Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Följande scenario inföll häromdagen.

En duktig metal trummis spelade in trummorna i min studio, 3 låtar av pure blastbeats. (8th notes på ride HH, 8th notes på virveln VH. 8th notes i kaggen).

Kaggeno ch virveln va bara och kvanta upp men virveln va väldigt spretig speciellt i velocityn.

Eftersom allt va triggat va det inge problem att fixa slagen med "The magic Q" men hur gör man för att styra upp velocityn?

T.ex. bestämma att alla slag ska ligga mellan 105-110 i velocity, en slags midi kompressor som jämnar till men behåller hans spel istället för att jag ska in och peta med musen vilket förstör han ursprungliga lir.

Är det så illa att jag måste exportera midi filen till cubase för att fixa detta moment?

Jag tror denna funktion heter Iteractive quantize/Velocity i cubase.

Eller kommer den i någon uppdatering?

😳

Annons
Postat

Ehh, ett liknande finns . . . under MIDI . . .

sitte hemma så jag kan inte säga exakt vad det heter/finns . . . men det gör det . . 😳

Postat

Det är en sanning med modefikation...jo visst finns det saker under midi som NÄSTAN gör desssa saker...dock inte med en bibehållen autentisk musikaliskt framförande.

Mannen bakom Studio Kuling (Dionysus, Millencollin, Lambretta) föreslog att exportera midi till cubase och sen tillbaka då han själv saknade detta verktyg.

Men om du kära "pro tools-guru" chrisB leder mej ur ovishetens mörka katakomber så blir ingen gladare än jag!!! 😉

HaraldS (oregistrerad)
Postat

Under MIDI, åtminstone i 6.4, finns ju Change Velocity. Har inte skärskådat denna funktion själv men den ser ju ganska avancerad ut. Går det verkligen inte lösa detta problem den?

Postat

Tro mej, jag har prövat ALLT!

Funderar på att skaffa en bärbar med cubase där jag kan editera på midi och annat skitjobb på tåget,bussen osv...

Postat

Har inte kunnat följa era svar här i o m att forumetservern är så sen med att skicka ut mejlmeddelanden.

Det heter: Iterative Quantizing är ett ungefär lite grann så här puts på midi som finns i Cubase.

Det finns inte i PT, men det går att göra liknande.

Först så går det med musen att ändra på velocityn utan att ändra på position.

Men att klicka klicka klicka är lite . . . klickigt s a s.

Under Midi menyn så finns en midi editor som går att ställa in på gränsvärden. Men som sagt igen, nu sitter jag hemma och har inte tillgång till PT burken.

Postat

Ok.

Bara för dig. 🙂

Så kollade jag upp via PT Free.

Midi > Midi Operations > Change Velocity

Välj Attacks och Scale typ 127%

Det gäller att testa så ser du hur PT fungerar. Iterative Q är en procentuell förändring av just t.ex Midi t.ex antingen velocity eller position eller . . . . .

Scale heter det i PT värld. Testa gärna andra sätt att förändra Midi Velocity med t.ex Curve kul att kunna definera en kurva som sedan appliceras på det midi (postion/attack/etc) man har valt

Men har du inte provat att göra det manuellt? Går mkt fortare.

markera ett område antingen med slice verktyget eller med handen. sätt midi spåret i velocityläge.

du har nu ett gäng med miditoner valt. välj handverktyget. dra i velocityn fyrkanten i vilken ton som helst. om du drar ända upp så sätts alla på samma värde, om du drar de en bit så behåller de samma förhållande mellan sig med den högsta har nu får t.ex 127. dvs som en midikompressor jobbar.

så att ändra ditt trumkomp är en bit kaka som de säger hemma hos mig.

:rolleyes:

Postat

Tack!

Jag fick mitt senaste band mixat av Jens Bogren igår.

(Herre gud va den mannen är begåvad, kände mej som en skolpojke efter att askulterat honom) och lovar att testa din rek. nu när jag startar nästa projekt!! 😆

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
En duktig metal trummis spelade in trummorna i min studio, 3 låtar av pure blastbeats. (8th notes på ride HH, 8th notes på virveln VH. 8th notes i kaggen).

Kaggeno ch virveln va bara och kvanta upp men virveln va väldigt spretig speciellt i velocityn.

Eftersom allt va triggat va det inge problem att fixa slagen med "The magic Q" men hur gör man för att styra upp velocityn? T.ex. bestämma att alla slag ska ligga mellan 105-110 i velocity, en slags midi kompressor som jämnar till men behåller hans spel istället för att jag ska in och peta med musen vilket förstör han ursprungliga lir.

Är inte helt säker på om det fungerar på allt men jag gjorde en liten test, kanske samma som du redan har gjort tidigare och förkastat? Hur som helst, jag handjagade in lite trummor från min keyboard och såg till att kicken i detta fall vart lite spretig. 🙂

Shift/Command (Mac) alternativt Shift/CTRL (PC) klickar på keyboarden längst till vänster på spåret för att selecta/välja alla kicks i ett handgrepp (se bild).

selectafew.gif

Slår över spåret till "velocity view" och ser att det bara är kickens velocity staplar som är valda. fewvelocity.gif

Öppnar "Change Velocity" och ställer om några värden för limiterade värden och ändringar i procent (se bild längst ner).

Resultat kan ses på bilden nedan, har tryckt ihop två bilder i PhotoShop för att visa det. Blå velocity är orginalet och de röda är efter jag har processat dom med "Change Velocity" parametrarna.. något utjämnat alltså..

velocitymerger.gif

Var det detta du var ute efter ?

Här är de inställningar jag gjorde i Change Velocity rutan..

changevelocity.gif

Redigerat av aolsson
Postat

Har pillat vidare och kommit fram till att detta antagligen inte var vad du var ute efter.. Lite avhängt till hur det är spelat dock.. Procentsatsen är tyvärr över tid och inte per not. Det enda som jag åstakom med ovanatående var i princip att sätta ett min och max värde med nogranhet från 99% (i början) till 100% (i slutet).

Postat

hmm, prova detta istället... liten workaround typ

Välj alla noter, sätt "scale" till typ 20%... (prova dig fram till rätt värde..)

Detta sänker dock velocityn en hel del..

För att sedan få upp dom till rätt nivå välj "add", typ 80.. beroende på vart du vill att snaren ska ligga och pendla runt...

Postat

Annars finns ju "Groove Quantizise" också. Där går det att klicka för velocity och sedan ställa in en procentvärde. Fungerar kanon för mig.

Postat

Tack aolsson för all hjälp!!

Tyvärr är jag hemma och och sjuk så jag har inte hunnit pröva själv men jag diskuterade detta med en kollega igår och "Groove quantize" verkar vara lösningen, han lyckades lösa det med en template som han gjorde själv.

Han använde alltså ett "groove-verktyget" som inte va gjort för ändamålet från början.

Herrens vägar... 😆

Lyckas du får du gärna posta det här och visa hur du gjorde för det måste finnas fler förvirrade PT användare än jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.