Jump to content
Annons

Synth, orgel eller digitalpiano?


lveine

Recommended Posts

Jag undrar om det går att koppla ett klaviatur (synth, orgel eller digitalpiano) genom en gitarrförstärkare, närmare bestämt en gammal VOX multieffektstärkare. Jag gillar att experimentera och leka med olika ljud och tror det kan bli hur grymt som helst!

Så jag det jag undrar är om det finns något alternativ där man kan koppla direkt till en stärkare. Köptips på begagnatmarknaden där budget ligger under tusenlappen.

Tack på förhand för alla fina svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Synthar och digitalpianon har ju oftast någon form av utgångar (line out). Koppla utgången till gitarrstärkaren helt enkelt. Har man någon lite billigare keyboard så kanske det bara finns hörlursuttag men det kan funka med det också.

Orgel kan det lite knepigare med. Vad för slags orgel tänker du på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du säger så "brukar" synthar och elpianon ha en Line Out, men vilka har det och vilka har det inte, har du något speciellt tips (med länk till blocket kanske)

Har redan testat med ett hörlursuttag till stärkare, det blir väldigt lågt och effekterna försvinner helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan testat med ett hörlursuttag till stärkare, det blir väldigt lågt och effekterna försvinner helt.

Hörlursuttag från vadå?

Dessutom behöver du ha en specialkabel för att gå från hörlursuttag till en gitarr-stärkare. Det är stereo ut till en hörlur. Kontakten har en "ring" i mitten. Det funkar då inte så bra med en vanlig gitarr-sladd eftersom den kortsluter ena kanalen. Enklast är om du hittar en Y-kabel, såna finns på musikaffärer.

// gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Line Out, men vilka har det och vilka har det inte, har du något speciellt tips (med länk till blocket kanske)

oj vilken fråga 😄

har du en aning om hur många märken å modeller det finns?

men iaf: http://www.blocket.se/stockholm/Roland_XP_...m?ca=15&w=3

roland alesis korg yamaha brukar ha line out på alla sina synthar/sampleplayers å digitalpianon

en del sk keyboards kan sakna detta men då kan du använda hörlursutgången enl vad trombonisten säger

hörlursutgången brukar dock ha en starkare utsignal än line så var försiktig med volymratten där när du kör in den i en förstärkare

finns line ingång på förstärkaren så är den förstås att föredra

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...