Jump to content
Annons

Är det nya iMacar på G?


Rawbert

Recommended Posts

Annons
Imac i5 finns väl c:a 19 000:-

Jo det finns det.... men den billigaste iMacen (den jag ska köpa) kostar ju 11495:- rätt stor skillnad

Och är det så att den modellen blir i5 om några månader kan det ju vara värt att vänta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det finns det.... men den billigaste iMacen (den jag ska köpa) kostar ju 11495:- rätt stor skillnad

Och är det så att den modellen blir i5 om några månader kan det ju vara värt att vänta

Med det tänket kommer du aldrig köpa en dator. Det är ju självklart att nästa generations processorer kommer in i de billigaste Macarna, när de är tillräckligt billiga och utvecklingen gått vidare. I april 2008 kom en iMac i 24" som hade Core 2 Duo i 3,06GHz, nu är det processorn i minsta modellen. Så inom två år kommer det säkert finnas en i5 eller i7 i minsta modellen av iMac...

Personligen tror jag inte nästa iteration av iMac kommer vara en stor förändring, men man vet aldrig med Apple. Ibland blir man besviken och ibland blir man överraskad. Så om du behöver en ny dator, köp då en.

Det enda jag inte skulle rekommendera dig att köpa nu är en iPhone, då det garanterat kommer en ny i sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu bestämmer sig för att vänta så finns det väl andra saker som skulle göra större skillnad än ett hopp från C2D 3,06 till i5...

SSD och USB 3.0 t.ex...

Sitter med samma fundering om iMac som TS. Tror inte på SSD eller USB3.0 än på ett tag, men det har faktiskt ryktats om touch-screen på iMacar, och det skulle ju vara coolt och kanske t.o.m. användbart. Så jag kvar på min gnissliga slöa PC ett tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med samma fundering om iMac som TS. Tror inte på SSD eller USB3.0 än på ett tag, men det har faktiskt ryktats om touch-screen på iMacar, och det skulle ju vara coolt och kanske t.o.m. användbart. Så jag kvar på min gnissliga slöa PC ett tag till.

Det finns ett annat problem angående i5/i7 (Quad) och det är effekten. 95W i en 21,5 tums iMac kan bli svettigt. Jag har för mig jag läste någonstans att fördelen med 27":arna är just det att man lättare kan få bort värmen och där går det uppenbarligen att ha 95W proppar. Så det är också ett problem som måste lösas. Man skulle ju kunna stoppa i en i5-Duo eller nåt kanske 😉

Jag tror dock att man skulle få en större prestandavinst med en SSD än en i5-duo och skulle bli rätt förvånad om det ialla fall inte finns som tillval i nästa generations iMacs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det tänket kommer du aldrig köpa en dator. Det är ju självklart att nästa generations processorer kommer in i de billigaste Macarna, när de är tillräckligt billiga och utvecklingen gått vidare. I april 2008 kom en iMac i 24" som hade Core 2 Duo i 3,06GHz, nu är det processorn i minsta modellen. Så inom två år kommer det säkert finnas en i5 eller i7 i minsta modellen av iMac...

Personligen tror jag inte nästa iteration av iMac kommer vara en stor förändring, men man vet aldrig med Apple. Ibland blir man besviken och ibland blir man överraskad. Så om du behöver en ny dator, köp då en.

Det enda jag inte skulle rekommendera dig att köpa nu är en iPhone, då det garanterat kommer en ny i sommar.

Men du måste hålla med om att lönsamheten att köpa en core 2 duo-mac är ganska liten, om det dagen efter släpps en uppdatering med i5-propp för samma pengar. Lönsamhetskurvan är formad som en sågtandsvåg där lönsamheten faller mot sitt minimum efter varje uppdatering där den åter skjuter i höjden. Så det finns ett stort förnuft att kolla upp om det är uppdaterade varianter på väg innan man handlar. Detta vet såklart företagen om, och de vet även om att kunderna vet om det - så de höjer priserna på produkten just vid startskottet och trappar därefter succesivt ner priset allt eftersom efterfrågan minskar - allt för att få ut maximal försäljning. Jag tror dock att just Apple är lite mer konsistenta i sin prissättning än vad företag är rent generellt sett.

Skillnaden mellan att handla i rätt tid eller inte kan bli så stor som att man antingen sitter med en produkt som håller i ett par generationer eller en produkt som är på gränsen till utdaterad redan när man köpte den.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Med det tänket kommer du aldrig köpa en dator. Det är ju självklart att nästa generations processorer kommer in i de billigaste Macarna, när de är tillräckligt billiga och utvecklingen gått vidare. I april 2008 kom en iMac i 24" som hade Core 2 Duo i 3,06GHz, nu är det processorn i minsta modellen. Så inom två år kommer det säkert finnas en i5 eller i7 i minsta modellen av iMac...

Personligen tror jag inte nästa iteration av iMac kommer vara en stor förändring, men man vet aldrig med Apple. Ibland blir man besviken och ibland blir man överraskad. Så om du behöver en ny dator, köp då en.

Det enda jag inte skulle rekommendera dig att köpa nu är en iPhone, då det garanterat kommer en ny i sommar.

Nah har väl kanske inte riktigt det tänket... jag har ju inte sagt att jag ska vänta på att den ultimata macen kommer ut... utan det är ju just det att det skulle vara surt att köpa en nu och sedan att det kommer uppgrades nästa månad...

Inom två år förstår ju jag också att nåt nytt har kommit och jag skulle ju inte vänta så länge.. men säg att det kommer en ny modell inom 2-3 månader så tycker jag att det kan vara värt att vänta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nah har väl kanske inte riktigt det tänket... jag har ju inte sagt att jag ska vänta på att den ultimata macen kommer ut... utan det är ju just det att det skulle vara surt att köpa en nu och sedan att det kommer uppgrades nästa månad...

Inom två år förstår ju jag också att nåt nytt har kommit och jag skulle ju inte vänta så länge.. men säg att det kommer en ny modell inom 2-3 månader så tycker jag att det kan vara värt att vänta

Det kommer det garanterat att göra. Jag själv sparar pengar för att köpa nästa generations i7 iMac. Någon gång juli - september gissar jag blir det ett släpp av de nya, och då har man även fått tillbaka de goa skattepengarna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...