Jump to content
Annons

Abbey Road RS124 review


Gäst

Recommended Posts

Tänkte att det kanske finns intresse här så jag postar ifall nån funderat på att investera i Abbeys nya RS124 kompressor plug.

Den e märklig, snygg som tusan med ett sound gräddigt som få 😆

Länk för den som är intresserad

Nån annan som skaffat den eller funderar på att eller bara test kört. Skulle vara kul att höra era åsikter, vad tycker ni?

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag blev lite provocerad av deras Logic-Exempel så jag byggde mitt egna för att emulera:

60070B on drum-bus with about 5dB gain reduction

Är jag helt ute och cyklar? Lurar mina Koss PortaPro mig? Eller ger Logic-kompressorn ifrån sig ett jämlikt resultat?

Kunde tyvärr inte ladda upp en .wav (för stor) en mp3:a på 320 kbit får duga. Sabbar lite poängen, menmen 🤪

så här är en skärmavbildning av compressor-inställningarna.

post-23598-1273423569_thumb.png

Comp___Comp.mp3

3.2.1... Fight 🥰

Redigerat av Bo Fransson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det verkar vara en intressant kompressor! Gillar speciellt att man "måste" lyssna sig till hur det låter och inte kan förlita sig på mätarna, då de inte fungerar alls som moderna kompressorer.

Återkommer när jag fått lyckan att testa den.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag helt ute och cyklar? Lurar mina Koss PortaPro mig? Eller ger Logic-kompressorn ifrån sig ett jämlikt resultat?

Det låter som att du fått med lite mer av transienterna med logickompressorn. Annars tycker jag det var likt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev lite provocerad av deras Logic-Exempel så jag byggde mitt egna för att emulera:

60070B on drum-bus with about 5dB gain reduction

Det var alltså av mig som du blev provocerad då 😆 för det är alltså jag är bakom gtlounge.net. Inget illa sakt om Logic kompressorn som absolut är en av de bättre kompressorerna som kommer med från början i olika DAW (enligt mig iaf). Den är dock ett bra exempel att jämföra mot eftersom den finns i mångas ägo och är så mångsidig. Använde den också som motståndare när jag reviewade Elysias mpressor.

Är jag helt ute och cyklar? Lurar mina Koss PortaPro mig? Eller ger Logic-kompressorn ifrån sig ett jämlikt resultat?

Kunde tyvärr inte ladda upp en .wav (för stor) en mp3:a på 320 kbit får duga. Sabbar lite poängen, menmen 😛

så här är en skärmavbildning av compressor-inställningarna.

post-23598-1273423569_thumb.png

Comp___Comp.mp3

3.2.1... Fight 😳

Håller med Joahime, visst har du kommit rätt nära! 😳 Men det fantastiska SuperFuse som RS124:an hr gick åtminstone inte för mig att efterlikna lika bra. Tänkt också på att RS124 är en opto kompressor, du kanske skulle kunna komma ännu närmare genom att använda opto istället för vca circuit... you never know 😄

Yllet, jepp! det är riktigt kul att få vrida på nåt som dels faktiskt ser ut som en riktigt vintage kompressor (tycker det är en av det grafiskt bäst gjorda pluggarna, ifall man nu ska bry sig om sånt) och sedan att man inte har exakta värden på parametrarna. Jag lämnar ofta själv och skruva alltför länge och kollar på värden istället för att lyssna. Men det finns säkert de som bara blir störda av att man inte visuellt vet exakt vad man håller på med också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Joahime, visst har du kommit rätt nära! 🙂 Men det fantastiska SuperFuse som RS124:an hr gick åtminstone inte för mig att efterlikna lika bra. Tänkt också på att RS124 är en opto kompressor, du kanske skulle kunna komma ännu närmare genom att använda opto istället för vca circuit... you never know 😳

Provade opton faktiskt men tyckte inte att det blev närmare (konstigt nog) 😕 kan ha varit polarna att skrek på cricketen som sabbade fokusen 😮

Och ja visst är SuperFuse episk! extrem, men väldans cool 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...