Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är på jakt efter det där magiska guldkornet som är både lagom i pris och har allt man behöver, och fastnade för ovanstående klaviatur. Vad jag framför allt undrar, från er som har eller har haft ett, är hur anslaget är på det? Det är ju semi-weighted, vilket vad jag har förstått betyder att anslaget kan vara allt ifrån plastigt till helt hyfsat.

(Jag kan ju tillägga att jag har ett akustiskt piano, men bor i lägenhet så det finns inte mycket tid till att spela på det, plus att jag inte vill terrorisera grannarna med övningar 😉 Vad jag framför allt behöver är ett klaviatur som fungerar bra att öva på. Så därför är mina två enda krav att det ska ha 7 oktaver, och att anslaget är någorlunda naturtroget.)

/ Christian

Annons
Postat

Jag har inte testat det keyboardet du nämner men gällande just naturtroget bör du titta på de mer erkända märkena. Ex Fatar(Studiologic), CME UF serien. Jag har spelat en del på M-audios modeller, ex Prokeys 88 men tycker inte de lyckats bra där.

CME UF 7 lr 8 skulle jag gissa på är bland det mest prisvärda du kan hitta, 8'an har dessutom graded hammer.

Om du menar M-Audio Keystation 61ES så är den bara 6 oktaver.

Postat

Om du menar M-Audio Keystation 61ES så är den bara 6 oktaver.

Erhmmm, såg att det fanns en 88 ES också 😉

Postat
CME UF 7 lr 8 skulle jag gissa på är bland det mest prisvärda du kan hitta, 8'an har dessutom graded hammer.

OK. Tackar! :-)

Är det någon skillnad i konstruktionen mellan UF80 och CMUF80? På bild ser skillnaden mest ut att vara antalet rattar och spakar ;-)

Postat

Vår gitarrist som är klassiskt skolad cellist och pianist har m-audio keystation 61-es som vår klavkille kan köra på när vi har hemma-hos-rep. Tydligen väldigt nöjd med detta. 1000 spänn! Anslaget är väl helt ok vad jag

förstår, men givetvis inte som ett riktigt piano - dock bättre än förväntat fick jag intryck av.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.