Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har fÄtt en Korg M1. Förra Àgaren tÀnkte slÀnga M1:an nÀr ljuden försvann, pga interna batteriet tog slut. Det var en baggis att byta. Nu har som sagt ljuden försvunnit och jag undrar om nÄgon vet hur man fÄr tillbaka fabriksljuden. Nu finns bara ett dÄligt piano.

Jag misstÀnker att sÀttet att gÄ Àr att fÄ hem filer till datorn, och sen via ljudkortets midiutgÄng föra över filerna till M1:an (vilken ju bara har midi- och phono-uttag).

Jag har laddat ner programmet MidiOx, men ej kommit lÀngre pga att ljudkortet (ESI Juli@) för tillfÀllet ej sitter i datorn.

Är jag pĂ„ rĂ€tt vĂ€g? Är det krĂ„ngligt att föra över SysEx-filerna och fĂ„ igĂ„ng M1:an?

Redigerat av jumjum99
Annons
Postat

Ja du Àr pÄ rÀtt vÀg. Du kan för över sysexfilerna med vilket program som helst Cubase Logic etc. Det Àr inte svÄrt bara importera filerna i progget och spela upp.

Kommer ihÄg nÀr M1:an kom, vilka ljud man tyckte den lÀt jÀttebra...

Postat

Tack för snabbt svar. DÄ stoppar jag i ljudkortet, och Äterkommer om (nÀr) jag stöter pÄ patrull.

Postat

Har för mig att man kunde köra hÄrdvaru reset för att fÄ tillbaka grundljuden i M1 bara genom en knapp kombination vid uppstart.

Allt ligger ju kvar i rom-chipŽs pÄ M1an.

Det var skitlÀnge sen iof, men kombinationen Àr:

Korg M1

HOLD INT, CARD, AND COMBI THEN POWER ON.

-----------------------------------

Korg M1R

HOLD INT, PROG, AND COMBI THEN POWER ON.

-----------------------------------

Har haft 2st M1 och anvÀnder fortfarande en korg T1 som Àr efterföljaren iof bara som masterkeyboard.

Har sparat en del gamla win95 program mm för att fylla pÄ ljudbanker till M1 o T1

Vet inte om programmen/et funkar ens under XP sÄ dom Àr skitgamla.

Hör av dig om du behöver hjĂ€lp. 🙁

Postat

Det hade ju varit för bra för att vara sant. Jag fÄr det tyvÀrr inte att funka. Har provat lite planlöst med andra knappkombinationer, men utan framgÄng.

Postat

Jo faktiskt, det Àr sant ! man kan hÄrdvaru reseta M1an till original presents.

Kan ju ha blivit nÄgot tjall pÄ hÄrdvaran i synten den Àr ju nÄgra Är hehe

Jag fÄr kolla mina gamla M1 mjukvaruprylar i kvÀll och se om jag kan hjÀlpa dig pÄ nÄgot sÀtt.

• 3 veckor senare...
Postat

SĂ„... Nu har det gĂ„tt en tid. Jag har Ă€ntligen petat i ljudkortet (Juli@) för att kunna föra över ljudbankar frĂ„n datorn till M1:an. Jag har fĂ„tt bra hjĂ€lp hĂ€r med specialprogram o dyl. Men jag fixar det Ă€ndĂ„ inte!! Grejen Ă€r nog den att jag inte orkar hĂ„lla pĂ„ med detta projekt som oplanerat föll över mig. Det vĂ€rsta Ă€r att datorn tappat 85 % av sin prestanda, och kraschar ibland efter det att jag stoppade i ljudkortet. Det Ă„ker ut ikvĂ€ll!! Som sagt: Vill inte befatta mig utan istĂ€llet snabbt bli av med M1:an, om nĂ„gon Ă€r intresserad. Skambud mottages tacksamt 🙁 OBS! AlltsĂ„ inga ljud i synten! Jag har lyckats fĂ„ fler ljud med de 4 Memory Cards jag fick med. Jag bor i stockholmsförort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.