Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har precis komponerat klart en låt i Pro Tools. Är väl åt filmmusik-hållet. Har använt pluggarna Miroslav Philharmonik Klassik Edition samt Xpand 2. Vart ska jag börja med mixning? Har ingen aning hur man ska gå tillväga. Kanske panorera olika instrument tll höger/vänster? Och sen? Länka gärna till lite läsning också om ni har lust.

Annons
Postat

Börja med att strukturera upp låten, dela in olika instrumenten i olika bussar. Och lägg upp Auxar med Reverb du gillar eller någonting annat du kommer att använda på mänga spår.

Färga upp och namnge allt.

Sedan kan du börja panorera ställa in kompressorn och EQ på varje spår! 😮

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Personligen föredrar jag att mixa i mono.

Innan man lägger på effekter så är det bäst att få de torra signalerna att låta bra i mixen. 😆

Redigerat av Hägglund
Postat
Börja med att strukturera upp låten, dela in olika instrumenten i olika bussar. Och lägg upp Auxar med Reverb du gillar eller någonting annat du kommer att använda på mänga spår.

Färga upp och namnge allt.

Okej! Har färgat och namngett spåren sen tidigare. Bussar har jag dessvärre heller ingen koll på än. Och vad menar du med att lägga upp Auxar? Har du något Reverb du rekommenderar som du tror kan passa? Finns det någon tumregel vad man absolut INTE ska lägga Reverb på o.s.v? Jag är som ni förstår total nybörjare på detta. Har inte använt Pro Tools LE mer än några månader heller.
Postat

börja med att skära upp frukten och steka lite på köttet. Sen kommer resten utav sig självt

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Okej! Har färgat och namngett spåren sen tidigare. Bussar har jag dessvärre heller ingen koll på än. Och vad menar du med att lägga upp Auxar? Har du något Reverb du rekommenderar som du tror kan passa? Finns det någon tumregel vad man absolut INTE ska lägga Reverb på o.s.v? Jag är som ni förstår total nybörjare på detta. Har inte använt Pro Tools LE mer än några månader heller.

Signaler som ska till effekter som inte ligger som en insert skickar man via en auxillery (förkortas aux) till exempelvis ett reverb. Den torra signalen har man då bibehållit genom kanalen medan signalen som man tappar till en aux går vidare till effekten. Returen från effekten tar man tillbaka på 1 eller 2 lediga kanaler beroende på om man tar emot en mono- eller stereosignal.

Fast för dig så är det här överkurs och det är fel ände att börja. Det viktigaste för dig är att lära dig hantera de torra signalerna och lära dig hur de beter sig vid summering.

Redigerat av Hägglund
Postat

Hejsan

Eftersom du verkar vara precis i uppstarten av din karriär av att mixa musik så skulle jag nog börja med det mest fundamentala. Helt enkelt att ställa nivåerna för de olika instrumenten. Börja där tycker jag på din första mix. Gå sedan vidare med panoreringar av de olika instrumenten. När detta är gjort så kan du lägga ut den för bedömning tycker jag och skriv då att det är nivåer och panoreringar som ska bedömmas. Gå sedan vidare med en ny låt. Gör samma sak på den låten, men lägg till eq och filter på de olika spåren. Kolla youtube vad en eq är och vad low pass filter, samt hi pass filter är för något. Lägg ut för bedömning. Nästa låt kan du lägga till kompressorn och reverb som både insert och send effekt. Vad är ett plate-reverb, vad är hall osv...sök all information du kan kring reverb. Lägg ut för bedömning. Vid detta laget kommer du sedan kunna vara rätt självständig och utforska världen på egen hand och testa nya saker.

OBS! Det behöver inte vara låtar på 3 minuter du spelar in varje gång, räcker med kanske en till två minuter att mixa.

När du börjar känna dig trygg med dessa verktyg och har utforskat lite själv så kan du försöka ge dig på att även mixa andras material om du ber snällt, bara för att få träna dig.

Samtidigt som du gör detta så ska du lyssna på mycket musik och analysera vad du hör. Vart i ljudbilden ligger de olika instrumenten? Vilka effekter används? Hur ligger nivåerna? Hur tror du eq-kurvan kan se ut? osv.

Detta kommer ta tid och kräva väldigt mycket tålamod av dig. Men om du håller ut och inte ger upp, så kommer det ge resultat!

OBS! När du håller på med att lära dig mixningen så gå inte in på mastringsbiten. Bry dig inte om volymen på slutprodukten, tänk även på att variera instrumenteringen på låtarna.

LYCKA TILL!!!

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Och tack för tipsen! Ja det är nog bäst att börja lite smått och ta en bit i sänder. Har märkt att jag på senare tid har börjat lyssna ännu mer på åtminstone vart olika instrument ligger i ljudbilden., speciellt då jag lyssnar på klassiskt. Jag får helt enkelt lyssna på ännu mer musik och får inspiration.

Passar på att fråga här också även om det inte riktigt hör till denna tråden kanske: Om jag vill säkerhetskopiera hela projektet (säg att datorn kraschar och jag vill kunna installera om Pro Tools och öppna projektet igen) vilka filer behöver jag säkerhetskopiera? Hela mappen där projektet ligger eller behövs det något mer? Jag brukar också bounca till wav-fil med jämna mellanrum och ha på andra datorer som någon slags arbetskopia.

Redigerat av amb01
Postat
Har märkt att jag på senare tid har börjat lyssna ännu mer på åtminstone vart olika instrument ligger i ljudbilden., speciellt då jag lyssnar på klassiskt..

En viktig aspekt att tänka på vid mixning/arragering av klassisk musik är att du placerar instrumenten i mixen så som dom skulle vara placerade i en konsertlokal.Om du vill följa " reglerna " vill säga , att du måste göra så är ju inte givet.

Men det är just den placeringen som känns mest naturlig för folk som lyssnar , då dom är vana att höra klassisk musik just så.

Postat
Passar på att fråga här också även om det inte riktigt hör till denna tråden kanske: Om jag vill säkerhetskopiera hela projektet (säg att datorn kraschar och jag vill kunna installera om Pro Tools och öppna projektet igen) vilka filer behöver jag säkerhetskopiera? Hela mappen där projektet ligger eller behövs det något mer? Jag brukar också bounca till wav-fil med jämna mellanrum och ha på andra datorer som någon slags arbetskopia.

Spara en ptf fil extra också då denna kan gå sönder någon gång i framtiden. Så ta alltså både en save och en save as med jämna mellanrum.

Sedan behöver du bara kopiera mappen som du skapat för låten. Något att tänka på vid dagens backuper är att när du är klar med ditt projekt så bounca ner alla virtuella instrument till audio. Man vet inte om pluggen kommer funka om fem år då det kommit nya datorer, uppdaterad mjukvara osv.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.