Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har spelat in kastanjetter pÄ en lÄt. En poplÄt, inte flamenco. Den kommer bara in dÄ och dÄ, som ett litet snÀrt. Men hur jag Àn gör fÄr jag inte till det i mixen. NÀr jag drar ner pÄ reverbet lÄter det som om nÄgon "knÀcker" fingrarna. Om jag drar upp pÄ reverbet sÄ försvinner snÀrt effekten och det blir gröt.

Jag vill fÄ till det som pÄ den hÀr lÄten (första gÄngen vid 0:13):

http://www.youtube.com/watch?v=-TTWUEIBDVc

NÄgon som har tips?!

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Jag hade provat att lÀgga en handklapp med mycket reverb samtidigt som sista kastanjettklicket. Eventuellt automatisera upp volymen pÄ kastanjettreverbet medan den spelar ocksÄ. Kanske kan va nÄt?

• 2 veckor senare...
Postat

Det lÄter som att Jonahan Johansson har anvÀnt ett lÄngt plÄtliknande reverb. Sedan Àr kastanjetten hÄrt komprimerad ocksÄ.

Om du jobbar Ät det hÄllet och den trots det sticker ut pÄ den dÀr fingerknÀckande sÀttet, pröva att skÀra lite topp med ett shelvingfilter eller kanske ett lÄgpass.

Postat
Det lÄter som att Jonahan Johansson har anvÀnt ett lÄngt plÄtliknande reverb. Sedan Àr kastanjetten hÄrt komprimerad ocksÄ.

Om du jobbar Ät det hÄllet och den trots det sticker ut pÄ den dÀr fingerknÀckande sÀttet, pröva att skÀra lite topp med ett shelvingfilter eller kanske ett lÄgpass.

Tack för tipsen! Ska testa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.