Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det något sätt att ta reda på om mitt kassettdäck spelar in i rätt hastighet, så att det låter bra på andra spelare också?

Har upplevt lite problem med att de spelas upp för snabbt när jag lyssnat i andra spelare.

Tack

Annons
Postat

Spela in ett E på gitarr eller piano, spela upp i annat kasettdäck. Då ser du hur mycket det avviker. Om tonen har höjts går din bandspelare för sakta, alternativt går däcket du spelar upp i för snabbt..

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Finns det något sätt att ta reda på om mitt kassettdäck spelar in i rätt hastighet, så att det låter bra på andra spelare också?

Har upplevt lite problem med att de spelas upp för snabbt när jag lyssnat i andra spelare.

Tack

Som han säger, men du kan också använda din hörsel och jämföra mellan gitarrens och den inspelade gitarrens ton. Eller ta fram en låt som du vet går rätt i tonarten, gärna en blues eller vanlig rock och som du kan fila med dina öppna strängar efter. Spela därefter in låten, så kan du höra lite effektivare om ditt instrument stämmer med det inspelade. Sen skall du veta att där på baksidan av kassettmotorn finns en liten gummiplupp. Bakom den döljer sig en liten justerskruv. Kör du då på låten och filar på den lösa sträng som passar till ackorden så kan du med lite tålamod och vilja, om det behövs, skruva på justerskruven. Detta sätt utgår teoretiskt på, om du misstänker att det är olika hastigheter för in- och avspelning.

Men är det ett bra däck, och du har en teknisk manual till det, så gå ner till en HI-FI-butik och låt dom kolla upp om värdena stämmer med de tekniska data.

Nåväl,detta förutsätter att ditt instrument är rätt stämt och det är således motorhastigheten som skall justeras, så att det inspelade materialet synkar med din gitarr tonmässigt. Men var försiktig när du pillar därinne! Försök att vara lätt på handen och endast ha kontakt med justerskruven. Däcket är ju påslaget och således strömförande.

När du är nöjd kan du senare prova att spela upp nåt köpeband med musik du vet skall gå rätt, bara för att testa gitarren till det. Låter allting bra, så har du nu ett referensdäck. Risken är väl att du får börja justera andras också 😆

Redigerat av Jerry P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.