Jump to content
Annons

Analysera röst från olika inspelningar


TerraSoul

Recommended Posts

Hej!

Jag har sökt runt på nätet och här men hittar tyvärr ingen info alls om ämnet, eller lite information som jag tyvärr inte förstår. Ganska löjlig frågeställning.

Jag undrar helt enkelt om det är möjligt att kolla om två inspelade röster kommer från samma person? Kvalitén på inspelningarna är ganska vag kan man säga, och åldern mellan dessa är tyvärr flera flera år. Är det något man kan göra själv som lekman med lite grundläggande kunskap om akustik och ljudteknik göra i nån mjukvara? eller är det bara kriminaltekniker som har teknologin och kompetensen för detta?

Är röster så unika egentligen?

Låt mig gissa att en röst byggs upp av massa övertoner precis som instrument som ger dess identitet?

Ja, går de att matcha lika säkert som som DNA typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Man har börjat använda rösten för att identifiera sig.

Tror man talar om ca 26-28 olika karakteristiska ljud som utgör ditt röstavtryck.

Teoretiskt kan jag tänka mig att det går identifiera, det är dock inga hemmapulare grejer vi pratar om.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ett dugg på att man frekvensmässigt särskilja en röst då varje sångare i pricip har en ny röst varje dag. Desutom växlar den under dagens lopp.

Att man kan sjunga lägre på morgonen etc. Saker som ålder, alergier och vanliga bakfyllor och förkylningar förändrar röstens frekvenspektra.

Desutom finns det miljoner sätt att förvränga sin röst så jag tror inte på någon enkel lösning.

Däremot om det är som drloop säger med röst identifiering så tror jag mer att sådan teknik har att göra med hur man säger saker än faktiskt frekvensomfång. Jag har haft fel förr så jag kan ha det igen.

Tibetansk strupsång är svaret på hur mycket man kan förändra ett röstspektra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Desutom växlar den under dagens lopp.

Att man kan sjunga lägre på morgonen etc.

Menar du lägre i frekvens?

Varför är det så?

Beror det på att stämbanden är avslappnade efter sömnen?

Och varför är de generellt mer spända sedan i så fall under dagen?

Borde de inte kunna slappna av dag- och kvällstid mellan prat, till samma djupa avspända läge de har på morgonen?

Det borde gå att träna sig till genom avslappning.

Och ålder, vad är det som gör att rösten ändras över tid?

Tunnare stämband får man har jag läst mig till pga minskad muskelmassa i stämbanden,

men då borde äldres röster bli högre i frekvens. Men det kanske kompenseras av tjockare

slemhinna utanpå dessa stämbandsmuskler?

Är inte rösten generellt mörkare om man är 55 jfr med 20?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...