Jump to content
Annons

mix

BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Sitter och lyssnar på en snutt av en låt som jag meckat med/håller på att göra/skriva och jag inser ju att jag faktiskt gillar hur det låter ljudmässigt alltså och tror att det faktiskt kommer att låta helt ok när sången ligger där och den är klar. Problemet är ju att det förmodligen ligger så ända in i norden långt ifrån det som normalt sett anses vara bra och då blir min fråga måste man alltid jämföra och sikta på musikindustri/proffs läget när det gäller mixar. Jag har ett intryck av att risken är att man per automatik inte blir tagen på allvar på ställen som det här och liknande om man inte gör det.

Jag kan villigt erkänna att jag kan vara slarvig och ofta nästan alltid skyndar mig igenom den processen och mer fokuserar på att få till nån slags låt som jag tycker duger ok, låtmässigt då alltså. Jag tar bort lite låg bas där nere efter vad jag tycker låten behöver men inte alltid ens på alla kanaler, sätter nivåer skapligt ok, panorerar och sen på mastringpluggen i Logic och väljer Broadcast preseten och vrider till det på den, klart 🙂 .

Sen är jag lite allergisk mot dom där ljudidealen där det inte ens hörs att det är spelat på riktigt utan som att nån utomjording lirat så rent och snyggt att inte ett enda missljud finns så långt örat når. Jag gissar oxå att konsumenten mera lyssnar på låtar än ljudkvalite och det kanske framför allt är folk som håller på med musikskapande som lyssnar på mix mastring och sånt.

Jag menar inte att det ska slarvas eller tas genvägar men vad vinner man med att en låt är bättre mixad än själva låten i sig är? Jag vill nog hävda att man kan få till nåt som blir lite mera spännande med lite mysko inte så välseparerad ljudbild med lite väl våta effekter med en låt som kanske inte är världens bästa från början.

Sen finns det ju ändå om man ska vara ärlig (jag menar det finns faktiskt en gräns) oxå rätt kassa proffslåtar både när det gäller framförande, arr och själva låten i sig som är producerade aldrig så proffsigt. Typ lite det går visst att polera en bajskorv och i dagsläget ännu lättare än förr men inte ens ett gott hantverk kan dölja att låten är kass. Men dom görs ändå och släpps!

Det för ju inte heller hantverket framåt speciellt mycket om man säger så.

Annons
Postat

Helt rätt. Man mixar för att nå ett resultat som man själv tycker om. Är man själv nöjd så är det allt som räknas. Ska man hålla på och tänka på "konsumenterna" så kan man ju lika gärna ringa Max Martin direkt så slipper man göra så mycket själv.

Postat

Jo men visst är det väl så, kan nog bara hålla med.

Postat (redigerat)

Jag kan tycka att det finns allt för många ljudnördar på sådana här ställen. Det är som om rattandet av ljud är viktigare än musiken i sig. Det finns jävligt många som är duktiga på ljudbild och teknik, men som saknar känsla och hjärta helt och hållet. Har hört riktiga skitdemos som är inspelade med en porta i en källare som låter tusen gånger mer energiskt och rockigt än det som läggs ut här av högt respekterade ljudnördar. Det är mitt intryck.

Jag förstår att du vill bli duktig på att mixa, men lägg inte all din energi på det om det inte är mixning du vill jobba med vill säga. Skriver du bra musik och har talang och originalitet så kommer det fram ändå.

Helt rätt. Man mixar för att nå ett resultat som man själv tycker om. Är man själv nöjd så är det allt som räknas. Ska man hålla på och tänka på "konsumenterna" så kan man ju lika gärna ringa Max Martin direkt så slipper man göra så mycket själv.

Precis så.

Redigerat av Soxic
Postat

Huvudet på spiken fullträff instämmer helt oxå här. Men jag tror att du missförstod mig lite det är nämligen så att jag iofs vill bli så duktig på att mixa som jag personligen överhuvudtaget kan bli men att det inte är det primära för mig.

Dock vill jag tillägga full heder och respekt till alla som lägger ner enormt mycket energi på att bemästra detta område och ljudteknik i stort och sen rapporterar tillbaka till folk som oss här, inte snack om saken mycket hedervärt.

Vill nån lyssna på vad jag håller på med just nu så rullar det en loop med ett gäng lite låtliknande saker jag har gjort online på min web tv kanal. Senare i kväll kommer jag att dra igång med mitt senaste projekt (nån slags pop) live online reality tv when it´s best 😛 .

http://www.justin.tv/burninsven#r=w5COfwY~

Postat

Så då kör jag för den som vill bedöma om min så kallade mix funkar vettigt. Kanske blir lite långtråkigt iom alla omtagningar men så är det ju. Är det nån som har ideer om text så går det bra att skriva det i chatten över där det står Speak.

http://www.justin.tv/burninsven#r=w5COfwY~

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.