Jump to content
Annons

Datorn hänger sig!


bergis

Recommended Posts

Hoppas att det är på rätt ställe jag skriver nu.. Men jag har nyligen införskaffat mig en Mbox. Den fungerar bra när jag använder den MEN datorn har börjat att hänga sig lite för mycket sen dess. Den gör det även när mboxen är urkopplad.

Är det någon som kan nåt om sånt här? Hur kollar man om det är någon drivrutin som krockar och åstakommer det här jävligt jobbiga problemet? Min dator är kanske inte värdens bästa men den ska räcka.. Kör en bärbar Compaq med 384mb i ram och XP Home edition..

/Pontus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaret!

Jag vill bara nämna att datorn UPPFÖR SIG LIKADANT när mboxen INTE ÄR IKOPPLAD i datorn!

Men det verkar som om jag har något slags via chip i min dator. Kan man gå runt det på något sätt eller är det bara att byta dator som gäller? Skulle vara väldigt tacksam för svar då nästan hela min budget gick åt till att köpa Mboxen, det är på gränsen till at jag kan köpa en ny dator också...

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Min dator är en bärbar Compaq presario med AMD Duron på 900 mhtz, 384 mb minne. Jag har en Edirol PCR-30 usb klaviatur men den är dock inte inkopplad hela tiden. Datorn kanske inte är det vassaste men den stånkar på.

Kan det vara drivrutinerna som stör mitt windows eller krockar med något annat programs filer? Jag kanske upprepar mig, ledsen för det..

Jag kan jobba med datorn flera timmar ibland, men så helt plötsigt hänger den sig, startar om datorn och då kan det hända igen efter bara någon minut. /pontus.

Link to comment
Dela på andra sajter

e de bara i sequencern den gör de.. lr även i windows?

isfåfall kan de ha me värmen i processorn att göra... min gamla frös ibland när ja överbelastade den... de visade sej vara kombination av för hög processor-frekvens och dammig fläkt... testade o rikta bordsfläkten mot den o de hjälpte 😉

fast iofs kör du laptop.. men kolla ifall fläkten på sidan eller där bak snurrar som den ska o itne lägger av lr saktar in...

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

Amd Duron e inte officellt stödd för mbox, men det borde funka ändå.

Prova att ominstallera XP, formatera helst om hårdisken innan, sen lägga på SP1 och alla uppdateringar. Sen installera Protools och mbox drivern. Funkar inte detta så har du nog en burk som inte funkar med Mbox...Digidesign prylar är vädligt känsliga för vad man har för dator tyvärr..

/mikee

Redigerat av mikee
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det verkar som om jag har något slags via chip i min dator. Kan man gå runt det på något sätt eller är det bara att byta dator som gäller? Skulle vara väldigt tacksam för svar då nästan hela min budget gick åt till att köpa Mboxen, det är på gränsen till at jag kan köpa en ny dator också...

Har du en av intels prossesorer (pentium,celron) så skulle jag starkt rekomendera att du bytte moderkort. Det är nästan ingen av intels prossesorer som funkar bra med via chipet när du använder ljudaplikationer. Det är inte alls så svårt som det låter, gör du det själv så går det på 500-1500. Måste du däremot anlita en datorfirma för att göra det kan du lika gärna byta dator det är "bajs dyrt".

Har du AMD är jag lite mer osäker. Skicka ett mail till digis suport.

Jag har en teori till. Testa att ominstalera M-boxen och läs noga igenom hur du skall göra först. Det är nämligen inte alls som man är van vid om man instalerat annan hård vara. Gjörde nämligen själv ett mistag vid min installtion av digi 002 racket som jag har och detta resulterade i ett liknande problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...