Jump to content
Annons

Vilket digitalpiano?


peiroxplay

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa ett nytt eller begagnat digitalpiano i sommar, det Ă€r en djungel det hĂ€r med digitalpianon och dĂ€rför söker jag studioforums hjĂ€lp. đŸ„° Jag vet att det finns mĂ„nga liknande trĂ„dar, men ingen passar mig.

Kraven jag har Àr:

*Max 7-8000 kr fÄr det kosta

*88 vÀgda hammer, tangenter

*Bra kvalitet

*Realistisk pianokÀnsla

*Hög kÀnslighet i anslag

*Inbyggda högtalare

*Pedal/pedaler

*(Om beg) - inte för gammalt

Och sen vill jag helst köpa ett som liknar ett riktigt piano till utseendet med detta Àr inte nödvÀndigt.

Jag undrar vilket jag borde satsa pÄ? Hur bra Àr mindre kÀnda mÀrken som tex orla,hemmingway,thomann och eastone?

Har just nu en casio keyboard som jag inte Àr nöjd med, dÄlig anslagskÀnslighet osv. Hur bra Àr casios digitalpianon?

Vilket piano ska jag köpa?

//MVH Jacob H

Redigerat av peiroxplay
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej. Köpte mitt piano efter att ha provat hur mÄnga som helst, Äkte till en massa stÀllen för att hitta nÄgot bra. Hade tidigare bara haft riktiga pianon. Och pengar förstÄs, ja, inte sÄ mycket. Till slut sÄ hittade jag ett begagnat Kawai CA71, tror jag köpte det begagnat för 1400, och detta har jag inte Ängrat en sekund. KÀnslan i detta piano Àr enormt liknande ett riktigt piano. Den hÀr kÀnda sÄ ska det lÄta flygeln ligger i mitt tycke lÄngt bort frÄn kÀnslan nÀr man spelar pÄ mitt Kawai. Yamaha som jag tycker har de bÀsta riktiga pianon fÄr inte alls samma kÀnsla i sina digitala pianon, mycket trÄkigt, eftersom jag alltid drömt om ett riktigt yamahapiano, bara för kÀnslan.

SÄ, varför Àr det sÄ bra kÀnsla i mitt piano? Det kan bero pÄ att det Àr riktiga trÀtangenter och att det Àr vÀgt i 8 olika etapper.

SÄ kommer vi till ljudet i mitt Kawai. HÀr Àr jag inte lika övertygad, det hÄller helt klart mÄttet för att klassas som ett riktigt bra köp för de pengarna, men man vill ju alltid ha bÀttre. Men jag skulle sÀga att ska du ha bÀttre sÄ fÄr du lÀgga ut mer Àn 3 gÄnger pengarna och leta en stund.

Det Àr en riktigt fin möbel.

Mitt rÄd Àr förstÄs först och frÀmst att prova, och försök att prova nÄgot Kawai. Och allt beror ju givetvis pÄ om du Àr ute efter kÀnsla eller ljud. TÀnk ocksÄ pÄ, ifall du ska ha pianot stÀllt mot en vÀgg, att ljudet i mÄnga digitalpianon blir helt annorlunda dÄ. I musikaffÀrerna sÄ stÄr ju pianona oftast utan vÀgg.

Hoppas det gÄr bra. Timmy

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, CME Àr vad jag vet tillverkare av rena MIDI-klaviatur.

Jag skulle sĂ€ga som mĂ„nga andra - Yamaha ligger bĂ€st till nĂ€r det kommer till sjĂ€lva pianoljudet. Vet dock inte om du fĂ„r tag pĂ„ ett ordentligt som dessutom har inbyggda högtalare i den prisklassen, men kolla runt - och testa mycket! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Jag skulle sĂ€ga som mĂ„nga andra - Yamaha ligger bĂ€st till nĂ€r det kommer till sjĂ€lva pianoljudet. Vet dock inte om du fĂ„r tag pĂ„ ett ordentligt som dessutom har inbyggda högtalare i den prisklassen, men kolla runt - och testa mycket! 🙂

HÄller inte med. Roland har lÀnge haft bÀst pianoljud enligt mig. JÀmfört med motsvarande Yamaha i samma prislÀge lÄter Roland mycket mer realistiskt, Yamaha lÄter som nÄt som försöker lÄta som en flygel eller ett piano. Nu har jag, som mÄnga andra, fallit för Clavia (Nord). Men det Àr ju en annan prisklass...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har inte provat nÄgra pianon frÄn 90 talet. Men jag kan tÀnka mig att det Àr bÀttre ljud nu, och detta för att bra samplingar, som anvÀnder olika samplingar beroende pÄ tex hur hÄrt du trycker, tar ganska stor plats. Och alla vet ju hur mycket datorkraften har utvecklats. Med detta tvivlar jag inte pÄ att det finns bra digitalpianon frÄn 90 talet, men jag tror att de Àr betydligt fÀrre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej, tack för svaren! 😛

Det lutar Ă„t yamaha, har testat lite och gillar dem.

De Àr dessutom billigare Àn de andra tex roland.

Är yamahas arius YDP modeller mycket sĂ€mre Ă€n clavinovorna?

Jag gillar YDP-140/YDP-141 ,har inte testat dem men Àr de nÄgot att satsa pÄ eller lÀgga pÄ nÄgra tusen till en CLP modell??

//Mvh Jacob

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kurzweil Àr annars inte heller sÄ dumma pÄ pianoljuden idag. Jag har ett SP2X som jag Àr nöjd med. Bra kÀnsla i klaviaturet och bra pianoljud. Kostar inte sÄ farligt mycket heller!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Casio har kammat till sig ordentligt pÄ senare Är. Jag har ett yamaha och jag tycker de Àr bÀst, men det Àr nog ganska tveksamt om de Àr mest prisvÀrda. Kurzweil har vÀl fatar klaviaturer och fatar Àr ett alternativ för de som enbart vill ha midi.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

fatar Àr ett alternativ för de som enbart vill ha midi.

Det Fatar-keyboard jag har testat var riktigt bra. Skulle jag köpa ett nytt midi-keyboard sÄ skulle det nog bli ett sÄnt. Men vill man ha med inbyggda ljud sÄ Àr det förstÄs inget alternativ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör pÄ ett Casio Privia frÄn 2003 typ, funkar fortfarande riktigt bra. Pianoljudet var vÀldigt bra dÄ men lÄter kanske lite gammalt idag, men de nya i serien Àr kanske bÀttre. Iallafall Àr de hyfsat billiga och vÀger nÀstan noll trots att de Àr solida, vÀldigt sköna tangenter :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...