Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tror det är ganska många här (inklusive mig själv) som inte riktigt har koll på vad man gör för att få bra sound på en bastrumma, en gitarr eller en klarinett.

Finns det några saker man brukar göra med olika instrument (o sång) eller är det olika i alla fall?

Ni som kan får gärna tipsa lite här 😄

Annons
Postat (redigerat)

Menar du med en mikrofon ? I Studio tidningen fanns en hel del tips om det i ett antal nummer bakåt. Annars så har ofta haft diskussioner om hur man kan få en kick fet och gosig , men då har det handlat om hur man kan skruva till kompressorer och dyl. i program och vst - instrument.

Tycker att Prorec.com är en kalassida som täcker de mesta frågeställningar om man jobbar analogt (Med mickar t.ex), Tidningen studio har nyss haft artiklar om inspelningsteknik för t.ex blåsinstrument.

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat

Jo, fast det som vore roligt vore att höra lite om olika effekter som kan användas på olika instrument 😉 O sånt som ni själva har kommit på att man kan göra.

EX

Jag brukar använda en effekt på gitarrer som kallas "Dubbler 2" eller nåt sånt, som dubblerar gitarrerna jättensyggt 😉

• 1 månad senare...
PunkMackan (oregistrerad)
Postat
Jag tror det är ganska många här (inklusive mig själv) som inte riktigt har koll på vad man gör för att få bra sound på en bastrumma, en gitarr eller en klarinett.

Finns det några saker man brukar göra med olika instrument (o sång) eller är det olika i alla fall?

Vad är ett bra sound? Det är ganska personligt och beror på musikstil.

Något som låter skitbra i Jazzmusik kanske suger fett i pop. Ska man

spela med halsmicken eller stallmicken på gitarren?

Som sagt det är ganska svårt att definiera begreppet ett bra sound.

Men ett tips kan ju vara att lyssna på instrumenten "live" så att säga och

när man vet hur instrumentet ifråga låter kan man försöka skruva in det soundet

och utgå därifrån. Alla instrument har ju sin egna karaktär.

Spelar man rock eller punk eller musik med distad gitarr är mitt

bästa tips att kombinera en Peavy 5150 och en Gaywhore-moddad

Marshall JMP inspelad med varsin SM57:a. Rör är nyckeln till framgång

i studio och nyckeln till ryggont på turné. Tungt att bära-lätt att spela 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.