Jump to content
Annons

Windows 7-64bit och Cubase 32-bit


Mike_B

Recommended Posts

Jag har nu bytt till Windows 7-64bit och Cubase 32-bit, eftersom jag läste att detta var den bästa kombinationen för så lite strul som möjligt. Då ska ju tydligen Cubase kunna utnyttja iaf 4Gb.

Men mitt Cubase kraschar efter samma ca 1,5Gb minne som jag hade när jag använde Win XP-32bit, efter ett meddelande om att minnet är fullt.

Kan någon hjälpa mig med detta, jag har ägnat ett vecka åt att fixa iordning datorn och så kommer ändå detta =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nej, det är helt nya minnen, och det hände samma sak på gamla minnesmodulerna.

Vad har du för moderkort och biosversion?

Vilken processor?

Andra fel på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att sätta minnesmodulerna i en annan ordning? På vissa moderkort ska de sitta i 1+3 och 2+4.. Jag fick något konstigt fel när jag satte 1 Crucial ballistix och 1st Kingstonminne att jobba ihop. 1+2 och 2+4 (4Gb totalt)

Ett annat fel som gjorde att jag fick blåskärm var att köra fullt ställ på minnesbussen (1066), men i det finstilta i moderkortsmanualen stod det att det fanns stöd för det... inte att det var officiellt rekommenderat.. jädra AS...US.

Så efter nedklockning och skifte av modulerna så försvann alla fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Intel Quad-core 2,66Ghz med ett Asus moderkort som jag tyvärr inte minns modellen på. Just nu 4Gb i RAM men jag ska köpa mer om jag får det att funka.

Jag körde ett test i Propellerheads Record, och där kan jag mosa in massa stora pianon och drumkits tills de blir drygt 3Gb innan den sa till om "out of memory", och de stämde överens med vad resten av datorn använde. Så jag maxade verkligen minnet då.

Så det är alltså nåt med Cubase. Kan de vara så att de är för gammalt? Det är Cubase SX2.2, men jag tycker ju inte de borde spela någon roll. 32-bitar är ju fortfarande 32-bitar vilket = ca 4Gb möjlig allokering nu när jag kör Win 7-64bit.

Jag ska prova det där med att byta plats på minnena. De sitter just nu på 2 gulfärgade minnesplatser (1 och 3 om man räknar från CPUn).

Men som sagt. Propellerheads Record klarade att mosa in massa innan den sa till om minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör nog uppgradera ditt Cubase. SX2 (som släpptes för 7 år sedan...) har inget officiellt stöd för W7, så det kan vara osäkert, även om det delvis kan se ut att fungera...

https://www.steinberg.net/en/support/knowle..._back/2020.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett väldigt fåtal 32bit's appar som är byggda för att adressera mer än 1.7GB RAM i.o.m. minnes designen i Windows OS.

De 4GB som 32bits OS kan adressera är splittat på 2+2, d.v.s. 2GB för Kernel och 2GB för Applikationer.

Med PAE stöd och +3GB switcharna kan man skifta dessa från 2+2 till 1+3... men som sagt, applikationerna är generellt byggda för max ca1.7GB RAM usage och det är jävligt få applikationer som stödjer mer minne än detta även om OS'et är 64bits!

Tror ej Cubase är ett utav dem!

Mina 2 cents iaf.

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar 😄

Oj, de där med att applikationerna behöver vara skrivna för att hantara mer minne trots att man har 64-bit OS hade jag ingen aning om. Ni är ju mycket kunnigare här än KVR-forumet!

Men om jag uppgraderar till Cubase 5...Det hanterar väl 4Gb även om jag väljer att köra 32-bit installationen? Eller måste jag köra det som 64-bit? Jag har nämligen hört om problem med pluggar och sånt då.

Jag kan tänka mig att uppgradera, men vill ju veta att de kommer funka fint med allt då, trots 32-bitarspluggar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

32-bits OS har bara 32 adressbits att tillgå. Det innebär att det är max 4GB adresser. Från det går grafikkortets minnesplatser och en del fasta adresser som används av hårdvaran och operativet, så det brukar finnas strax över 3GB tillgängligt även om man stoppar in 4GB RAM (om man inte har ett grafikkort med 1GB - för då blir det ännu mindre). Det är en begränsning i 32-bitssystemet. Det är inte förrän du kör med 64-bits operativ som du kan använda alla 4GB om du har så mycket RAM i datorn.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

32-bits OS har bara 32 adressbits att tillgå. Det innebär att det är max 4GB adresser. Från det går grafikkortets minnesplatser och en del fasta adresser som används av hårdvaran och operativet, så det brukar finnas strax över 3GB tillgängligt även om man stoppar in 4GB RAM (om man inte har ett grafikkort med 1GB - för då blir det ännu mindre). Det är en begränsning i 32-bitssystemet. Det är inte förrän du kör med 64-bits operativ som du kan använda alla 4GB om du har så mycket RAM i datorn.

Så du menar alltså att det ändå kan vara en vinst att stoppa mer minne i datorn även om man låter cubase köra vidare som 32bits app. Idag kör jag Win7 64bits OS och har 4gb RAM i datorn. Så som du säger blir där väl ungefär 3gb över till cubase.

Du/ni säger alltså att Cubase 32 bit kan använda 4gb RAM om det får det tilldelat? Alltså, om jag stoppar in ett litet "överskott" på RAM i datorn, + 2gb så att jag totalt har 6gb - kommer Cubase kunna använda 4GB???

Det är Cubase 5.5 det handlar om

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar alltså att det ändå kan vara en vinst att stoppa mer minne i datorn även om man låter cubase köra vidare som 32bits app. Idag kör jag Win7 64bits OS och har 4gb RAM i datorn. Så som du säger blir där väl ungefär 3gb över till cubase.

Du/ni säger alltså att Cubase 32 bit kan använda 4gb RAM om det får det tilldelat? Alltså, om jag stoppar in ett litet "överskott" på RAM i datorn, + 2gb så att jag totalt har 6gb - kommer Cubase kunna använda 4GB???

Det är Cubase 5.5 det handlar om

Nej! Ett 32bits program i Windows kan inte tillgodogöra sig mer än ens 2GB!

32bits apparna är fortfarande byggda och kompilerade efter de limitis som finns i 32bits arkitekturen.

Enda pluset om nu Cubase fungerar bra på ett 64bits OS, är att OS'et o ev. 64bits drivarna/mjukvarorna ej inskränker på de 2GB som Cubase kan tillgodogöra sig.

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nej! Ett 32bits program i Windows kan inte tillgodogöra sig mer än ens 2GB!

32bits apparna är fortfarande byggda och kompilerade efter de limitis som finns i 32bits arkitekturen.

Enda pluset om nu Cubase fungerar bra på ett 64bits OS, är att OS'et o ev. 64bits drivarna/mjukvarorna ej inskränker på de 2GB som Cubase kan tillgodogöra sig.

Jaså? Är det så?

Nu är det lite olika bud här, jag har precis stoppat i 2 extra gb ram i min dator men det var isf alltså helt i onödan menar du? Om Cubase32bit bara kan tillgodogöra sig 2gb ram måste det ju varit i onödan isf.

Vågar inte gå över till 64bits cubase än

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Är det så?

Nu är det lite olika bud här, jag har precis stoppat i 2 extra gb ram i min dator men det var isf alltså helt i onödan menar du? Om Cubase32bit bara kan tillgodogöra sig 2gb ram måste det ju varit i onödan isf.

Vågar inte gå över till 64bits cubase än

Jupp, så är det! Och har varit så med samtliga "NT" baserade OS från Microsoft.

Står mer detaljerat här bl.a. ang. de olika Windows OS'ens Memory Limitations.

Även här står det följande.

"In the default Windows configuration, 2 GB of this virtual address space is designated for private use of every process, and the other 2 GB is shared between all processes and the operating system."

Men om du stoppar i 6GB, så kan ju fortfarande Cubase nyttja upp till 2GB utan att OS'et kräver en del av detta minne. Så visst blir det bättre att stoppa i mer minne i din maskin!

Cubase 5 kan ev. nyttja 3GB+ enligt vissa forum jag läst, d.v.s. det har varit kompatibelt med /3GB switchen (som endast funkar på 32bits OS's och endast ett fåtal program är skrivna för detta) som ställer om User/Kernel mode från 2GB+2GB till 3GB+1GB.

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem i Live! 32bit och funderar på att försöka komma runt det genom att komplettera med Cubase5 64-bit och använda Live! som sequenser (med AKAI APC40) och för 32-bit VSTi. Ni skriver om problem med Cubase5 x64 men jag antar att det är om man skall köra JBridge med 32-bit pluggar? Kommer jag uppleva problem om jag låter Live! ta hand om 32-bitpluggar och låter den styra 64-bit pluggar och samplingar som äter upp alla 12-24GB RAM i Cubase5 med MIDI? På två datorer alternativt på en dator med ReWire?

EDIT: Klarar jag mig med Cubase Studio 5 x64? / Kör Windows 7 x64

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...