Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem med Cubase egna syntpluggar; Mystique, Prologue och Spector. Det yttrar sig sÄ att Cubase crashar nÀr jag skall exportera en mix som innehÄller nÄgon av dessa pluggar. Att spela upp fungerar finfint, det Àr bara vid export Cubase stöter pÄ patrull, antingen kommer felmeddelandet att ett allvarligt fel har intrÀffat och man ombeds spara projektet under nytt namn, eller sÄ lÄser sig hela programmet och texten "Cubase har slutat att fungera, Windows söker en lösning pÄ problemet" kommer upp.

Cubase 5 Àr ny-installerat pÄ en laptop med Windows7 home premium i 64bitar.

Embracer, Halion1, och monologue pluggarna funkar, sökvÀgen till dessa e; Program/Steinberg/Cubase5/VST plugins.

De pluggar som inte gÄr att exportera drivs av nÄgot som heter "SynthEngine vst3" och ligger under; Program/Steinberg/Cubase5/vst3

Är det nĂ„gon som kan tĂ€nkas ha nĂ„n idĂ© om vad problemet beror pĂ„, och om sökvĂ€gen skall vara som den e?

Som sagt de e en "clean install" och jag har inte fipplat omkring me dll filer i olika mappar Ä sÄ. Allt annat funkar hyfsat, Àven om jag tycker mig mÀrka att Cubase 5 har en tendens att crasha oftare Àn vad Cubase 4 gjorde.

Jag har Cubase 5 installerat pÄ en stationÀr dator med Win XP ocksÄ i 32 bitar, men Cubase uppför sig pÄ samma sÀtt pÄ bÄda...

/Ulf

Annons
Postat

HĂ€rligt!

Har nu uppdaterat till 5.5. Nu verkar det funka klockrent! PÄ köpet löste det oxÄ problem med VST bryggan cubase alltid förlorade kontakten med om man rÄkade pilla pÄ nÄn parameter medans projektet spelade upp. Nu gÄr det dessutom att anvÀnda Voxengo's Span plug utan problem.

Det fanns ocksÄ en massa nyttigheter i uppdaterings pdf'n som jag ska kika nÀrmare pÄ vid tillfÀlle.

Tack igen för lysande tips! 😎

/Ulf

Postat

Hmm...Med uppdateringen uppstod tydligen ett annat fel. Det gÄr inte att öppna vissa projekt skapade innan uppdateringen. En del saker laddas men sÄ plötsligt slutar Cubase att svara och tvÀrhÀnger sig mitt i inladdningen.

Min gissning Àr att de pluggar som stÀllde till problem innan uppdateringen och följdaktligen finns sparade i projekten stÀller till problem för Cubase nÀr de skall öppnas i den nyare versionen.

Min frÄga Àr om nÄgon vet om nÄgot slags kommando för att "tvinga" Cubase att öppna projekten i nÄt slags "felsÀkert lÀge"? Jag erinrar mig att vissa program har en sÄdan funktion, typ; "hÄll nere escape och shift tangenten och klicka pÄ öppna" eller nÄt i den stilen...?

Jag hÄller pÄ och kopierar över en mapp med lite kritiska projekt och försöka öppna dom i den Cubase jag Ànnu inte har uppdaterat och ta bort alla pluggar, speciellt de pluggar som anvÀnder vst bryggan och spara om dom för att se om detta löser problemet.

/Ulf

Postat

Lyft ut alla pluggar ur vstplugins-mappen. Öppna projektet och se om det funkar.

IsÄfall stÀnger du projektet, lÀgger tillbaka pluggarna en efter en, och provar om och om igen.

DÄ hittar du vilken plugg som "stÀller till det". Det finns kanske uppdaterade versioner av den pluggen ocksÄ...

Postat

Tack för svar!

Det verkar vara i princip alla Cubase egna pluggar; kompressor, ampsimulator, delays, reverb etc, etc. 😳

Men att lyfta ut pluggarna ur vst mappen gjorde iallafall sĂ„ jag kunde öppna projekten, deleta alla pluggar och spara om...Nu gĂ€ller det bara att komma ihĂ„g alla pluggar och hur dom var instĂ€llda...Med ett tjogtal projekt och ca 40 kanaler i varje projekt Ă€r semestern rĂ€ddad 😎

...För jag antar att det inte funkar att bara inaktivera dom..`?

/Ulf

Postat
Det verkar vara i princip alla Cubase egna pluggar; kompressor, ampsimulator, delays, reverb etc, etc. 😳

😳

LÄter mycket mÀrkligt, det dÀr skulle jag genast ta med Steinberg-supporten.

Postat

Jag hÄller med. En uppdatering borde ju inte göra en tidigare versions komponenter obrukbara, speciellt inte tillverkarens egna komponenter...

Imorgon ska jag grÀva lite djupare, och göra samma test med fler projekt. Har bara gjort testet med ett projekt Àn sÄ lÀnge. Jag har dock mÀrkt att det Àr flera projekt dÀr Cubase crashar nÀr den laddar in komponenterna.

Jag informerar om hur det gĂ„r đŸ˜±

/Ulf

Postat

Nu har jag hÄllit pÄ Ä micklat fram och tillbaka och kommit fram till att det var de-essern som stÀllde till det. Den ligger i "Dynamics" mappen tillsammans med nÄn "midi-gate". Lyfter jag ut Dynamics mappen ur VST-plugins gÄr det att öppna alla projekt (som har de-essern som plug laddat, övriga projekt gÄr sÄledes att öppna oavsett).

Jag testade att lĂ€gga in de-esserns dll fil i VST mappen bland de andra "tredjeparts" pluggarna, men det funkar inte. đŸ€Ș

Har Steinberg alltsĂ„ valt att ta bort de-essern som plug i uppdateringen mĂ„nne? 😕

/Ulf

Postat (redigerat)

Har Steinberg alltsĂ„ valt att ta bort de-essern som plug i uppdateringen mĂ„nne? 😕

/Ulf

Steinberg har kommit fram till en ny funktion i Cubase 5.5 som gör att vissa lÄtar analyseras vid start och du borde fÄtt upp meddelandeskylten "You're not allowed to use de-esser in this song!"

*host*

.. annars kan det kanske vara skillnad mellan 5.0 -> 5.5 eftersom de haft en del smÄfixar och uppdateringar mellan dessa versioner..

Om det bara Àr de-essern som ger det hÀr problemet kan du ju skicka upp det pÄ Steinbergs Cubase forum, sÀkert fler som har samma problem.

Redigerat av Lundin
Postat

Steinberg har kommit fram till en ny funktion i Cubase 5.5 som gör att vissa lÄtar analyseras vid start och du borde fÄtt upp meddelandeskylten "You're not allowed to use de-esser in this song!"

*host*

😄

Aha! Det Ă€r alltsĂ„ de det stĂ„r i pop-up fönstret som flimrar förbi sĂ„ fort att man inte hinner lĂ€sa nĂ€r man öppnar ett projekt? 😛

/Ulf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.