Jump to content
Annons

Ljudproblem vid inspelning på videokamera


nr38449

Recommended Posts

Hej!

Jag använder en Canon LEGRIA FS200 att dokumentera mina livegig med. På senaste spelningen hade jag ett micstativ som jag gaffade upp kameran på ute i publiken, och använde kamerans egen mic som inspelningskälla. Såklart blev det mycket sorl och bakgrundsljud med, något jag vill åtgärda.

Nu kör jag en stereosladd från mixerns aux-output till kamerans monomic-in men antingen har man inte in sladden långt nog, då blir det antingen kameramick eller tystnad i inspelningen. Eller så har man in den helt, men då får man ett störande brus bakom ljudet. Vad göra?

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd AUDIO IN på videokameran om detta finns och absolut inte MIC IN från en AUDIO UT på ett mixerbord.

Något att göra annars är att skärma av den inbyggda miken i videokameran med en köpt eller egentillverkad liten skärm.

Finns det ett externt mikuttag? Editering//: Såg nu att du ju skrev det. Är den verkligen bara mono??

Kan annars rekommendera min Sony stereo kondensator elektretmik (8-10cm) med ställbar gradvinkel på hur riktad miken ska vara.

Annars har ju Röde kalasbra videomikar, nu i stereo också, har jag hört. Men den gamla i mono lär finnas kvar.

Eftersom mixern är stereo ut och mik in i mono är det ju inte konstigt att hälften är brus. Sånt har jag varit med om ständigt. Använd bara en monosladd från mixern ut till kameramik in. Alltjämt blir det ju mono. Men jag är fortfarande tveksam till om det är rätt sätt...

Editering//: Nej. Koppla mixern ut till AV.

Eller ännu hellre. Sätt dig på scenen med dig närmast kameran. Avgränsa och folket först BAKOM kameran.

😛

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

canon_legria_fs200_1-150409.jpg

Snôgg!

Såg att den har AV. Tror du ska koppla mixern ut till AV på kameran.

Till en mikingång kopplar man aldrig annat än... mik.

Men hör med Canon först! De är bra på support.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, AVn är har en AV OUT/Headphone märkning och kameran spelar bara in med egen kamera. Dit gick det inte att koppla...

Tusan! Jag köpte den ju för att jag hoppades på den här mixerbordsgrejen. Den enda ingången är en röd 3.5mm med märkningen MIC. Ang. att köra en monokabel från mixern AUX OUT så gör jag ju redan det - en vanlig telekabel. Det verkar tyvärr inte göra det hela bättre. "mixern" jag skickar från är en BOSEpinne av dyraste snitt (detta kan vara av vikt eftersom den ger mono i sina högtalare).

Så basically säger ni att jag kan ge upp allt annat än att köra in en vanlig mic i kameran, som jag sedan placerar långt fram - kanske alldeles intill PAstärkarna? Om jag mickar både vänster och höger högtalare (alt. en monitor) och kopplar samman dessa signaler till en mono och skickar in i kameran, kan det fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Legria HF S100 och satt på Canons egna mikrofon DM-100 ovanpå. Den låter bra och har 3 lägen, mono riktat rakt fram, 90 och 120 grader stereo. När jag filmat gatumusikband från 10 meters avstånd med 90-gradersläget har det låtit nära och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Legria HF S100 och satt på Canons egna mikrofon DM-100 ovanpå. Den låter bra och har 3 lägen, mono riktat rakt fram, 90 och 120 grader stereo. När jag filmat gatumusikband från 10 meters avstånd med 90-gradersläget har det låtit nära och bra.

Jamen då ÄR det ju stereoljud i extern mik in. GRATTIS nr458736!

Editering//: Eller va, eller nä... det var ju en ANNAN kamera... :/

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Från Canons hemsida

"FAQ: Hur ansluter jag en extern mikrofon?

Svar :

Du kan också använda vanliga mikrofoner från fackhandeln.

Använd vanliga kondensatormikrofoner med tillhörande strömkälla.

Du kan använda de flesta typer av stereomikrofoner med 3,5 mm-kontakt, men ljudinspelningsnivån kan variera."

Alltså verkar det som om jag har en stereoigång på MIC där man kan använda en stereomick, men eftersom outputen från mixern är mono så blir väl den andra kanalen bara brus och annan skit! Finns det mixerbord som har en stereoOUT? Vilken utgång isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...