Jump to content
Annons

EZdrummer i Cubase


JJScat (oregistrerad)

Recommended Posts

JJScat (oregistrerad)

Hej

jag har garanterat fått hjärnsläpp här. Men när jag tidigare har kört EZD så har jag alltid fått upp själva EZD (så att man ser det söta lilla trumsetet mm)

nu när jag skapar ett spår för EZD så frågar cubase mig om jag vill skapa ett spår för just EZD och det vikll jag. Allt serut som vanligt förutom att EZD inte kommer upp så att jag kan jobba med det.

Givetvis så skall det ju finnas en liten knapp man skall trycka på för att trigga i gång det men inte faan hittar jag någonting att trycka på som tar fram den. Vad skall jag göra för att få upp EZD så att jag kan jobba med det. Har ju funkat tidigare men jag har ju inte tänkt på hur det har funkat.

Blir tokig!

Som amatör här skulle jag vilja veta hur man på "rätt" sätt skapar ett track för EZD!?

Redigerat av JJScat
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

jag har garanterat fått hjärnsläpp här. Men när jag tidigare har kört EZD så har jag alltid fått upp själva EZD (så att man ser det söta lilla trumsetet mm)

nu när jag skapar ett spår för EZD så frågar cubase mig om jag vill skapa ett spår för just EZD och det vikll jag. Allt serut som vanligt förutom att EZD inte kommer upp så att jag kan jobba med det.

Givetvis så skall det ju finnas en liten knapp man skall trycka på för att trigga i gång det men inte faan hittar jag någonting att trycka på som tar fram den. Vad skall jag göra för att få upp EZD så att jag kan jobba med det. Har ju funkat tidigare men jag har ju inte tänkt på hur det har funkat.

Blir tokig!

Som amatör här skulle jag vilja veta hur man på "rätt" sätt skapar ett track för EZD!?

Tjenare.

Du kan få upp EZDrummer genom att klicka ner Output-dropdownlistan på ditt midispår och välja EZDrummer.

"Rätt sätt" finns det väl inte eg, men du kan ju trycka på F11 för att få fram vst-instrumenten, välja EZDrummer där och sen trycka ja när du får frågan om du vill skapa ett spår för detta instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJScat (oregistrerad)
Tjenare.

Du kan få upp EZDrummer genom att klicka ner Output-dropdownlistan på ditt midispår och välja EZDrummer.

"Rätt sätt" finns det väl inte eg, men du kan ju trycka på F11 för att få fram vst-instrumenten, välja EZDrummer där och sen trycka ja när du får frågan om du vill skapa ett spår för detta instrument.

Det du skriver har jag provat och jag får inte upp EZD. att skapa ett nytt spår via F11 och sedan välja EZD är så jag har gjort innan och då har EZD laddats automatiskt. Dock inte löängre.

Om jag spelar upp ett äldre projekt där EZD är lagt så hör jag det utan problem. Men om jag skulle vilja redigera så kan jag inte för jag ser det inte. Det verkar som om det körs, fast det inte syns.

Fick ett annat tipps också; att trycka på den lilla tangentbord symbolen vid volym regeln. Funkar tydligen för min vän men inte för mig.

WTF???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

jag har garanterat fått hjärnsläpp här. Men när jag tidigare har kört EZD så har jag alltid fått upp själva EZD (så att man ser det söta lilla trumsetet mm)

nu när jag skapar ett spår för EZD så frågar cubase mig om jag vill skapa ett spår för just EZD och det vikll jag. Allt serut som vanligt förutom att EZD inte kommer upp så att jag kan jobba med det.

Givetvis så skall det ju finnas en liten knapp man skall trycka på för att trigga i gång det men inte faan hittar jag någonting att trycka på som tar fram den. Vad skall jag göra för att få upp EZD så att jag kan jobba med det. Har ju funkat tidigare men jag har ju inte tänkt på hur det har funkat.

Blir tokig!

Som amatör här skulle jag vilja veta hur man på "rätt" sätt skapar ett track för EZD!?

Om du kan höra trummor i gamla projekt så vet du ju iaf att det fungerar, att du inte SER det kan bero på ett par saker, även om du nämnde det, så äre ju att trycka upp det i vst instruments F11 (tryck på det lilla e:et). Kan du va så trött att du inte kollat så det hamnat BAKOM projektet? altså minimera projektfönstret och se vad som finns där.

Redigerat av ChrilleO
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du skriver har jag provat och jag får inte upp EZD. att skapa ett nytt spår via F11 och sedan välja EZD är så jag har gjort innan och då har EZD laddats automatiskt. Dock inte löängre.

Om jag spelar upp ett äldre projekt där EZD är lagt så hör jag det utan problem. Men om jag skulle vilja redigera så kan jag inte för jag ser det inte. Det verkar som om det körs, fast det inte syns.

Fick ett annat tipps också; att trycka på den lilla tangentbord symbolen vid volym regeln. Funkar tydligen för min vän men inte för mig.

WTF???

Ja du. Effing skumt om jag får säga det själv. Enda jag kan tänka mig då är att skiten hamnar utanför fönstret när kontrollen skapas.

Kolla om du får upp en scrollbar längst ner när du trycker upp EZ som du brukar. Tycker vissa grejer har en förmåga att hamna lite hejvilt i Cubase ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJScat (oregistrerad)

jag har provat med;

1. kollat så EZD inte hamnat"bakom" på något sätt och det har det inte gjort.

2. tryckt på "snabel-e", som jag kallar den. Denna funkar på t ex guitarrig,.. då poppar guitarrig upp på studds och jag kan labba bäst jag vill.

3. välja EZDrummer igen där det går att välja, fasten det redan står där.

4. tryckt på alla andra tänkbara symboler. Utan resultat.

Och just att det finns där, för jag kan ju höra det i tidigre project som sagt, är j*****t skummt.

Kan jag av misstag kommit åt någon inställning som låser EZD på något sätt?

När problemet började så kunde jag åtminstånde starta ett nytt EZD spår och på så sätt få upp den. nu funkar inte det heller som sagt.

På detta så håller jag på att sluta röka,.. så ni kan ju hajja min lilla frustration här 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

JJScat (oregistrerad)
Du har inte råkat frysa vst-spåret?

Nej, det kan jag inte tänka mig eftersom det inte funkar i ett helt nytt å färskt projekt. Skapar jag allt ifrån början så borde någon freez inte följa med,.. ? Eller?

Nu tittar jag på övre delen av menun

Window/Windows...

där ser jag att jag har uppe mitt projekt, ezdrummer, transport och mixer.

stänger jag mixern försvinner den ur denna vy.

med andra ord jag ser allt utom EZdrummer,. som fungerar men inte syns.

Redigerat av JJScat
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kan jag inte tänka mig eftersom det inte funkar i ett helt nytt å färskt projekt. Skapar jag allt ifrån början så borde någon freez inte följa med,.. ? Eller?

Nu tittar jag på övre delen av menun

Window/Windows...

där ser jag att jag har uppe mitt projekt, ezdrummer, transport och mixer.

stänger jag mixern försvinner den ur denna vy.

med andra ord jag ser allt utom EZdrummer,. som fungerar men inte syns.

gör det otänkbara, installera om. eller googla fram ett svar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

JJScat (oregistrerad)
gör det otänkbara, installera om. eller googla fram ett svar 😄

Jag hade installerat om på studs om jag hade haft skivan men det har jag inte. En polare instalerade det för mig för ett bra tag sedan och nu har han flyttat. Googla har jag gjort men jag vet inte riktigt hur jag skall söka för att få fram "rätt" svar,.. finns ju en miljon saker om EZD. Jag har försökt men inte hittat någon som stämmer med mitt krux.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJScat (oregistrerad)

Där ser man!!! Det är alltid någon som har haft kruxet tidigare. En lösning på detta problem är;

"Typ samma grej har hänt mig fast med Kontakt. Den bara försvann och det stod att den var aktiv. Samma sak om man startade om programmet/datorn. Lösningen var att ta bort alla filer i Cubase Application Data Folder och sen starta Cubase igen. Då läser den in allt på nytt som om det var första gången man startade Cubase och det funkade. Nu var ju det med en VST-plugin men det är kanske värt ett försök?"

Det funkade för mig även om det kändes olustigt att ta bort Alla filer.

Nu är det som det ska igen,.. Tack alla för inputen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...