Jump to content
Annons

Delta 1010 - Brum på alla analoga inputs vid uppstart


JJMusik

Recommended Posts

När jag startat upp windows så har jag ett tydligt brum på alla analoga inputs i mitt delta 1010

Jag har läst andra trådar om folk som har fullt järn på detta oljud - så är det inte i mitt fall - inte än iaf...

På mätarna sträcker det sig till -10 -5 dbfs i deltats mixerpanel. Och det är jämnt på alla av de 4 stereo inputsen.

Efter några minuter försvinner, staplarna går sakta nedåt och sedan är det tyst och fint...

Läste något om kondensatorer på annat forum?

Någon som vet mer om detta? Dyrt? Vart fixa?

Alla tankar välkomna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kom på en intressant liten detalj nu.

Jag har inte haft någonting ipluggat i breakoutboxens inputs på ett bra tag - och har inte märkt något. Jag märkte det häromdagen då jag startade mina aktiva monitorer någon minut efter att jag bootat upp datorn - då hörde jag brummet, men på låg volym då jag har en passiv volymkontroll (tc level pilot)

Det intressanta är att jag för några dagar sedan patchade in 3 st externa dbx-burkar. Jag har patchat in dem med balanserade små hosa-kablar (sådana färgglada) Alla ins och outs står i balanserat läge och alla dbx-burkarna har balanserade trs in- och utgångar.

Alltså, jag är inte säker, men det kan vara så att problemet har uppstått eller ivf visat sig först nu när jag pluggat in prylar i inputsen.

Jag har som sagt inte märkt det tidigare förrän nu när jag förra veckan permanent kopplade in outboards

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom jag på en inte helt otrolig orsak

Dammvippa... använde jag mig av häromdagen utan att riktigt tänka mig för

Dammade noggrant prylarna i racket - delta-kortet samt en av dbx-enheterna har ju kylflänsar där man tydligt kan se kretskorten

Är inte dammvippor otroligt statiska? Det borde inte vara så bra att använda på studioprylar?

Vad tror ni? hur troligt är det att jag skadat grejorna i racket med dammvippan?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Såg denna tråd. Har precis samma problem med att det brummar på alla inputs vid uppstart, försvinner efter ca 2-3minuter

Dessutom har jag märkt att det är digital distortion när jag spelar upp all slags wave som har stark volym och rör sig runt nollan, känns lite jobbigt då ljudkortet inte är mer än 2 år gammalt...

Funderar på om det har att göra med att datorn inte är jordad, problemen dök nämligen upp när vi flyttade till hus där det är ojordat... :-S Kanske någon kondensator-spänning som behöver "försvinna" ut i jordledaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej antagligen är det elektrolytkondingarna i nätdelen som har gått och behöver bytas.

Jag lämnade in min delta break out box till min lokala tv-video-reparatör och de bytte alla kondingar i nätdelen till kondingar med högre siffror och prestanda.

Brummandet väck och har fungat sedan dess.

Googla det. Ett jättekänt problem med delta 1010

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...