kan Windows 7 vara lösningen?

Har nyare datorer med nyare program som jag mest använder till att redigera och annat. Men de har för dåliga interna ljudkort.

Annons
Postat

Jo, har gjort det och pratat med dataförståsigpåare. Hade ljudkortet inne för överflytt till en ny dator med windows 7 så sent som idag. Men de lyckades inte enligt dem. Tog en sista chans att kolla läget.

Postat

Ptja, Win98-drivrutiner går att använda i XP, men det släpptes aldrig "ordentliga" XP-drivrutiner vad jag vet. Windows 7 är ytterligare en bit upp på stegen.

Det är ett utdött kort och jag föreslår att du köper ett nytt.

Vad gäller Cubase VST/32 funkar det bra i Windows XP.

Jag har aldrig hört talas om någon som kört en så gammal version i Windows 7. Det finns visserligen ett kompabilitetsläge i Win7 som kör XP-anpassade program i en miljö som liknar XP, men det är ingen bra idé för ett musikprogram.

Postat

OK. bara att börja om alltså...

Känner mig som en pensionär som inte vill göra mig av med det "dyra fina" kortet som funkar i sig :-)

Postat (redigerat)

Jag har kvar mitt Emu Aps kortet oxå.. men de e längesen jag använde det sist. 😱

Redigerat av Neosus
Postat

Det fungerar alldeles utmärkt i XP då det finns drivisar för det, sök på EMU's hemsida så hittar du dem där.

Visst är kortet utdött såtillvida att det inte längre tillverkas och dagens kort har så klart högre speccar, men detta betyder inte att kortet är oanvändbart, långt därifrån. Jag har fortfarande mitt kvar efter 12 år och har inga planer på att göra mig av med det trots att jag har nyare som EMU 0202.

Postat

Tack Digrules!

Det värmde mitt pensionärshjärta :-)

Självklart borde jag kolla in nya grejor rakt av, men man är ju inte gjord av pengar direkt och frun börjar tröttna på alla nyinköp. Det är ex antal datorer, ljudkort, programvaror m.m...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.