mixopenta Postat 15 juli 2010 Postat 15 juli 2010 Jag har problem med Cubase egna syntpluggar; Mystique, Prologue och Spector. Det yttrar sig sĂ„ att Cubase crashar nĂ€r jag skall exportera en mix som innehĂ„ller nĂ„gon av dessa pluggar. Att spela upp fungerar finfint, det Ă€r bara vid export Cubase stöter pĂ„ patrull, antingen kommer felmeddelandet att ett allvarligt fel har intrĂ€ffat och man ombeds spara projektet under nytt namn, eller sĂ„ lĂ„ser sig hela programmet och texten "Cubase har slutat att fungera, Windows söker en lösning pĂ„ problemet" kommer upp. Cubase 5 Ă€r ny-installerat pĂ„ en laptop med Windows7 home premium i 64bitar. Embracer, Halion1, och monologue pluggarna funkar, sökvĂ€gen till dessa e; Program/Steinberg/Cubase5/VST plugins. De pluggar som inte gĂ„r att exportera drivs av nĂ„got som heter "SynthEngine vst3" och ligger under; Program/Steinberg/Cubase5/vst3 Ăr det nĂ„gon som kan tĂ€nkas ha nĂ„n idĂ© om vad problemet beror pĂ„, och om sökvĂ€gen skall vara som den e? Som sagt de e en "clean install" och jag har inte fipplat omkring me dll filer i olika mappar Ă„ sĂ„. Allt annat funkar hyfsat, Ă€ven om jag tycker mig mĂ€rka att Cubase 5 har en tendens att crasha oftare Ă€n vad Cubase 4 gjorde. Jag har Cubase 5 installerat pĂ„ en stationĂ€r dator med Win XP ocksĂ„ i 32 bitar, men Cubase uppför sig pĂ„ samma sĂ€tt pĂ„ bĂ„da... /Ulf
mixopenta Postat 15 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 15 juli 2010 Finns det ett 5.5? đ Det stĂ„r 5.0.0 Build 82 Built on Dec 12 2008 under "About Cubase"
Linus Postat 15 juli 2010 Postat 15 juli 2010 (redigerat) Gratis uppdatering att ladda hem. Löser ofta mĂ„nga buggar och problem. ftp://ftp.steinberg.net/Download/Cubase_5/5.5.0.602/ EDIT: Glömde pĂ„minna att du fĂ„r fler funktioner ocksĂ„ pĂ„ köpet âșïž Redigerat 15 juli 2010 av Linus
mixopenta Postat 15 juli 2010 TrÄdstartare Postat 15 juli 2010 Hemskt mycket tack för tips! Jag skall ladda hem och testa Tackar /Ulf
nattvaktaren Postat 16 juli 2010 Postat 16 juli 2010 Glöm inte att Äterkomma och berÀtta om det löste sig!
mixopenta Postat 16 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 16 juli 2010 HĂ€rligt! Har nu uppdaterat till 5.5. Nu verkar det funka klockrent! PĂ„ köpet löste det oxĂ„ problem med VST bryggan cubase alltid förlorade kontakten med om man rĂ„kade pilla pĂ„ nĂ„n parameter medans projektet spelade upp. Nu gĂ„r det dessutom att anvĂ€nda Voxengo's Span plug utan problem. Det fanns ocksĂ„ en massa nyttigheter i uppdaterings pdf'n som jag ska kika nĂ€rmare pĂ„ vid tillfĂ€lle. Tack igen för lysande tips! đ /Ulf
mixopenta Postat 16 juli 2010 TrÄdstartare Postat 16 juli 2010 Hmm...Med uppdateringen uppstod tydligen ett annat fel. Det gÄr inte att öppna vissa projekt skapade innan uppdateringen. En del saker laddas men sÄ plötsligt slutar Cubase att svara och tvÀrhÀnger sig mitt i inladdningen. Min gissning Àr att de pluggar som stÀllde till problem innan uppdateringen och följdaktligen finns sparade i projekten stÀller till problem för Cubase nÀr de skall öppnas i den nyare versionen. Min frÄga Àr om nÄgon vet om nÄgot slags kommando för att "tvinga" Cubase att öppna projekten i nÄt slags "felsÀkert lÀge"? Jag erinrar mig att vissa program har en sÄdan funktion, typ; "hÄll nere escape och shift tangenten och klicka pÄ öppna" eller nÄt i den stilen...? Jag hÄller pÄ och kopierar över en mapp med lite kritiska projekt och försöka öppna dom i den Cubase jag Ànnu inte har uppdaterat och ta bort alla pluggar, speciellt de pluggar som anvÀnder vst bryggan och spara om dom för att se om detta löser problemet. /Ulf
Linus Postat 16 juli 2010 Postat 16 juli 2010 Lyft ut alla pluggar ur vstplugins-mappen. Ăppna projektet och se om det funkar. IsĂ„fall stĂ€nger du projektet, lĂ€gger tillbaka pluggarna en efter en, och provar om och om igen. DĂ„ hittar du vilken plugg som "stĂ€ller till det". Det finns kanske uppdaterade versioner av den pluggen ocksĂ„...
mixopenta Postat 16 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 16 juli 2010 Tack för svar! Det verkar vara i princip alla Cubase egna pluggar; kompressor, ampsimulator, delays, reverb etc, etc. đł Men att lyfta ut pluggarna ur vst mappen gjorde iallafall sĂ„ jag kunde öppna projekten, deleta alla pluggar och spara om...Nu gĂ€ller det bara att komma ihĂ„g alla pluggar och hur dom var instĂ€llda...Med ett tjogtal projekt och ca 40 kanaler i varje projekt Ă€r semestern rĂ€ddad đ ...För jag antar att det inte funkar att bara inaktivera dom..`? /Ulf
Linus Postat 16 juli 2010 Postat 16 juli 2010 Det verkar vara i princip alla Cubase egna pluggar; kompressor, ampsimulator, delays, reverb etc, etc. đł đł LĂ„ter mycket mĂ€rkligt, det dĂ€r skulle jag genast ta med Steinberg-supporten.
mixopenta Postat 16 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 16 juli 2010 Jag hĂ„ller med. En uppdatering borde ju inte göra en tidigare versions komponenter obrukbara, speciellt inte tillverkarens egna komponenter... Imorgon ska jag grĂ€va lite djupare, och göra samma test med fler projekt. Har bara gjort testet med ett projekt Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Jag har dock mĂ€rkt att det Ă€r flera projekt dĂ€r Cubase crashar nĂ€r den laddar in komponenterna. Jag informerar om hur det gĂ„r đ± /Ulf
mixopenta Postat 19 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 19 juli 2010 Nu har jag hĂ„llit pĂ„ Ă„ micklat fram och tillbaka och kommit fram till att det var de-essern som stĂ€llde till det. Den ligger i "Dynamics" mappen tillsammans med nĂ„n "midi-gate". Lyfter jag ut Dynamics mappen ur VST-plugins gĂ„r det att öppna alla projekt (som har de-essern som plug laddat, övriga projekt gĂ„r sĂ„ledes att öppna oavsett). Jag testade att lĂ€gga in de-esserns dll fil i VST mappen bland de andra "tredjeparts" pluggarna, men det funkar inte. đ€Ș Har Steinberg alltsĂ„ valt att ta bort de-essern som plug i uppdateringen mĂ„nne? đ /Ulf
Lundin Postat 20 juli 2010 Postat 20 juli 2010 (redigerat) Har Steinberg alltsĂ„ valt att ta bort de-essern som plug i uppdateringen mĂ„nne? đ /Ulf Steinberg har kommit fram till en ny funktion i Cubase 5.5 som gör att vissa lĂ„tar analyseras vid start och du borde fĂ„tt upp meddelandeskylten "You're not allowed to use de-esser in this song!" *host* .. annars kan det kanske vara skillnad mellan 5.0 -> 5.5 eftersom de haft en del smĂ„fixar och uppdateringar mellan dessa versioner.. Om det bara Ă€r de-essern som ger det hĂ€r problemet kan du ju skicka upp det pĂ„ Steinbergs Cubase forum, sĂ€kert fler som har samma problem. Redigerat 20 juli 2010 av Lundin
mixopenta Postat 20 juli 2010 TrĂ„dstartare Postat 20 juli 2010 Steinberg har kommit fram till en ny funktion i Cubase 5.5 som gör att vissa lĂ„tar analyseras vid start och du borde fĂ„tt upp meddelandeskylten "You're not allowed to use de-esser in this song!" *host* đ Aha! Det Ă€r alltsĂ„ de det stĂ„r i pop-up fönstret som flimrar förbi sĂ„ fort att man inte hinner lĂ€sa nĂ€r man öppnar ett projekt? đ /Ulf
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.