Jump to content
Annons

Ryggproblem av gitarrspelande


phantasia

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat en hel del akustisk gitarr senaste halvåret, ofta flera timmar varje dag. Jag har mer eller mindre suttit i sängen och spelat varje gång och jag tror detta är den huvudsakliga anledningen till att jag fått mer och mer ont i ryggen. Jag skriver här så att ni kan dela med er av de bästa positionerna för att spela akustisk gitarr, främst då med tanke på ryggen... Jag har hört att man kan använda sig av en fotpall på något sätt, eller en såndär gitarrupphöjande sak att sätta i knät.

Tack för hjälpen!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Framförallt ska du sitta med rak rygg. Sitta i en låt säng är ganska jobbigt för kroppen också. Du ska nog helst sitta på en stol/pall, så knät är ungefär 90 graders vinkel och ryggen ska vara helt rak.

Link to comment
Dela på andra sajter

classical-guitar-playing-position.jpg

Den här bilden visar ganska bra hur man BORDE sitta. Faktum är väl att väldigt få gör det. Jag sitter i den typen av position när jag spelar klassiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

classical-guitar-playing-position.jpg

Den här bilden visar ganska bra hur man BORDE sitta. Faktum är väl att väldigt få gör det. Jag sitter i den typen av position när jag spelar klassiskt.

Hmm... Jag spelar inte klassisk så den där stilen skulle nog inte passa ;p.

Men något att höja upp gitarren, kan det vara något?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60049739

Denna stol använder jag när jag spelar gitarr, man kan sitta med fötterna på själva stolens fotstöd. Jag tycker jag får en bra ställning och slipper ont i rygg och nacke. Den är 90cm hög, vilket är ganska högt, men jag som är lång sitter riktigt bra på en sådan. Alternativet är som sagt vanlig stol + fotpall.

uj ...detta var mitt 1000:e inlägg, fett! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60049739

Denna stol använder jag när jag spelar gitarr, man kan sitta med fötterna på själva stolens fotstöd. Jag tycker jag får en bra ställning och slipper ont i rygg och nacke. Den är 90cm hög, vilket är ganska högt, men jag som är lång sitter riktigt bra på en sådan. Alternativet är som sagt vanlig stol + fotpall.

uj ...detta var mitt 1000:e inlägg, fett! 🤪

Ditt 1000:e inlägg var mkt bra.

Hur lång är du? Jag är också ganska lång 187 cm.

Kan en såndan här pall vara något annars, som sungha sitter på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt 1000:e inlägg var mkt bra.

Hur lång är du? Jag är också ganska lång 187 cm.

Kan en såndan här pall vara något annars, som sungha sitter på.

jag är 185cm, sitter skönt på en lite högre stol. Pallarna i videon funkar nog oxå, tycker att den biten som dom lutar foten mot sitter lite väl högt bara :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta när man sitter och tragglar med att lära sig saker, skapa eller bara spelar så spänner man muskler som man inte behöver spänna. Ofta så har vi lagt till någon "dum" spänning i ryggen som vi inte alls behöver och detta är vi omedvetna om. Försök att intressera dig för din rygg när du spelar, var är det du spänner dig, måste du spänna dig där, vilka tillfällen i spelandet spänner du mest osv? Detta är oftast ett jobbigt arbete som kan ta en del energi, speciellt i början. Men sen när du börjar hitta ställena och börjar kunna slappna av lite så kommer det troligtvis vara det bästa du har gjort för ditt spelande, skapande. För att kunna göra detta så hjälper givetvis en bra ställning, tänk också på att kanske stanna upp ibland, stäck och rör på dig lite. Kommer du inte ihåg det, så ställ en klocka varje timma eller något liknande.

Timmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...