Jump to content
Annons

Delay när jag spelar in?


illerrre

Recommended Posts

Använder sonar 8, men vet egentligen inte om det är där problemet ligger.

När jag spelar in så blir det en viss delay. Jag hamnar alltså i otakt med beatet. För att hamna i takt så måste jag flytta hela spåret en viss bit. Någon som vet varför och hur jag åtgärdar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och en lösning är?

Här finns ej längre några lösningar. Bara länkar. Vi ska sluta posta ny frågor!

Ni får förlåta min dåliga humor. Dammsug forumet på ideer, alternativt ange signalkedjan i detalj så kanske

någon kan hjälpa dig. Dubbelkolla kompatibilitet mellan samtliga komponenter (ljudkort-moderkort etc.).

Kolla inställnigar, buffertstorlekar, sample rates etc.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder sonar 8, men vet egentligen inte om det är där problemet ligger.

När jag spelar in så blir det en viss delay. Jag hamnar alltså i otakt med beatet. För att hamna i takt så måste jag flytta hela spåret en viss bit. Någon som vet varför och hur jag åtgärdar?

menar du att du hör dig själv som ett delay i medhörningen medan du spelar in

eller menar du att filen som bildas när du spelat in ligger fel i synk

om det är det första så har du för hög latency och den måste du sänka om det går

alternativt använda direct monitoring på ljudkortet och stänga av programmets monitoring

om det är det andra så är det troligtvis ett kommunikationsproblem mellan ljudkort och program

du måste skriva mer för att vi ska förstå

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att du hör dig själv som ett delay i medhörningen medan du spelar in

eller menar du att filen som bildas när du spelat in ligger fel i synk

om det är det första så har du för hög latency och den måste du sänka om det går

alternativt använda direct monitoring på ljudkortet och stänga av programmets monitoring

om det är det andra så är det troligtvis ett kommunikationsproblem mellan ljudkort och program

du måste skriva mer för att vi ska förstå

Det är det andra. Jag vet inte vad jag ska skriva så ni får ställa frågor som jag isåfall kan försöka besvara. Är inte direkt hemma på alla termer och vad ni behöver för information och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det andra. Jag vet inte vad jag ska skriva så ni får ställa frågor som jag isåfall kan försöka besvara. Är inte direkt hemma på alla termer och vad ni behöver för information och så.

Du har förmodligen för hög fördröjning (latency). I t ex logic finns det en "latency" knapp som man brukar kunna rätta till eventuell latency med. Kolla om du hittar något liknande i sonar! Vad har du för ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det andra. Jag vet inte vad jag ska skriva så ni får ställa frågor som jag isåfall kan försöka besvara. Är inte direkt hemma på alla termer och vad ni behöver för information och så.

http://forum.recordingreview.com/f38/audio...ecording-27373/

tyvärr kan jag inte sonar men man måste veta vilken version av sonar, os, kanske dator, drivrutiner mm och helt klart vilket ljudkort!!!

Du har förmodligen för hög fördröjning (latency). I t ex logic finns det en "latency" knapp som man brukar kunna rätta till eventuell latency med. Kolla om du hittar något liknande i sonar! Vad har du för ljudkort?

även om man spelar in med hög latency ska audiofilen hamna rätt så att ha hög latency är inget problem om allt är rätt

däremot irriterande

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

http://forum.recordingreview.com/f38/audio...ecording-27373/

tyvärr kan jag inte sonar men man måste veta vilken version av sonar, os, kanske dator, drivrutiner mm och helt klart vilket ljudkort!!!

även om man spelar in med hög latency ska audiofilen hamna rätt så att ha hög latency är inget problem om allt är rätt

däremot irriterande

Sonar 8, eridol m16. Kommer med fullständig info när jag kommer hem ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det andra. Jag vet inte vad jag ska skriva så ni får ställa frågor som jag isåfall kan försöka besvara. Är inte direkt hemma på alla termer och vad ni behöver för information och så.

ligger det inspelade materialet på rätt plats eller är det förskjutet när du tittar på det

har du effekter på spåret

har det någonsin funktionerat

testat asio4all istället för att se om det är problem med drivrutinen

har du rätt drivrutiner till ditt OS

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ligger det inspelade materialet på rätt plats eller är det förskjutet när du tittar på det

har du effekter på spåret

har det någonsin funktionerat

testat asio4all istället för att se om det är problem med drivrutinen

har du rätt drivrutiner till ditt OS

Det vet jag inte om jag kan se då förskjutningen kanske handlar om runt 0,5 sekunder. Ska se om det går att se.

Har inga effekter på spåret.

På min gamla dator (som var sämre) fungerade det felfritt. Denna datorn är helt ny (en vecka gammal) och det strulade från början.

Var ska jag ändra till asio4all?

datorn är som sagt nyinköpt så har fel drivrutiner är det illa. Kör windows 7 om jag inte nämnt det och om det har någon betydelse.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Var ska jag ändra till asio4all?

skit i asio4all

du ska skaffa rätt drivrutiner till ditt ljudkort för w7

sen ska du kolla vilka drivrutiner som sonar funkar bäst med

så ska du också kolla vilka möjligheter att köra din monitorlyssning direkt i ditt ljudkort istället för genom programmet

här kan ju claes å alla glada förespråkare för "ingen mixer utan kör direkt in i ljudkortet" förklara hur du ska göra - för det är ju en baggis enl dom

Link to comment
Dela på andra sajter

skit i asio4all

du ska skaffa rätt drivrutiner till ditt ljudkort för w7

sen ska du kolla vilka drivrutiner som sonar funkar bäst med

så ska du också kolla vilka möjligheter att köra din monitorlyssning direkt i ditt ljudkort istället för genom programmet

här kan ju claes å alla glada förespråkare för "ingen mixer utan kör direkt in i ljudkortet" förklara hur du ska göra - för det är ju en baggis enl dom

om han har rätt drivrutiner och det inte funkar då testar man alltid asio4all när man felsöker

för att kunna utesluta problem

m 16 är ju ett mixerbord med ljudkort så det borde inte vara något problem med medhörningen här

det är det inspelade materialet som inte hamnar sync om jag fattat rätt

och det vanligaste orsaken till det är att programmet får fel information om latencyn från ljudkortet och placerar audio på fel ställe

om man har ett ljudkort med direct monitoring så är det inget problem att spela in med hög latency

problemet kanske är att ljudkortet och sonar inte jobbar med samma klocka eller samplingsfrekvens eller bitdjup

har aldrig uppfattat att claes skulle rekommendera annat än direct monitoring och då krävs ingen mixer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag inte om jag kan se då förskjutningen kanske handlar om runt 0,5 sekunder. Ska se om det går att se.

Ett exakt sätt att mäta är att göra en loopbackinspelning, sätt ett lajnkabel mellan in-och utgångarna på ditt ljudkort och spela in en gammal kanal på en ny kanal (ja du hajar).

Sen är det bara att identifiera samma transient i båda spåren och mäta tiden mellan dem. Det skall vara noll-förskjutning (ja alltså 0 ms), Sonar har sedan version 6 kompensation för den fördröjning ljudkortet (av naturen) förorsakar.

0.5 sek är galet.

När det gäller asioforall så håller jag med DP, Sonar och Edirol har i princip samma pappa och rockar bra med windows, så några andra drivrutiner än Edirols egna ska inte behövas. Du tankar hem drivrutinen från ljudkortets hemsida. Iofs har jag ingen koll alls på windows7, men iallafall.

Genom åren har det funnits skilda erfarenheter huruvida WDM- eller ASIO-drivrutiner funkar bäst i Sonar, själv kör jag på ASIO med gott resultat.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste också flika in att jag hellre kör med ASIO-drivrutiner än WDM. Även om båda är låglatency och sistnämnda rent tekniskt borde funka bra med SONAR upplevde jag ett lätt pop varannan minut (e.d) när jag använde WDM. Så icke med ASIO. Har SONAR och Edirol-kort f.ö.

Link to comment
Dela på andra sajter

skit i asio4all

+1

Strunta i Asio4all utan använd den senaste drivrutinen till ditt ljudkort och framförallt; se till att du verkligen ställer in rätt drivrutin i ditt inspelningsprogram! Läs manualen till ditt ljudkort och lär dig hur du ställer in buffrarna (som påverkar latencyn, d v s fördröjningen).

Mer info om allt detta hittar du i massor av trådar som redan länkats till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag har kvar manualen till mitt ljudkort...

Lite mer info iaf.

När allt fungerade perfekt

Dator: 3ghz, 2gig ram, edirol m16. Windows XP. En tidig version av Sonar.

Nu med delay: 2,5 ghz (dual core), 4gig ram, windows 7. Sonar 8.

Ska tanka ner de senaste drivrutinerna för ljudkortet till windows 7 och se om så hjälper.

För att förtydliga problemet så kan jag dra ett väldigt förtydligande exempel. Jag spelar in första versen på första spåret. Jag ska sedan spela in versen igen på ett annat spår, med rösten från det gamla i hörlurarna. Rösten från det gamla spåret och jag är i synk när det spelas in, men när jag lyssnar på det efteråt så är vi inte synkade. 0,5 sekunder kanske var överdrivet, men det är tillräckligt mycket för att låta helt förjävligt. Inget chorus sound alltså utan rent åt helvete. Märkte nu när jag kollade att det under inspelningen så hackar det fram när man kollar på spåret. Tänk att man håller inne en bokstav på tangentbordet t.ex. j. Då flyter det på jjjjjjjjjjjjjjj. Det är väl så det borde vara i programmet också? Istället hackar det fram och det kommer i kluster likt om man skulle hållt inne j det sett utt jjjj-jjjj-jjjj-jjjj. Alltså en hel rad bara dyker upp helt plötsligt. Den hoppar liksom fram istället för att flyta fram... Hoppas det inte låter för rörigt vet inte riktigt hur jag ska förklara hehe.

Det där med loopbackinställning och så förstår jag inte ett dyft av, tyvärr. Ska något sådant kunna genomföras så är det nog en steg för steg guide som gäller tillsammans med ordförklaring. Så grön är jag på området även om jag har gjort musik i 1½ år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med loopbackinställning och så förstår jag inte ett dyft av, tyvärr. Ska något sådant kunna genomföras så är det nog en steg för steg guide som gäller tillsammans med ordförklaring. Så grön är jag på området även om jag har gjort musik i 1½ år.

svaret som jag länkade till ovan tar upp precis detta med loop-inspelning

han har även lagt upp en video så det är väldigt enkelt att följa och hur du rättar till problemet

när du räknat ut hur mycket fel ditt audio hamnar så kan du ändra det manuellt i audio options - record latency adjustment

men innan du gör det ska du ju klart ha laddat ner den senaste drivrutinen och använda den i sonar

edit: http://forum.recordingreview.com/f38/audio...373/#post181874

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

om han har rätt drivrutiner och det inte funkar då testar man alltid asio4all när man felsöker
vilka "man" då?

om han har rätt drivrutiner sitter inte problemet i drivrutinerna utan i nån inställning nånstans

här finns rätt drivrutiner: http://www.roland.com/products/en/_support...?PRODUCT=M-16DX

och som gilbert säger så kolla buffertvärden å andra inställningar

använder du asio eller wdm inställningarna? vad är det för buffert å latency värden?

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka "man" då?

om han har rätt drivrutiner sitter inte problemet i drivrutinerna utan i nån inställning nånstans

"man" är nog alla intelligenta varelse som försöker ta reda på varför sitt system inte fungerar

det är fullt möjligt att de senaste drivrutinerna inte funkar optimalt, att systemet kraschar eller skickar fel information eller något helt annat

man kan även testa äldre drivrutiner från tillverkaren

asio4all kan i undantagfall fungera mer stabilt även om latencyn troligen blir högre och att man förlorar andra funktioner i ljudkortet

Link to comment
Dela på andra sajter

får man reda på det då?

om audio hamnar rätt med asio4all så är det troligen knas med originaldrivrutinen

om båda har samma eller olika fel är det kanske ett fel i ljudkortets hårdvara eller inställningar i programmet

det finns många möjligheter beroende på resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske är ointelligent (enl. vissa ...) men att blanda in Asio4all i soppan känns ganska onödigt då det finns riktiga ASIO-drivisar till detta kort.

speciellt med tanke på att roland äger båda å skickar med sonar le på köpet

om audio hamnar rätt med asio4all så är det troligen knas med originaldrivrutinen

behöver det inte alls vara

vi vet inte om han använder asio

vi vet inte om han använder wdm

vi vet inte om han har senaste versionen av sonar som är uppe i 8.5.3 nu

vi vet inte om han har rätt buffervärden

vi vet inte om har nån som helst koll på detta

och du föreslår asio4all för att det troligen är fel på orginaldrivrutinerna?

jag föreslår att kika igenom detta först: http://cms.rolandus.com/assets/media/pdf/M16DXWS08.pdf

asio4all kan i undantagfall fungera mer stabilt även om latencyn troligen blir högre och att man förlorar andra funktioner i ljudkortet

låuter jue kanoun döh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade rätt drivrutiner. Jag kan endast köra MME (32 bit). Varken WDM, ASIO eller WASAPI. Jag vet dock inte varför. Kan detta vara problemet?

ASIO eller i nödfall WDM är det du vill använda. MME är inte rätt drivrutin (då du får mycket latency med denna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ASIO eller i nödfall WDM är det du vill använda. MME är inte rätt drivrutin (då du får mycket latency med denna).

Då till nästa problem. Varför kan jag inte använda WDM eller ASIO? När jag ändrar till WDM och kör testet så är det några som är unavailable men de som är viktigast (tror jag?) 44100 hz och 48000 hz står det "channels: 1, 2 ---bits--- ---ok---" på. Men då ser jag vid spåren att den har ändrat till datorns interna ljudkort, vilket jag ej vill använda.

Fast nu testade jag ASIO och fick det till att fungera och utan delay.

Men jag märkte att jag kan inte spela in med asio på den låt som jag använt mme på. Stämmer detta?

Det gör väl inte så mycket iofs då jag ansåg den vara färdig.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du laddat hem rätt drivrutin (vilket operativ kör du)?

Läs min edit, fick rätt på det nu.

WDM vet jag inte varför jag inte får det att fungera då det ändras till mitt interna ljudkort istället.

ASIO fick jag till att fungera och det har nog fungerat hela tiden bara det att när jag spelade in första låten så har jag använt mig av MME 32bit och sen när jag bytte till ASIO så har jag försökt spela in på samma låt som jag använt MME 32bit på och då fått ett felmedelande. Men jag testade att spela in på en helt ny låt nu och det verkar fungera felfritt.

Så tack till alla I guess:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...