Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Samtidigt så innebär skattelättnader mer pengar = mer konsumtion = mer jobb = mer skatteintäkter. Främst kommer väl dom här pengarna också från sänkta bidrag och såna saker snarare än sämre sjukvård. Dessutom innebär mer pengar (via skattelättnader) att fler har råd med privata alternativ, vilket gör att den offentliga sjukvården får färre patienter. Förmodligen är det ganska få som gör så, men det blir vanligare och vanligare att man får tillgång till privat sjukvård genom sitt jobb.

Men det e ju inte mycket pengar som var man får i fickan precis.

"För ett vårdbiträde handlar det om knappt 200 kronor mer i månaden i plånboken, för en apotekare drygt 630 kronor, vilket är maxbeloppet."

Så hejdlöst mycket mer konsumption blir det väl inte känns det som. Men du har väl en poäng antar jag.

Annons
Postat

Men det e ju inte mycket pengar som var man får i fickan precis.

"För ett vårdbiträde handlar det om knappt 200 kronor mer i månaden i plånboken, för en apotekare drygt 630 kronor, vilket är maxbeloppet."

Så hejdlöst mycket mer konsumption blir det väl inte känns det som. Men du har väl en poäng antar jag.

Nä, men å andra sidan är det 6,1 miljoner som får mer pengar.

Postat

För att det är en artikel från TT som alla svenska tidningar köper artiklar från för att fylla ut sidorna.

Jasså jaha. 😑

Inte mycket roligare det. 😳

Postat

Ja? 😲

Försök se utanför sveriges gränser. Var produceras varorna? Var hamnar de mesta pengarna? Hur drabbas miljön?

Postat

Som sjuk är jag en av dem som får mindre. Men det är klart att det skall löna sig att arbeta.

Helst på de sjukas bekostnad. 🙂

Postat

Jo, det e ju sant. Men känns ändå som att sänkta skatter inte e någon bra lösning. Meh, vad vet jag.

Postat

Försök se utanför sveriges gränser. Var produceras varorna? Var hamnar de mesta pengarna? Hur drabbas miljön?

Nu vet jag att många arbetare i andra länder har oerhört dåliga löner och arbetsförhållanden men det skapar ju jobb? Utan det hade väl ett oerhört större antal haft det sämre och fler svält ihjäl? 😕

Postat

Som sjuk är jag en av dem som får mindre. Men det är klart att det skall löna sig att arbeta.

Helst på de sjukas bekostnad. 🙂

Ja, det är ju där problemet ligger. Hålla med om politiken i teorin men sen när det blir så i praktiken så kan man ju fråga sig om det var så bra. Det blir väl någon slags utilitaristisk analys där om x är större än y så kör man på det. Samtidigt röstar man ju egoistiskt (i regel), om man generaliserar vääldigt mycket så röstade arbetare på sossarna och tjänstemän och akademiker på moderaterna och det är ju för att dom representerade deras intressen bäst. Samma att det är lätt att vara tokkommunist när man är ung och inte tjänar något men sen när man börjar jobba och blir av med säg 75% av pengarna i skatt så ändrar man lätt syn på saker och ting, vilket då gäller även om folk med hög lön skulle leva på bidrag. All politik är ju dock alltid "skadlig" för någon, det handlar väl bara om att man har möjlighet att skifta vilken grupp det gäller.

Postat

Fast när det blir "skadligt" för sånna som ändå klarar sig gör det väl inte lika mkt? 😕

På kort sikt nej, men på lång sikt får det ju konsekvenser för alla om kompetens och företag försvinner utomlands. Ett mer liberalt styre lockar ju istället hit dom vilket på sikt ger mer pengar till hela landet.

Postat

VA I HELVETE!! SERIÖST!?!?! 😆

Har de gjort en film av Dragonball! 😄

Redan. 😄

Har dock inte sett den. 😛

Postat

På kort sikt nej, men på lång sikt får det ju konsekvenser för alla om kompetens och företag försvinner utomlands. Ett mer liberalt styre lockar ju istället hit dom vilket på sikt ger mer pengar till hela landet.

Så man får helt enkelt leva med att "offra" några tiotusen sjuka innan vi är där?

Postat

Om det verkar som att jag ser allt svart eller vitt, så beror det på att jag är mitt i skiten. Och inte någon som "riskerar" att få en femhundring extra i månaden. 😛

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.